Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut (3 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS77-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.05.2021 - 30.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila
Opettajat
Mia Poikolainen
Lilja Palo
Eija Okker-Tikkunen
Milla Ylitalo
Vastuuopettaja
Eija Okker-Tikkunen
Ryhmät
SHV221SN
Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S21, Tikkurila
Opintojakso
SH00BS77

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- arvostaa asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- arvostaa asiakkaan läheisiä potilaan voimavarana
- kuvata ammatillisen asiakas - hoitaja suhteen ja vuorovaikutuksen keskeiset lähtökohdat kasvokkain ja verkossa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa
- toimia ennaltaehkäisevästi ja riskitason huomioiden haasteellisessa tai väkivallan uhkaa sisältävissä asiakastilanteissa
- selittää pääpiirteet sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnista, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavoista sekä ohjauksesta ja valvonnasta Suomessa
- kuvata sähköisiä palvelupolkuja osana palvelujärjestelmää
- kuvata terveydenhuoltoa ohjaavan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen
- kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia potilastietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan osin kampuksella lähiopetuksessa ja osin verkossa (Canvas).
Osaan 2. Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet sisältyy työpajapäivä, jossa on läsnäolovelvoite.
Osaan 3. Mapa (Management of Actual or Potential Aggression) sisältyy työpajapäivä, jossa on läsnäolovelvoite.

Ohjaus ja viestintä tapahtuu pääasiassa Canvaksen keskustelualueen kautta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa1: Asiakaslähtöisen hoitotyön perusteet: 0,75 op noin 20h opiskelijan työtä
Osa 2: Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1op = 27h opiskelijan työtä
Osa 3: MAPA (Management Actual or Potential Agression) 0,5op = 13,5 opiskelijan työtä
Osa 4: Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, keskeinen lainsäädäntö ja tietoturva:
0,75 op noin 20h opiskelijan työtä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus tarkoittaa tasoa H-3

Sisältö ja sen jaksotus

Käsitteet: Asiakas-, potilas-, ihmislähtöinen hoitotyö, asiakaskokemus, perhehoitotyö, kulttuurisensitiivinen hoitotyö

Monimuotoinen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuus ja ennakkokäsitysten työstäminen

Asiakaslähtöinen hoidon suunnittelu ja hoitotyön prosessi

Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet ja strategiat hoitotyössä:
Verbaali- ja non-verbaali vuorovaikutus, voimaannuttava läsnäolo ja vuorovaikutus, luottamuksen rakentaminen, aktiivisen kuuntelun ja kysymisen taito, kosketus

Asiakkaan ja läheisten osallisuuden edistäminen vuorovaikutuksen keinoin
’Management of Actual or Potential Aggression’ (MAPA)

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, niiden organisointi ja ohjaus

Terveydenhuoltoa ohjaava ajankohtainen lainsäädäntö (soveltuvin osin), potilasturvallisuutta koskeva lainsäädäntö

Tietosuoja ja -turva ja niihin liittyvä lainsäädäntö: EU:n yleinen tietosuoja-asetus ja direktiivi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Siirry alkuun