Palveluyrityksen liiketoiminta ja markkinointi (10 op)
Toteutuksen tunnus: A9128-3011
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
24.05.2021 - 30.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
23.08.2021 - 13.12.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Laurea Leppävaara
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara
- Opettajat
- Sini Temisevä
- Jarmo Heinonen
- Vastuuopettaja
- Sini Temisevä
- Ryhmät
-
MLA221KA2Palveluliiketoiminnan koulutus, monimuotototeutus, K21, Leppävaara, ryhmä 2
- Opintojakso
- A9128
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- eritellä alan palveluyrityksen liiketoiminnan toiminnot
- esitellä palveluyrityksen liiketoimintamalleja ja ansaintalogiikkaa
- segmentoida yritys- ja kuluttaja-asiakkaita
- soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja palveluliiketoiminnassa
Aika ja paikka
Kickoff 23.8. 2021 klo 10.00-11.30.
Toteutus erillisen aikataulun mukaan.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ahonen, L. & Luoto, S. 2015. Markkinointi boksin ulkopuolelta. Helsinki. Talentum.
Bergström, S. & Leppänen, A. 2013. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki. Edita.
Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki. WSOY
Jylhä, E. & Viitala, R. 2013. Liiketoimintaosaaminen - Menestyvän yritystoiminnan perusta. Edita.
Jormakka, Koivusalo, Lappalainen, Niskanen: Laskentatoimi. Helsinki: Edita. • Luvut 1 - tarkennetaan workshopissa.
Kahneman, D. 2012. Ajattelu nopeasti ja hitaasti. Terrra Cognita.
Kotler, P. 2005. Markkinoinnin avaimet. 80 konseptia menestykseen. Jyväskylä. Gummerus.
Kuusela, H. & Neilimo, K. 2010. Kaupan strategiaosaaminen. Helsinki. Edita Prima Oy.
Mäntyneva, M, Heinonen, J. & Wrange, K. 2008. Markkinointitutkimus.
Ojasalo, J. & Ojasalo, K. 2010. B-to-B-palvelujen markkinointi. Porvoo. WSOYPro
Osterwalder, A. & Pigneur, Y. 2009. Business Model Generation. Amsterdam. Self Published.
Rope, T. 1998. Business to Business – markkinointi. Porvoo. WSOY.
Saarelainen, E. 2013. Kohti menestyvää liiketoimintamallia. Saarijärven Offset Oy.
Thaler, Richard H. and Sunstein, Cass R. 2009 Nudge. Improving decisions about health, wealth, and happiness. Penguin Books.
** muu luennolla jaettava materiaali
Toteutustapa
Aloitus Zoomissa 23.8.2021, loppuesitykset kampuksella 13.12.2021. Yksi työpaja kampuksella lähipäivässä 11.10.2021, muuten ohjaus ja luennot verkossa Zoomissa https://laurea.zoom.us/j/64029169938.
Verkkoluennot maanantaisin pääasiassa 15.00-16.00 tai 16.00-17.00.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään yksilötehtävinä liiketoimintasuunnitelma, joka pitää sisällään (markkinoinnin, mainonnan, budjetoinnin, katetuottolaskelman ja strategian).
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Kickoff Zoom 23.8. 2021 klo 10.00-11.30. Läsnäolo loppuesityksessä 13.12.2021 tarpeen.
Toteutus erillisen aikataulun mukaan.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- eritellä alan palveluyrityksen liiketoiminnan toiminnot
- esitellä palveluyrityksen liiketoimintamalleja ja ansaintalogiikkaa
- segmentoida yritys- ja kuluttaja-asiakkaita
- soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja palveluliiketoiminnassa