Siirry suoraan sisältöön

Professional Development in Practice IV (15 op)

Toteutuksen tunnus: R0198-3033

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.05.2021 - 30.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2021 - 31.07.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
15 op
Lähiosuus
15 op
TKI-osuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila
Opettajat
Tiina Leino
Eija Okker-Tikkunen
Sanna Soini
Kati Saarinen
Vastuuopettaja
Kati Saarinen
Opintojakso
R0198

Tavoitteet

The student is able to
- plan, implement and evaluate nursing of patients at different life stages
- assess the need for services and care of vulnerable and multicultural patients
- apply client-centred working methods to improve the inclusion, well-being and rehabilitation of clients
- work in a multidisciplinary team and network taking advantage of shared expertise

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Osa 1. Haavoittuvat asiakasryhmät ja palvelujen integrointi

-Kaski., M. (toim.), Manninen, A. & Pihko, H. 2012. Kehitysvammaisuus. Sanoma Pro Oy. 6., uudistettu painos. S. 14-39, 65-69, 93, 218-252.
-Arvio, M. & Aaltonen, S. 2012. Kehitysvammainen potilaana. Duodecim.s. 12-15, 106-108.
-Pihko, H., Haataja, L. & Rantala, H. 2014. Lastenneurologia. Duodecim. 1. painos. S. 90-95, 214-216.
- Poussu-Olli H.-L. & Keto L. 1999. Näkövammaisuus. Perustietoa näkövammaisuudesta, näkövammaisten opetuksesta ja koulutuksesta. Turku: Turun Yliopisto. S. 19-21, 115-120.
- Malm Marita, Matero Marja, Repo Marjo, Talvela Eeva-Liisa. 2004. Esteistä mahdollisuuksiin: Vammaistyön perusteet. WSOY: Sanoma Pro. S.33-43, 80-95, 165-176, 298-357.
- Saari, K.M. (toim.). Silmätautioppi. 2011. Helsinki: Kandidaattikustannus. S. 221-220, 399-408.
- Jauhiainen Tapani (toim.).?2008. Audiologia. Helsinki: Duodecim 2008. S. 164-174, 181-190, 220-236.
- Stack. J. & Teräsvirta L. 2009. Melu. Helsinki: Työterveyslaitos. S. 8-26.

- Muu materiaali osoitetaan opintojakson alussa Canvasissa
- Opiskelijoiden oma tiedonhaku

Toteutustapa

Osa 1: HAAVOITTUVAT ASIAKASRYHMÄT JA PALVELUJEN INTEGROINTI 3 op
- Opettaja Tiina Leino
Opintojakso pitää sisällään kaksi sairaanhoitajan kliinisen ydinosaamisen tietotestiä (YleSH) (1. Tavallisimmat kehitysvammat ja vammautuminen sekä 2. Kuulo- ja näkövammaisuus). YleSH-tietotesteihin liittyvät asiat käydään läpi tarkemmin orientaatiossa.
Huom! Aikataulut voivat vielä muuttua, lopullinen aikataulu vahvistuu opintojakson alussa.

Osa 2: ÄITIYSHUOLLON HARJOITTELU 1 op
- Opettaja Tiina Leino
- Toteutuu tiimityöskentelynä, joiden aiheet jaetaan orientaatiotunnilla
- Esityksessä tulee hyödyntää yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmiä
- Integroituu tiiviisti R0196 opintoihin

Osa 3: KLIININEN HARJOITTELU 11 op
- Vastuuopettaja Kati Saarinen
- Harjoittelu viikoilla 43-50. Harjoittelun voi halutessaan aloittaa jo aikaisemmin.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Osa 1.VULNERABLE GROUPS AND SERVICE INTEGRATION 3 gr / HAAVOITTUVAT ASIAKASRYHMÄT JA PALVELUJEN INTEGROINTI 3op
Orientaatio; 27.08.2021 12.30 - 15.45
Harvinaiset ja perinnölliset sairaudet seminaari 21.09.2021 08.30 - 15.45
YleSh- tietotestit 22.09.2021 08.30 - 11.45

Osa 2. ÄITYSHUOLLONHARJOITTELU 1 op
Aloitus 08.09.2021 12.30 - 15.45
Seminaari 04.10.2021 08.15 - 15.45

Osa 3. KLIININEN HARJOITTELU 11 op
Harjoitteluinfo 12.10.2021 10.00 - 11.30
Harjoitteluympäristöihin liittyvät asiat löytyvät Canvas-työtilasta:Terveysalan harjoittelu, Tikkurila Sivulta: Ammattitaitoa edistävä harjoittelu IV (SH) (kliininen hoitotyön ympäristö)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osa 2. Äitiyshuollon harjoittelu 1 op voi suorittaa kliinisessä harjoittelussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 1. Haavoittuvat asiakasryhmät ja palvelujen integrointi 3 op = 81h
Osa 2. Äitiyshuollon direktiivi 1 op = 27h
Osa 3. Kliininen harjoittelu11 op = 297h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa

- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Sisältö ja sen jaksotus

OSA 1. HAAVOITTUVAT ASIAKASRYHMÄT JA PALVELUJEN INTEGROINTI 3op

- Haavoittuvuutta ja tuen tarpeita lisäävien tekijöiden ja elämäntilanteiden tunnistaminen? (Esim. työttömyys ja huono-osaisuus, vammaisuus, paljon palveluita tarvitsevat, maahanmuuttoon ja kulttuuriseen taustaan liittyvät tekijät )
- Maahanmuuttajien palvelutarpeet ja terveyden edistämisen erityiskysymykset
- Haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden osallisuuden tukemisen ja syrjäytymisen ehkäisy, toimintatavat ja menetelmät
- Palveluohjaus, palvelutarpeen arviointi ja palvelusuunnitelma hoitotyön toimintatapana
- Vertais- ja järjestötoiminta haavoittuvassa asemassa olevan tukena
- Vuorovaikutuksen ja ohjauksen erityispiirteet haavoittuvassa asemassa olevien ja eri kulttuuritaustan omaavan asiakkaan kohtaamisessa
- Ryhmänohjaus

OSA 2. ÄITIYSHUOLLON HARJOITTELU 1 op
- Äitiyshuollon tavoitteet
- Äitiyshuollon toimintaympäristöt

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Siirry alkuun