Skip to main content

Vulnerable Client Groups and Integration of Services (3 cr)

Code: SH00BS97-3036

General information


Enrollment
19.05.2025 - 03.08.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
18.08.2025 - 11.11.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
1.5 cr
Virtual proportion
1.5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Hyvinkää
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
Teachers
Helena Santanen
Katja Laukkanen
Teacher in charge
Katja Laukkanen
Groups
SHB224KA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K24, Hyvinkää
Study unit
SH00BS97

Learning outcomes

The student is able to
- identify and analyse factors that increase vulnerability, the related support needs and their significance in nursing
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social and health care
- encounter vulnerable clients in nursing and service situations in a sensitive manner
- promote participation, inclusion and rehabilitation of vulnerable clients and their significant others as part of nursing care
- describe the service network of vulnerable client groups and the tasks of different operators as part of the care and service chain and to consult other experts
- critically assess service processes in the social and health care sector from the perspective of vulnerable client groups and implement service guidance
- utilise evidence-based information and recommendations in the guidance and nursing care of clients in a vulnerable position and clients with an immigrant background
- analyse their own and other people's myths, beliefs and prejudices against vulnerable client groups and promote the development of positive attitudes

Materials

Opintojakson Canvas -oppimisympäristön kirjallisuus tai itse hankittu kirjallisuus.

Teaching methods

Opetus toteutetaan on aikataulutettuina luentoina, seminaareina ja työpajoina sekä itsenäisinä tehtävinä. Verkkoyhteydellä tapahtuvaa opetusta ei tallenneta. Opinnon toteutusta tukee Canvas -oppimisympäristö

Exam schedules

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Orientaatio & monialaisuuden käsite 18.8 Zoom (linkit, paikat ja ajat lukkarissa). Läsnäolollinen.


10.9 Aistipajaan valmistautumiset Zoom
18.9 Seminaari Tikkurilan Laurea järjestää. Läsnäolollinen.

22.9 AISTITYÖPAJA ryhmät aamu ja iltapäivä (lukkarissa) läsnäolollinen

Työpajan aiheet: Kommunikaatiovaikeudet, aistivammat (kuulo, näkö) ja niiden tunnistaminen (korvantutkimus, kuulon ja kauko/lähinäön tutkiminen)


MONIALAINEN PALVELUOHJAUS -PÄIVÄ 6.10 (Katjan) ja 7.10 (Helenan) (ryhmäjako kahteen päivään jakautuen) läsnäolollinen

BLOGI
-Tehdään mielellään 2-3 hengen ryhmissä (sovitusti yksin)
-Blogin palautus 28.10
-Toiselle ryhmälle annettava henkilökohtainen palaute blogista 28.10 mennessä keskustelualueelle
-Blogi arvioidaan 4 viikon sisällä

Completion alternatives

OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN NÄYTÖLLÄ
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta.

TYÖN OPINNOLLISTAMINEN=TOPI
Opiskelija voi hakea työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Opinnollistamisen tehtävänä on joko Kehittämis -tehtävä tai Blogi -tehtävä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta ja opintojakson Canvas -työtilasta.

Ole yhteydessä pian ilmoittautumisen jälkeen Katja Laukkaseen, mikäli teet vaihtoehtoisella tavalla kurssin.

Student workload

Opinto on 3op suuruinen eli vastaa 80h. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen mukaisesti.

Content scheduling

OSA 1.HAAVOITTUVIEN ASIAKASRYHMIEN TUKEMINEN 2 op
-Kulttuurisensitiivisyys
-Vankien terveydenhuolto
-Vammaisuus
-Aistivammaiset (kuulo- ja näkövammaisuus)
-Kommunikaatiovaikeudet
-Maahanmuuttajuus
-Työttömyys
-Harvinaiset sairaudet

OSA 2. MONIALAINEN PALVELUOHJAUS 1 op
-Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut erilaisissa haavoittuvissa tilanteissa
-Palveluohjaus

OSA 3. TYÖPAJA: Aisti-ja kommunikaatiovaikeudet ja niiden varhainen tunnistaminen
-Kuulon tutkiminen audiometrillä, kauko- ja lähinäön seulonta, korvan tutkiminen
-Kuvakommunikaatio

Evaluation scale

Approved/Failed

Go back to top of page