Skip to main content

Creativity and Functionality in Client Work (5 cr)

Code: V1415-3075

General information


Enrollment
25.11.2024 - 01.12.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
27.02.2025 - 31.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual proportion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Hyvinkää
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
Teachers
Pihla Salemaa
Paula Väliaho
Marika Kivistö
Teacher in charge
Marika Kivistö
Groups
SSB225KN
Sosionomikoulutus, päivätoteutus, K25, Hyvinkää
Study unit
V1415

Learning outcomes

The student is able to
- utilise personal creativity and resources in client work.
- use creative and functional working methods while working with various clients.

Location and time

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Materials

Fancourt, D., Finn, S. 2019. What is evidence on the role of the arts in improving health and well-being? A scoping review. Health Evidence Network synthesis report 67. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/329834/9789289054553-eng.pdf

Jansson, S.-M. 2014. Mittaamattoman arvokasta? Taiteen ja kulttuurin vaikutustukimuksia ja -metodologioita. Kokos- julkaisusarja 2. Helsinki: Taideyliopisto.

Karjalainen, A.-L.(toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Jyväskylä: PS-kustannus.

Ranne, K., Sankari, A., Rouhiainen-Valo, T. & Ruusunen, T. (toim.) 2005. Sosiaalipedagoginen ammatillisuus – Madsenin kukasta toiminnan tulppaaniksi. Satakunnan ammattikorkeakoulu. Kokemäki: SPOY Satakunnan Painotuote Oy. https://urn.fi/URN:ISBN:951-633-036-3

Uusikylä, K. Luovuus kuuluu kaikille. 2012. Bookwell Oy: Juva.

Vinkki: Ota hyvissä ajoin yhteyttä Laurea-kirjastoon materiaalin saatavuuden varmistamiseksi. Kirjasto voi myös auttaa sopivan tietoperustan etsimisessä.]

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Opintojakso sisältää pienryhmässä toteutettavan LbD-projektin, jonka opiskelijat toteuttavat työelämän yhteistyökumppanin kanssa. Osallistuminen edellyttää opiskelijalta joustavuutta, sitoutumista ja aktiivisuutta. Tarkemmat tiedot opintojakson orientaatiossa. Opiskelijat toimivat samassa pienryhmässä myös Dialogi ja ammatillinen vuorovaikutus -opintojaksolla.

Exam schedules

27.2. Orientaatiopäivä, läsnäolovelvollisuus
24.4. Demot, läsnäolovelvollisuus
6.5. Luovuusmessut, läsnäolovellisuus
Lisäksi opiskelija valitsee vähintään kaksi työpajapäivää vaihtoehtoisesta työpajatarjonnasta, jotka näkyvät lukujärjestyksessä.

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 27.2.2025.

Completion alternatives

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Student workload

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Content scheduling

Orientaatio: Luovuuden ja toiminallisuuden käsitteet ja tietoperusta. Ammatillinen kehittyminen ja hyvinvointi, oman osaamisen ja vahvuuksien tunnistaminen ja sanoittaminen.

Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana: Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen, taide- ja kulttuurilähtöiset voimavaraistavat ja dialogiset menetelmät hyvinvoinnin ja osallisuuden tukena.

Luovat ja toiminalliset menetelmät asiakastyössä: Ratkaisukeskeiset, dialogiset ja toiminnalliset mallit erilaisten asiakkaiden kohtaamisessa.

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Go back to top of page