Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoiluosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9529-3012

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.01.2021 - 31.07.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettajat
Outi Kinnunen
Opintojakso
A9529

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- hahmottaa palvelumuotoilun mahdollisuudet oman alansa kehittämistyössä
- palvelumuotoilun peruskäsitteet, prosessin ja keskeiset menetelmät
- soveltaa palvelumuotoilun lähestymistapaa ja työkaluja palvelujen kehittämisessä

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tuulaniemi, J. 2016. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum Pro.

Stickdorn, M. & Schneider, J. 2013. This is Service Design Thinking. Amsterdam: BIS Publishers.

Polaine, A., Løvlie, L., & Reason, B. 2013. Service design: From insight to implementation. New York, NY: Roselfeld Media.

Lusch, R.F., Vargo, S.L. 2006. Service-dominant logic: reactions, reflections and refinements. Marketing Theory 6, 281–288.

Ojasalo, K., Ojasalo, J. 2015. Adopting a service logic for marketing: An empirical study on developing a service design tool.
The Nordic School, Service Marketing and Management for the Future, 309 – 334.

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan keväällä 2021 etäyhteydellä (Zoom/Teams & Miro) eikä siihen sisälly lähiopetusta kampuksella (Laurean ohjeistus, Covid19 pandemia).

Opintojakso on tarkoitettu avoimen yamkin -opiskelijoille, jotka eivät ole aikaisemmin opiskelleet palvelumuotoilua. Kyseessä on palvelumuotoiluosaamisen perusteet. Opintojakso on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita palvelumuotoilusta ja muotoiluajattelusta ja haluavat oppia hyödyntämään sitä omassa toiminnassaan.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opiskelija saa käytännön kokemuksen palvelumuotoiluprojektin toteuttamisesta oman yritysprojektin kautta.

Pohdi jokin palvelu, prosessi tai tuote, jota haluat kehittää. Kyseessä voi olla oman työpaikkasi tai harrastuksesi. Kirjoita selkeä kuvaus, mistä palvelusta, prosessista tai tuotteesta on kyse, mikä on sen kohderyhmä/asiakas ja mitä siinä tulisi kehittää ja miksi.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

• 11.3.2021 klo 9 – 16.00 Muotoiluajattelu kehittämisessä ja palvelumuotoilun prosessi
• 12.3.2021 klo 9 – 16.00 Palvelumuotoilun menetelmät ja yhteiskehittäminen
• 1.4.2021 klo 9 – 18.00 välillä Tiimikohtainen ohjaus, virtuaalinen tapaaminen 1 tunti per tiimi
• 16.4.2021 klo 9 – 16.00 Konseptin luominen ja businessmallit, yritysprojektin esittelyt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä 10h
Oma kehittämistehtävä 60 h
Ryhmätyö 40h
Opetuskerrat 26h

Sisältö ja sen jaksotus

- Ymmärtää palveluajattelun yhteyttä palvelumuotoiluun sekä suunnitteluajattelua palvelumuotoilun taustalla
- Arvioida palvelumuotoilun mahdollisuudet oman alansa kehittämistyössä
- Syntetisoida palvelumuotoilun peruskäsitteet, prosessit ja keskeiset menetelmät
- Soveltaa palvelumuotoilun lähestymistapaa ja työkaluja palvelujen kehittämisessä
- Analysoida omaa osaamista sekä arvioida erilaisten roolien ja osaamisten merkitystä yhteiskehittämisessä
- Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti tietoa palvelumuotoilusta sekä soveltaa sitä käytäntöön omassa työssään.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Tarkempi sisältö:

• 11.3.2021 klo 9 – 16.00 Muotoiluajattelu kehittämisessä ja palvelumuotoilun prosessi
o Intro opintojaksoon ja ennakkotehtävien läpikäynti
o Opintojakson oppimistehtävät
o Mistä muotoiluajattelu tulee ja mitä se tarkoittaa
o Erilaisia muotoilun prosessimalleja
o Palvelumuotoilun prosessin eri vaiheet, niiden sisältö teoreettisesta sekä käytännön näkökulmasta

• 12.3.2021 klo 9 – 16.00 Palvelumuotoilun menetelmät ja yhteiskehittäminen
o Palvelumuotoilulle tyypilliset menetelmät ja työkalut, niiden läpikäynti ja käytännön harjoittelua
o Mitä yhteiskehittäminen on ja miten se liittyy palvelumuotoiluun?
o Yhteiskehittämisen perusteoria
o Kehittämistiimien muodostaminen ja tiimikohtaisen sparrauksen varaaminen huhtikuulle

• 1.4.2021 klo 9 – 18.00 välillä Tiimikohtainen ohjaus, virtuaalinen tapaaminen 1 tunti per tiimi
o Tiimikohtaisissa sparrauksissa käydään läpi kehittämistehtävää, jotka jokainen opiskelija toteuttaa. Käydään läpi mahdolliset haasteet ja sparrataan prosessia toimivaksi.

• 16.4.2021 klo 9 – 16.00 Konseptin luominen ja businessmallit, yritysprojektin esittelyt
o Palvelumuotoiluprosessin viimeinen vaihe, miten luodaan konseptimalli kehitetystä palvelusta?
o Erilaisia businessmalleja niiden testaaminen
o Jokainen tiimi esittelee omat projektinsa ja muut antavat vertaisarvioinnin toteutuksesta
o Kurssin päätös ja palautteet


Ennakkotehtävä:
Pohdi jokin palvelu, prosessi tai tuote, jota haluat kehittää. Kyseessä voi olla oman työpaikkasi tai harrastuksesi. Kirjoita selkeä kuvaus, mistä palvelusta, prosessista tai tuotteesta on kyse, mikä on sen kohderyhmä/asiakas ja mitä siinä tulisi kehittää ja miksi.
Palauta kirjoitus 10.3. mennessä kurssin ohjaajalle osoitteeseen outi.kinnunen@laurea.fi.

Siirry alkuun