Markkinoinnin perusteet (10 op)
Toteutuksen tunnus: HL00BQ78-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
24.05.2021 - 30.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
20.09.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 60 - 90
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLD2), Laurea Verkkokampus
- Opettajat
- Tarmo Pallari
- Hanna Schroderus
- Ryhmät
-
HLD221SALiiketalouden koulutus, verkko-opinnot, S21, Verkkokampus
- Opintojakso
- HL00BQ78
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- määritellä myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
- soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja vastuullisesti*
- hankkia asiakastietoa, määritellä kohderyhmiä ja kuvata asiakkaan ostopolun
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
- tehdä markkinoinnin kehittämisprojektin**
*Tarkennus "vastuullisesti" astuu voimaan 1.8.2024.
** Tavoitteen lopusta on on jätetty pois tarkenne "tiimissä". Muutos astuu voimaan 1.8.2024.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksolla hyödynnetään seuraavia kirjoja:
Yrityksen asiakasmarkkinointi. Bergström & Leppänen (2015)
Menesty digimarkkinoinnilla. Komulainen (2018)
Ostovallankumous. Aminoff, J. & Rubanovitsch M. (2015)
Digitaalinen asiakaskokemus: menesty monikanavaisessa liiketoiminnassa. Marko Filenius (2015)
Marketing 4.0 moving from traditional to digital. Kotler (2016)
#Myyntikirja : menesty uuden ajan B2B -myynnissä. Kert & Leino (2020)
Strategiana asiakaskokemus : miksi, mitä, miten?. Saarijärvi & Puustinen (2020)
Lisäksi Canvasista löytyvä materiaali.
Toteutustapa
Opintojakso suoritetaan kokonaan verkkototeutuksena. Opintojaksolla on sekä ryhmätehtäviä että yksilötehtäviä. Opintojaksolla käytetään Canvas oppimisympäristöä, jonka lisäksi käytämme etäohjauksen välineenä Zoomia.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson verkkotapaamiset ja tehtävien palautuspäivät on määritelty opintojakson ajoitus osuudessa
Opinnot aloitetaan opintojakson esittelyinfolla, joka pidetään 20.9.2021 klo 17-18 Zoomissa (linkki löytyy Canvasista).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Näytöt suoritetaan Laurean normaalin käytännön mukaisesti. Katso lisätietoa Linkistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 10 opintopistettä, joka vastaa noin 270 tunnin työmäärää
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
- Käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- Määritellä myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
- Soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja
- Hankkia asiakastietoa, määritellä kohderyhmiä ja kuvata asiakkaan ostopolun
- Toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
Lisäksi opintojaksoon kuuluu soveltava analyysitehtävä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Opintojaksolle annetaan orientaatiotehtävä, joka tulee palauttaa viikon sisällä opintojakson aloittamisesta. Orientaatiotehtävän tekeminen on opintojaksolla jatkamisen edellytys.
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy opintojakson työtilasta Canvasista.