Yrityksen liiketoiminnan kehittäminen: Asiakastutkimus (10 op)
Toteutuksen tunnus: HL00BU31-3018
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
23.05.2022 - 21.08.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2022 - 31.12.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Laurea Hyvinkää
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 4 - 7
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLB2), Laurea Hyvinkää
- Opettajat
- Mervi Talonen
- Vastuuopettaja
- Mervi Talonen
- Ryhmät
-
HLB222SNLiiketalouden koulutus, päivätoteutus, S22, Hyvinkää
- Opintojakso
- HL00BU31
Tavoitteet
opiskelija osaa
- toteuttaa markkinoinnin kehittämisprojektin tiimissä
- arvioida asiakaslähtöisen toiminnan edellytyksiä, erilaisia asiakastarpeita ja -ratkaisuja
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti
Aika ja paikka
-
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Projektin aihepiiriin tarvittava lähdeaineisto valitaan erikseen projektin toimeksiannon jälkeen.
Toteutustapa
Projektin aihealue on yrityksen liiketoiminnan kehittäminen, tulokulmana asiakasymmärrys ja asiakkaan ääni.
Projekti toteutetaan yhteistyössä työelämän kumppanin kanssa P2P-oppimisympäristössä. Kumppani on Nivos Oy, Mäntsälä / nivos.fi
Koko konsernissa nivoutuvat yhteen monipuolinen toiminta: energiaverkot, energia- ja lämmitysratkaisut, netti sekä vesihuolto.
Lisäksi opiskelijat hankkivat ”Liiketoimintaosaaminen” -opinnon mukaisen osaamisen. Mahdollisesta muusta projektin aikana kehitettävästä osaamisesta sovitaan projektin aikana.
Tälle toteutukselle ilmoittautuvat opiskelijat kehittävät projektissa tämän opinnon mukaista osaamista.
Tällä toteutussuunnitelmalla kuvatussa projektissa voi toimia myös täydentävää osaamista kartuttava opiskelija (huom. ilmoittautuminen täydentävän osaamisen projektiin).
Projektin ohjaus- ja työskentelyajat ovat katsottavissa Lukkarikoneesta. Viestintäkäytänteistä sovitaan projektikohtaisesti.
Laurea pidättää oikeuden muutoksiin.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Projektin toimeksiantaja:
Nivos Oy, Mäntsälä
Myyntipäällikkö Iikka Laurikainen
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. … Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna.” Projektissa ensimmäisellä kontaktikerralla tarkoitetaan projektitiimin ja ohjaajan ensimmäistä tapaamiskertaa (pre-briiffi).
Ohjaaja lähettää Outlook-kalenterikutsun pre-briiffistä, joka pidetään elokuussa intensiiviviikolla.
Projektin aloitusbriiffiin osallistuminen on välttämätöntä, jotta kaikki toimijat saavat projektin toimeksiannon tietoonsa. Ohjaaja lähettää Outlook-kalenterikutsun briiffistä.
Projektia ohjataan viikoittain torstaisin klo 10-11 kampuksella lähiopetuksessa.
Opiskelija voi vertailla työskentelyaikoja Lukkarikoneessa ja valita projektit/opinnot, jotka eivät osu päällekkäin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija käyttää projektiin työaikaa yhteensä noin 16 tuntia viikossa eli tiimityöskentelyyn noin 8 h ja itsenäiseen työskentelyyn noin 8 h viikossa. Lisäksi ohjaavan opettajan ohjaukseen varataan 1 h viikossa.
Sisältö ja sen jaksotus
Projektin tavoitteena on tehdä asiakastutkimus. Keskiössä on asiakasymmärrys ja asiakkaan ääni.
Asiakastutkimus auttaa organisaatiota olemaan askeleen edellä kilpailijoitaan. Selvitämme asiakkaiden odotukset tuotteiden ja palveluiden kehittämiselle sekä tulevaisuuden yhteistyölle. Asiakkaiden syvällinen ymmärtäminen auttaa strategisessa päätöksenteossa ja liiketoiminnan kehittämisessä.
Yhteistyö Nivos Oy:n kanssa alkoi jo keväällä, ja kevään P2P-projektissa konseptoitiin infopisteen toimintamalli, joka näyttäytyy mukana myös syksyn projektissa.
Projektin toimeksiannon eli briiffin jälkeen tiimi työstää projektisuunnitelman, jonka esittelee yhteistyökumppanille ja kun suunnitelma on hyväksytty tehdään projektisopimus ja aloitetaan työskentely.
Viestintäkäytänteet sovitaan kun projekti alkaa.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinto toteutuu P2P.n projektiopintona edellyttäen osallistumista yhteiseen projektiohjaukseen ja työskentelyyn.
Päiväopetuksen laatukriteerit täyttyvät alla olevan raportin mukaisesti:
https://laureauas-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/pirlapp_laurea_fi/Ee2msSbz1JFIkN-gr6YUajIB2M2WuOl1G6jBQwjxkQz2Pw?e=uXh7mX