Tutkimusviestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9324-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
25.11.2019 - 31.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2020 - 14.06.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia erilaisissa tutkimuksellisen kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa
- argumentoinnin kielelliset keinot
- tulkita ja tarkastella kriittisesti tieteellisiä artikkeleja ja tutkimuksellisia tekstejä
- arvioida toisten tutkimus- tai kehittämishankkeita ja esittää niistä perusteltuja ja asianmukaisia kehittämisideoita
- laatia tutkintoon kuuluvan tutkimus- tai kehittämishankkeen
Aika ja paikka
Opintojaksoon liittyy kolme lähiopetuskertaa seuraavan aikataulun mukaan:
17.01.2020, klo 9.00 - 16.30
05.03. 2020 klo 9.00 - 16.30
16.05. 2020 klo 9.00 - 16.30.
Optiman työtila avautuu avausluennon yhteydessä. Opintojakson alettua ohjaus ja viestintä tapahtuvat Optiman työtilan kautta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelumateriaali:
Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Kolmas, uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus.
Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. 2014. Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: Sanoma Pro.
Taustakirjallisuutta:
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. - 4. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Strellman, U. & Vaattovaara, J. 2013 (toim.). Tieteen yleistajuistaminen 2013. Helsinki: Gaudeamus.
Valli, R. & Aaltola, J. 2015: Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalla tutkijalle. Juva: PS-Kustannus.
Valli, R. & Aaltola, J. 2015: Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Juva: PS-Kustannus.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
Väliverronen, E. 2016. Julkinen Tiede.Tampere: Vastapaino.
Toteutustapa
Opintojakso on suunnattu yamk-opiskeljoille, joten opiskelijalla tulee olla suoritettuna soveltuva korkeakoulututkinto.
Opintojakson osaamistavoitteet:
•opinnäytetyön/kehittämistehtävän edellyttämät viestintätilanteet
•argumentointikeinot
•tieteellisten artikkelien ja tutkimuksellisten tekstien tulkita ja kriittinen tarkastelu
•toisten tutkimus- tai kehittämishankkeiden arviointi ja perusteltujen kehittämisideoiden esittäminen niiden pohjalta
•tutkintoon kuuluvan tutkimus- tai kehittämishankkeen laatiminen.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö toteutuu opiskelijan suorittamien oppimistehtävien yhteyksissä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Ks. ylempää kohta Aika ja paikka. Aikataulu on ilmoitettu myös opiskelijan lukujärjestyksessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolle ilmoittautuneille lähetään lyhyt ennakkokysely, joiden pohjalta opintojakson sisältöä tarkennetaan tukemaan osaamistavoitteita ja kehittämishankkeen tutkimusviestinnän prosessia. Ennakkotehtävän palautus viimeistään 12.1.2020.
Opintojaksolla on kolme lähipäivää. Opintojaksolla perehdytään seuraaviin aihepiireihin:
- Opinnäytetyö tekstilajina
- Tutkimusetiikka, lähdekritiikki ja lähdemerkintöjen yleiset periaatteet
- Referointi, referoiva kieli
- Oma ääni opinnäytetyössä, metateksti ja argumentointi
- Tutkimustekstin tyyli ja kieli
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Huom! Tämä opintojakso on suunnattu ylempää ammattikorkeakoulututkintoa suorittaville opiskelijoille. Edeltävä osaaminen: hyväksytty vähintään alemman korkeakoulututkinnon opinnäytetyö.