Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0184-3083
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
17.05.2021 - 30.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja
Aika ja paikka
Syksy 2021 Tikkurilan kampus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson materiaaleja päivitetään Canvakseen opintojakson alkuun mennessä ja täydennetään opintojakson edetessä.
Opiskelijat etsivät myös itse opintojaksolla tarvitsemaansa menetelmällistä kirjallisuutta ja tieteellisiä artikkelijulkaisuja.
Ensisijainen kirjallisuus
Eskola, Jari ja Suoranta,Juha: Johdatus laadulliseen tutkimukseen, Vastapaino
Tarja Heikkilä: Tilastollinen tutkimus, Edita.
Oheislukemisto
Alasuutari, P. 2001. Laadullinen tutkimus. Gummerus. Jyväskylä.
Alkula, s., Pöntinen, P. & Ylöstalo, T. 1994. Sosiaalitutkimuksen kvantitatiiviset menetelmät. Porvoo: WSOY.
Hirsjärvi, S. ja Hurme, H. 2008. Tutkimushaastattelu. Teemahaastattelun teoria ja käytäntö.
Hirsjärvi, S. , Remes, P. & Sajavaara, P. 2005. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi
Holopainen, M. & Pulkkinen. P. 2013. Tilastolliset menetelmät. Helsinki: Sanoma Pro
Kananen, J. 2008. Kvantti. Kvantitatiivinen tutkimus alusta loppuun. Jyväskylän ammattikor-keakoulun julkaisuja. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino.
Karjalainen, L. 2010. Tilastotieteen perusteet. Pii-kirjat. Keuruu: Otavan Kirjapaino.
Metsämuuronen, J. 2000. Tilastollisen kuvauksen perusteet. Methelp. Helsinki.
Metsämuuronen, J. 2000. Tilastollisen päättelyn perusteet. Methelp. Helsinki.
Metsämuuronen, J. 2005. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. International Methelp Ky. Gummerus. Jyväskylä.
Robson, C. Käytännön arvioinnin perusteet. Tammi. Tampere.
Seppänen-Järvelä, R. ja Karjalainen, V. (toim.) Kehittämistyön risteyksiä. Stakes. Gummerus. Jyväskylä.
Tuomi, J. ja Sarajärvi, A. 2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Tammi. Helsinki
Internet
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsitteleminen. 2012. Tutkimuseettinen neuvottelukunta. http://pro.tsu.fi/tenk/JulkaisutjaOhjeet/htkfi.pdf
Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvali/
Lähdesmäki, T., Hurme, P., Koskimaa, R., Mikkola, L., Himberg, T., Menetelmäpolkuja humanisteille. Jyväskylän yliopisto, humanistinen tiedekunta. <http://www.jyu.fi/mehu>.
https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan kontaktiopetuksena Tikkurilan kampuksella. Opintojakso koostuu kahdesta rinnakkaisesta osiosta: laadullisista ja määrällisistä menetelmistä. Osioissa on toisistaan erilliset aikataulut, oppimistehtävät ja -menetelmät.
Huomioithan omassa aikatalussasi sen, että itsenäisen työskentelyn osuus opintojaksosta on erittäin suuri. Itsenäinen työskentely on tärkeää kalenteroida jo ennalta omaan lukujärjestykseen.
Kaikki tarvittava materiaali ja linkit verkkomateriaaleihin on saatavissa opintojakson Canvas-työtilassa. Canvas-työtila avataan viikkoa ennen opintojakson alkua.
Opintojakso alkaa 25.10. klo 12.30-15.45. Ensimmäiselle kontaktikerralle on läsnäolovelvollisuus. Opiskelija vahvistaa läsnäolollaan osallistumisensa opintojaksolle tutkintosäännän mukaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko opintojakson resurssi opiskelijalle on 135 h (5 op = 5 op x 27 h/op = 135 h). Luentojen ja työpajojen osuus on 4 x 3,15h = 13h. Arvioitavien tehtävien tekeminen ja omatoiminen opiskelu 122h.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson moduulit:
Moduuli 1. Määrälliset tutkimusmenetelmät 2,5 op
Moduuli 2. Laadulliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät 2,5 op
Sisältö pääpiirteittäin:
- Tutkimukselliset lähestymistavat
- Määrälliset tutkimusmenetelmät
- Määrällinen tutkimusprosessi (tutkimuksen suunnittelu ja toteutus)
- Laadulliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Laadullinen tutkimusprosessi (tutkimus- ja kehittämistyön suunnittelu ja toteutus)
- Tutkimusviestintä (opinnäytetyön tutkimustekstiin tutustuminen sekä lähteiden ja viitteiden merkitseminen Laurean ohjeiden mukaisesti)
- Tutkimustyön luotettavuus ja eettisyys
Arviointiasteikko
H-5