Tuottavuuden parantaminen ja palvelukehitys käyttäytymistaloustieteen keinoin (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9397-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
18.05.2020 - 24.05.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
11.12.2020 - 30.05.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 12 - 35
- Koulutus
- Päätöksenteon ilmiöt johtamisessa, kehittämisessä ja asiakastyössä (HYV5), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Kaisa Hytönen
- Markus Kanerva
- Opintojakso
- A9397
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida ihmisten käyttäytymistä, joka aiheuttaa käytännönongelmia niin yksityisen kuin julkisen sektorin toiminnassa
- soveltaa käyttäytymistieteellisiä perusperiaatteita käytännönongelmien ratkaisemiseksi
- arvioida kriittisesti erilaisten mallien, teorioiden ja lähestymistapojen sopivuutta palvelukehityksessä sekä tehostaa niitä käyttäytymistaloustieteellisellä ymmärryksellä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson aikana esitettävä kirjallisuus.
Itsenäinen tiedonhaku.
Toteutustapa
Kolme lähiopetuspäivää, ryhmätyönä kirjoitettu artikkeli ja lukutehtäviä Canvas-alustalla. Artikkeleiden pohjalta valmistellaan julkaisu Laurean julkaisusarjaan.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Artikkelitehtävä integroituu työelämäkontekstiin.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Lähipäivät 11.12.2020, 12.2.2021, 15.4.2021 klo 9:00-16:30 Tikkurilan kampuksella.
Kansainvälisyys toteutuksella
Kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden soveltaminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähipäivätyöskentely: 3 x 8t = 24t
Lukutehtävät: 40t
Artikkelin kirjoittamiseen orientoiva yksilötyö: 20t
Artikkelin työstäminen ryhmätyönä: 50t
Sisältö ja sen jaksotus
Tällä opintojaksolla sovelletaan ohjelmassa aiemmin opittuja asioita ja suunnitellaan käytännön toimenpiteitä, joilla ihmisten käyttäytymistä voidaan muuttaa ilman kieltoja tai valintamahdollisuuksien rajoittamista. Ensisijainen tapa toteuttaa näitä toimenpiteitä on niin kutsuttu tuuppaus, englanniksi nudge, jota akateemisen tutkimustyön pohjalta hyödyntää esimerkiksi Iso-Britannian valtionhallinnon alainen Behavioural Insights Team, kun se suunnittelee keinoja vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opintojakso kuuluu Päätöksenteon ilmiöt johtamisessa, kehittämisessä ja asiakastyössä -koulutuksen ydinopintoihin. Opintojaksolla oletetaan, että opiskelija hallitsee opintojaksojen A9393, A9394 ja A9395 sisällöt. Mikäli et ole suorittanut kyseisiä opintojaksoja, mutta haluat osallistua tälle opintojaksolle, niin ole yhteyksissä opintojakson opettajaan (kaisa.hytonen@laurea.fi).