Kouluikäisen ja opiskelijan terveyden edistäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0037-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
24.05.2021 - 30.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
26.08.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Anne Hiller-Ikonen
- Petra Virkki
- Minna Richards
- Vastuuopettaja
- Anne Hiller-Ikonen
- Opintojakso
- R0037
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyötä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan terveydenhoitajatyötä
- analysoida ja kehittää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon näyttöön perustuvia työmenetelmiä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- osaa toimia koulu- ja opiskeluyhteisön ja ympäristön terveydenedistäjänä
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Toteutustapa
Huom! toteutukseen voi vielä tulla muutoksia kevään 2021 aikana
Opintojakson osat::
Osa.1. KTH verkkokurssi 3 op: toteutuu verkko-opintoina toteutuksen Canvas -työtilassa syksyllä 2021. Työskentely verkkoympäristössä sekä itsenäisesti että ryhmässä. Orientaatiotunti toteutuu Zoomissa. Opettajat Petra Virkki ja Anne Hiller-Ikonen.
Osa.2. Seksuaaliterveyden edistäminen 2 op.
Työskentely verkkoympäristössä (Seksuaaliterveyden tehtävälomake noin 1op) ja osallistuminen lähiopetukseen Tikkurilan kampuksella 4x4h syksyllä 2021.
Vastuuopettaja Anne Hiller-Ikonen (anne.hiller-ikonen@laurea.fi)
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Osa.1. KTH -verkkokurssin orintaatiotunti ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa. Verkkokurssilla olevien tehtävien ja verkkokeskustelun ajankohdat ilmoitetaan toteutuksen Canvas -työtilassa.
Työtila avautuu ja esitellään orientaatiotunnilla 9.9.21 klo 12.30-15.45.
Osa 2. Lähiopetus kts. aikataulut PAKKI.
Läsnäolovelvollisuus orientaatiotunnilla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Osa.1. 3 op = 81 h Kontaktiopetus 4h ja työskentely verkossa 77h.
Osa 2. 2opx27h opiskelijan työtä, josta lähiopetus 16h.
Sisältö ja sen jaksotus
Osa.1.:
• Koulu- ja opiskeluterveydenhoitajan työ ja terveystarkastukset
• Koululaisen ja nuoren sekä perheensä terveyden ja hyvinvoinnin vahvistaminen
• Koululaisen, nuoren ja hänen perheensä huolien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen
• Opiskelijan terveyden ja hyvinvoinnin vahvistaminen
• Kouluterveydenhoitaja kouluyhteisön ja -ympäristön terveyden ja turvallisuuden edistäjänä
Osa.2:
•Lapsen ja nuoren seksuaalisuus
•Seksuaalisuuden portaat
•Seksuaalioikeudet
•Seksuaalisuus terveydenhoitajan työssä
•Seksuaalisuus monikulttuurisesti ja monimuotoisesti
•Työkaluja seksuaaliterveyden edistämiseen
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”