Siirry suoraan sisältöön

Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0030-3037

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Porvoo
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sosionomikoulutus (SSP2), Laurea Porvoo
Opettajat
Pihla Salemaa
Vastuuopettaja
Pihla Salemaa
Ryhmät
SSP222KA
Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K22, Porvoo
Opintojakso
R0030

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tuntea ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan
- kohdata ja olla vuorovaikutuksessa yksilöiden kanssa
- toimia ryhmässä ja ohjata ryhmiä
- ymmärtää asiakkaan osallisuuden ja voimavarojen merkityksen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tenttimateriaali:
Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus

Muu oppimateriaali esitellään Canvas - tilassa toteutuksen aikana.

Toteutustapa

Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus toteutus
käsittelee ammatillisen kohtaamisen ja vuorovaikutuksen rakentumisen teoreettista ja kokemuksellista oppimista sekä ryhmädynamiikkaa ja ryhmänohjauksen suunnittelua. Toteutus on integroitu yhdessä Projektinhallinta- toteutuksen kanssa LbD - työskentelyn puitteissa.

Opintojakso koostuu seuraavanlaisista osista:

1. Lähiopetus: orientoituminen opintojaksoon, luennot ja kokemukselliset harjoitukset
2. Oppimistehtävät: Vuorovaikutustaitojen itsearviointi, Ryhmätentti, Oppimispäiväkirja ja Seminaariesitys (yhteinen Projektinhallinta toteutuksen kanssa)
3. LbD - työskentely SOS - Lapsikylän Apuu- chat - palvelussa sekä sen jalkauttamisessa peruskouluun.

Kukin opiskelija osallistuu LbD - työskentelyyn sekä itsenäisesti osallistumalla Apuu -chat koulutukseen (8 h ) ja Chat- päivystykseen ( 16 h ) sekä koulutusmateriaalin itsenäiseen perehtymiseen (4h) ja työnohjaukseen (2 h) sekä suunnittelee Projektinhallinta- toteutuksen puitteissa pienryhmässä Apuu- chat - palvelun jalkautumiseen liittyvän tapahtuman peruskoulussa. MIkäli opiskelija osallistuu vain Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovakutus- toteutukselle hän osallsituu LbD - työskentelyssä ainoastaan yksilötyöskentelyyn.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Toteutuksen LbD - työskentely tapahtuu SOS - lapsikylän Apuu- chat - palvelussa. Opiskelijat osallistuvat verkkoauttamisen vapaaehtoistyön koulutukseen (8 h) ja päivystävät ohjattuna itsenäisesti Apuu-chat palvelussa (16 h) sekä perhetyvät itsenäisesti koulutusmteriaaliin ( 4 h) sekä osallistuvat valitsemanaan ajankohtana työnohjaukseen . LbD - työskentely jatkuu Projektinhallinta- toteutuksessa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta.

Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Toteutuksen opintopistemäärästä

- 32 h käytetään LbD - työskentelyyn
- 50 h käytetään luentotyöskentelyyn
- 50 h käytetään oppimistehtäviin ja itsenäiseen työskentelyyn

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson moduulit

1. Vuorovaikutustaidot (1 op)
2. Asiakkkaan kohtaaminen (2 op)
3. Ryhmädynamiikka ( 2 op)

Lunentokokonaisuudet
• kohtaaminen ja kuuntelu
• dialogisuus ja dialogisen suhteen rakentaminen
• ryhmädynamiikka ja ryhmien ohjaus
• ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi
• osallisuus ja voimavarakeskeisyys yksilöiden ja ryhmien ohjauksessa
. digitaalinen kohtaamien ja ohjaus verkkoympäristössä

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Toteutuksen Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Siirry alkuun