Participation and Well-being at Different Life Stages (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0196-3046
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
23.05.2022 - 29.05.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2022 - 01.12.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 7 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Annika Kallio
- Tiina Leino
- Sanna Soini
- Riikka Ketonen
- Kati Saarinen
- Johanna Saastamoinen
- Vastuuopettaja
- Riikka Ketonen
- Ryhmät
-
STV221KNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K21, Tikkurila
- Opintojakso
- R0196
Tavoitteet
The student is able to
- describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
- describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
- describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
- plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
- identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
- promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
- evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
- plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
- recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
FAMILY NURSING:
1. Storvik-Sydänmaa, S., Talvensaari, H., Kaisvuo, T. &; Uotila N. 2012. 1. painos. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Sanoma Pro Oy - soveltuvin osin
2. Duodecim, Terveyskirjasto (2009) Suolistotulehdukset https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00020
3. Hemoglobiini HbA1c - https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03092
4. Tyypin 1 diabeteksen hoito - https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00774
5. Vatsakipu lapsella (2019) https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00545
6. Lapsen akuutti vatsakipu (2016) https://www.terveysportti.fi/dtk/aho/koti?p_artikkeli=aho01710&p_haku=lapset
7. Leikkaushaavan hoito (2017) https://www.hus.fi/ammattilaiselle/hoitoohjeet/infektioidentorjuntaohjeet/Documents/5.6%20Leikkaushaavan%20hoito.pdf
muu opintojaksolla/ Canvas-työtilassa osoitettu materiaali
ADULT AND ELDERLY CARE
1. Hoitotyön tutkimussäätiö?2019. Muistisairaan henkilön päivittäistoiminnoista suoriutumisen tukeminen – lääkkeettömät menetelmät hoitotyössä. Hoitosuositus. https://www.hotus.fi/muistisairaan-henkilon-paivittaistoiminnoista-suoriutumisen-tukeminen-laakkeettomat-menetelmat-hoitotyossa-hoitosuositus/
2. Käypä hoito –suositukset?https://www.kaypahoito.fi/
-Muistisairaudet
-Virtsankarkailu > Iäkkäiden hoidon erityispiirteet
3. Kerminen H, Jäppinen A-M, Kiviniemi K, Tikkanen P & Havulinna S. 2019.?Iäkkäiden henkilöiden lyhytaikaiseen sairaalahoitoon liittyvä toimintakyvyn arviointi kuntoutumisen käynnistäjänä. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138652/TOIMIA_suositus_s023_iakkaiden_henkiloiden_lyhytaikaiseen_sairaalahoitoon_liittyva_toimintakyvyn_arviointi.pdf?sequence=2&isAllowed=y
4. Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista.?28.12.2012/980 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980
5. Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.?Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-472-1
6. Tilvis?R, Pitka?la? K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M, Arkkila P. (Tilvis R. toim.). 2016. Geriatria,??19-56, 79-85.
7. Älyteknologiaratkaisut?ikääntyneiden?kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017,?24-30, 55-60, 75-77, 125-128, 137-142. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/79348
8. Kivelä S-L & Räihä I. 2007 Iäkkäiden lääkehoito. Kapseli 35. https://www.fimea.fi/documents/160140/753095/17702_julkaisut_Kapseli35.pdf
9. Hammaslääkäriliitto. Ikääntyneiden suunterveys. https://www.hammaslaakariliitto.fi/fi/suunterveys/suunterveys-eri-ikakausina/ikaantyneiden-suunterveys#.X1h8vabV6Uk
10. Valtakunnallinen terveydenhuollon eettinen neuvottelukunta (ETENE). 2008. Vanhuus ja hoidon etiikka. https://etene.fi/documents/1429646/1559070/ETENE-julkaisuja+20+Vanhuus+ja+hoidon+etiikka.pdf/34d9870b-d612-4952-8265-dcb7961dc3ab
11. Sairaanhoitajan eettiset ohjeet:?https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf
Toteutustapa
HUOM! OPINTOJAKSON AIKATAULUIHIN VOI TULLA MUUTOKSIA ENNEN OPINTOJEN ALKUA!
Opinnot alkavat viikolla 34.
Lukukauden info 22.8.2022 klo: 10.00-11.30, jossa läsnäolovelvoite.
Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ
Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, joko kampuksella tai zoomissa, case-työskentely, simulaatio- ja työpajatyöskentely, verkkotehtävät ja flipped learning, PBL, tiimi-oppiminen. Opinnot toteutuvat mahdollisuuksien mukaan kampuksella tai aikataulun mukaisesti läsnäolotunteina zoomissa.Opiskelija saa olla pois luennolta 3x4h ilman poissaolon korvaamista. Työpajoissa, paneelikeskustelussa ja näytöissä läsnäolovelvollisuus.
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ
Aktivoiva ja osallistava opetus, case-työskentely, pelillistäminen ja työpajaopetus.
Opinnot toteutuvat mahdollisuuksien mukaan kampuksella tai aikataulun mukaisesti läsnäolotunteina zoomissa.
Opiskelija saa olla pois luennolta 1x4h ilman poissaolon korvaamista. Työpajoissa läsnäolovelvollisuus.
Arvioitavana tehtävänä Iäkkäiden tietotesti (YleSh) ja portfoliotehtävä, jolla on mahdollisuus korottaa arvosanaa.
AIKATAULUMUUTOKSET VIELÄ MAHDOLLISIA!
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
IV moduulin opintojen info: 22.8.2022 klo: 10.00-11.30
Osa 1. PERHEEN HOITOTYÖ 6 op, opettajana Riikka Ketonen (vastuuopettaja), Johanna Saastamoinen ja Kati Saarinen (lääkelaskut)
Lääkelaskujen tentti: 19.9.2022
Naistentautien ja synnytysten tehtävälomake: I 1.9.2022 II 1.10.2022 ja III 7.12.2022
Lastentautien tehtävälomake: I 26.9.2022 II 1.11. 2022 ja III 7.12.2022
Oppimistehtävän paneelikeskustelu: 12.10 (ryhmä A), 13.10 (ryhmä B)
Oppimistehtävän palautus: 16.10.2022, II 16.11.2022 ja III 16.12.2022
Ylesh lastenhoitotyön näyttö: 26.10.2022 ja 27.10.2022
Asiantuntijaluennot: 13.9.2022 Harvinaiset ja perinnölliset sairaudet, muut asiantuntijaluennot tarkentuvat syksyyn mennessä
TYÖPAJAT
Työpajat toteutuvat pienryhmänä A ja B. Pienryhmäjoet selviävät viikon 34 aikana kun tiedetään tarkka opintoihin osallistujien määrä. A ja B ryhmän muodostetaan lasten hoitotyön oppimistehtäväryhmien mukaan opintojakson alussa
Osa 2. TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYNEEN HOITOTYÖ 4 op, opettajat Pamela Jokisalo ja Sanna Soini
Happy Golden Days webinaari 6.10..2022 klo. 9-15.00
TYÖPAJA: Työpajat toteutuvat pienryhmä tunnuksilla 1, 2 ja 3 sekä A ja B. Pienryhmäjoet selviävät viimeistään viikolla 34.
Työpajat sisältävät 3x4h työpajaopetusta.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opetuksessa käytetään tarvittaessa myös englanninkieltä sekä englannin kielistä materiaalia, opinnoissa saattaa olla mukana vaihto-opiskelijoita.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö (Tikkurilan kampuksella Haavi-ryhmä). Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Mikäli opiskelijalla on opintojaksoihin liittyvää aikaisempaa osaamista, tulee hänen olla yhteydessä opintojakson opettajaan ja sopia mahdollisesta osaamisen näytöstä ennen opintojakson alkua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op/ 162h
Kontaktiopetus 37 h (sis. näyttökoe 4h)
Itsenäinen työskentely 125 h
- ennakkotehtävät
- lastentautien tehtävälomake
- naistentaudit ja synnytykset tehtävälomake
- Oppimistehtävä
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op/ 108h
-Kontaktiopetus 24 h
-Työpajat 16 h
- Ylesh-Tentti 2h
- Itsenäinen opiskelu 66h (sis. geriatrian verkkotestin, portfoliotehtävän ja tenttiin valmistautumisen)
Sisältö ja sen jaksotus
Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op. Opettaja Riikka Ketonen ja Kati Saarinen (lääkelaskut)
Perhehoitotyö
Lasten hoitotyön erityispiirteet
Lapsen normaalit vitaaliarvot
Lasten lääkehoidon ja kivunhoidon erityispiirteet
Lastensuojeluyhteistyö
Lapsen normaali fyysinen ja sosioemotionaalinen kehitys
Lastentaudit ja lasten hoitotyö
Naistentaudit ja synnytykset, Naisen hoitotyö.
Näkökulmina: haavoittuvuus, monikulttuurisuus ja palvelujen integrointi.
Opinnot sisältävät myös:
Ryhmän rakenteet ja dynamiikka
Asiakaslähtöinen ja suunnitelmallinen ryhmän ohjausprosessi
Ryhmän ohjaus
Ryhmäohjauksen menetelmät
Ryhmäohjauksen laatu ja vaikuttavuus
Vammaisuus ja aistivammat
Kulttuurisen kompetenssin vahvistaminen
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op
Työikäisen hyvinvointi ja terveys
Ikääntyvän hyvinvointi ja terveys
Muistisairauksien hoitotyö
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
TÄRKEÄÄ:
Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetetaan ja käydään läpi opintojaksojen orientaatioissa. Opintojaksojen orientaatioissa sovitaan myös opintojakson poissaolokäytänteistä ja korvattavuudesta.
Osa 1: K5-T1, hylätty.
Arviointi ja palautteenanto:
-Ennakkotehtävä Lapsen kehitysvaiheet: henkilökohtainen kirjallinen ohjaava palaute
-Oppimistehtävä. Hylätty, täydennettävä-K5. Parityöskentelynä. Kirjallinen palaute.
-Työpajat: Hyväksytty/hylätty. Poissaolo tulee korvata. Palaute tehtävistä työskentelyn aikana ja yhteiskeskustleuissa. Työpajat totetuu ryhmissä A ja B. Ryhmäjako selviää opintojen alkaessa.
-Lasten hoitotyön näyttö: Vertaisarviointi ja suullinen palaute. Täydennettävä/hyväksytty.
-Lasten lääkelaskut: hyväksytty/hylätty. Tehdään yksilö suorituksena.
-Lastentautien testi: täydennettävä-hyväksytty.Tehdään yksilö suorituksena.
-Naistentautien testi: täydennettävä-hyväksytty. Tehdään yksilö suorituksena.