Research and Development Methods (5 cr)
Code: R0184-3083
General information
- Enrollment
-
17.05.2021 - 30.05.2021
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2021 - 31.12.2021
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- RDI proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen (Finnish)
Learning outcomes
The student is able to
- choose appropriate methods for a development project and provide justification for the choices
- collect and analyse empirical data
- interpret empirical results and make conclusions based on them
- recognize the ethical point of view of the research and development work
- evaluate the reliability and validity of research
- apply the principles of research communication orally and in writing
- draw up and interpret research and development reports
Location and time
Syksy 2021 Tikkurilan kampus
Materials
Opintojakson materiaaleja päivitetään Canvakseen opintojakson alkuun mennessä ja täydennetään opintojakson edetessä.
Opiskelijat etsivät myös itse opintojaksolla tarvitsemaansa menetelmällistä kirjallisuutta ja tieteellisiä artikkelijulkaisuja.
Ensisijainen kirjallisuus
Eskola, Jari ja Suoranta,Juha: Johdatus laadulliseen tutkimukseen, Vastapaino
Tarja Heikkilä: Tilastollinen tutkimus, Edita.
Oheislukemisto
Alasuutari, P. 2001. Laadullinen tutkimus. Gummerus. Jyväskylä.
Alkula, s., Pöntinen, P. & Ylöstalo, T. 1994. Sosiaalitutkimuksen kvantitatiiviset menetelmät. Porvoo: WSOY.
Hirsjärvi, S. ja Hurme, H. 2008. Tutkimushaastattelu. Teemahaastattelun teoria ja käytäntö.
Hirsjärvi, S. , Remes, P. & Sajavaara, P. 2005. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi
Holopainen, M. & Pulkkinen. P. 2013. Tilastolliset menetelmät. Helsinki: Sanoma Pro
Kananen, J. 2008. Kvantti. Kvantitatiivinen tutkimus alusta loppuun. Jyväskylän ammattikor-keakoulun julkaisuja. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino.
Karjalainen, L. 2010. Tilastotieteen perusteet. Pii-kirjat. Keuruu: Otavan Kirjapaino.
Metsämuuronen, J. 2000. Tilastollisen kuvauksen perusteet. Methelp. Helsinki.
Metsämuuronen, J. 2000. Tilastollisen päättelyn perusteet. Methelp. Helsinki.
Metsämuuronen, J. 2005. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. International Methelp Ky. Gummerus. Jyväskylä.
Robson, C. Käytännön arvioinnin perusteet. Tammi. Tampere.
Seppänen-Järvelä, R. ja Karjalainen, V. (toim.) Kehittämistyön risteyksiä. Stakes. Gummerus. Jyväskylä.
Tuomi, J. ja Sarajärvi, A. 2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Tammi. Helsinki
Internet
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsitteleminen. 2012. Tutkimuseettinen neuvottelukunta. http://pro.tsu.fi/tenk/JulkaisutjaOhjeet/htkfi.pdf
Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvali/
Lähdesmäki, T., Hurme, P., Koskimaa, R., Mikkola, L., Himberg, T., Menetelmäpolkuja humanisteille. Jyväskylän yliopisto, humanistinen tiedekunta. <http://www.jyu.fi/mehu>.
https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Student workload
Koko opintojakson resurssi opiskelijalle on 135 h (5 op = 5 op x 27 h/op = 135 h). Luentojen ja työpajojen osuus on 4 x 3,15h = 13h. Arvioitavien tehtävien tekeminen ja omatoiminen opiskelu 122h.
Content scheduling
Opintojakson moduulit:
Moduuli 1. Määrälliset tutkimusmenetelmät 2,5 op
Moduuli 2. Laadulliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät 2,5 op
Sisältö pääpiirteittäin:
- Tutkimukselliset lähestymistavat
- Määrälliset tutkimusmenetelmät
- Määrällinen tutkimusprosessi (tutkimuksen suunnittelu ja toteutus)
- Laadulliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Laadullinen tutkimusprosessi (tutkimus- ja kehittämistyön suunnittelu ja toteutus)
- Tutkimusviestintä (opinnäytetyön tutkimustekstiin tutustuminen sekä lähteiden ja viitteiden merkitseminen Laurean ohjeiden mukaisesti)
- Tutkimustyön luotettavuus ja eettisyys
Evaluation scale
H-5