Basics of Encounter Art (5 cr)
Code: R0370-3015
General information
- Enrollment
-
03.04.2023 - 09.04.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.05.2023 - 31.08.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Laurea Otaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 20
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Teacher in charge
- Virpi Lund
- Study unit
- R0370
Learning outcomes
The student
- has an understanding of the history, philosophy and most important principles of Encounter Art
- is able to analyse the factors that influence the creation of an image
- respects the importance and joy of every individual's self-expression and art work
- has an understanding of the current operating environments and future potential of Encounter Art
- can apply the principles of Encounter Art, respect, multisensoryness, structure, phasedness and making choices
Location and time
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Materials
Aineistot tehtäviä varten: Valitaan opintojaksolla.
Learning cafe.
Löydät Theseuksesta:
1. Anna Serfözö. 2018. Kohtaamistaide hoitokodissa asuvien ikäihmisten sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn vahvistajana.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/142024/Serfozo_Anna.pdf?sequence=1&isAllowed=y
2. Airi Sasaki. 2015. Kohtaamistaidetta kehitysvammaisille.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/96949/airi_sasaki.pdf?sequence=1&isAllowed=y
3. Astrid Gaddi & Mikaela Merilä. 2019. Luonnossa järjestettävä Kohtaamistaide varhaiskasvatuksessa.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/227398/Luonnossa%20j%c3%a4rjestett%c3%a4v%c3%a4%20Kohtaamistaide%20varhaiskasvatuksessa.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Portfolio omista opintojakson aikaisista taidetöistä.
Essee.
Seuraavat artikkelit julkaisusta: Pusa, Tiina (toim.) 2014. Kohtaamistaide. Käsikirja ohjaajalle. Laurea Julkaisut 22. Vantaa: Hansaprint.
- Rankanen & Pusa: Taideterapia ja Kohtaamistaide Suomessa; ss. 10-15
- Ahos & Kahelin: Moniammatillisuus Kohtaamistaiteessa; ss. 30-33
ja artikkeli: Pusa, Tiina & Oshiro, Taizo: Cherry blossoms and beets – Development on the Encounter Art in Finnish-Japanese co-operation.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Exam schedules
Opintojaksolla on 80% läsnäolovelvollisuus.
Lähiopinnot toteutetaan neljänä päivänä toukokuussa, tehtävien palautus elokuun 2023 loppuun mennessä.
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja, sillä Kohtaamistaide on strukturoitu taidetyöskentelymuoto, jonka periaatteet opitaan yhteisen käytännön työskentelyn kautta.
Content scheduling
OPINTOJAKSON TEEMAT:
1. Koulutuksen kokonaisuus, Kohtaamistaiteen lähtökohdat ja historia.
2. Kohtaamistaiteen keskeiset periaatteet taidetyöskentelyn kautta.
3. Kohtaamistaide yhteisöllisenä toimintana.
4. Kohtaaminen ja arvostuksen merkitys.
5. Kohtaamistaiteen koulutukset ja toimintaympäristöt.
6. Moniaistisuuden merkitys ja mahdollisuudet.
7. Kehittäminen Kohtaamistaiteessa ja ohjausosaamisen esittely.
8. Opintojakson arviointi ja taidenäyttelyn pystytys.
9. Osaamisen jakaminen.
Evaluation scale
Approved/Failed
Further information
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)
Tämän opintojakson suoritettuaan opiskelija voi toimia Kohtaamistaiteen ryhmissä apuohjaajana Kohtaamistaiteen ohjaajakoulutuksen käyneen kanssa.
Opintojakson jatkumona opiskelija voi suorittaa Kohtaamistaiteen ohjausosaaminen -opintojakson. Kohtaamistaiteen perusteet -opintojakso on edellytys Kohtaamistaiteen ohjausosaaminen -opintojaksolle osallistumiselle.