Liiketoiminnan suunnittelu (10 op)
Toteutuksen tunnus: HL00BQ79-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
24.05.2021 - 15.08.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
23.08.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 6 op
- TKI-osuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Lohja
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja
- Opettajat
- Ilkka Bergius
- Taina Lackman
- Vastuuopettaja
- Ilkka Bergius
- Ryhmät
-
HLF221KALiiketalouden koulutus, monimuotototeutus, K21, Lohja
- Opintojakso
- HL00BQ79
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa olemassa olevia trendejä ja asiakastarpeita
- tuotteistaa tarjontaa asiakashyödyn ja –kokemuksen näkökulmasta
- soveltaa erilaisia liiketoimintamalleja
- tehdä liiketoimintasuunnitelman kestävä liiketoiminta huomioiden*
*Tarkennus "kestävä kehitys huomioiden" astuu voimaan 1.8.2024.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan tarkemmin opintojakson alkaessa Canvas -oppimisympäristössä.
Suositeltava kirjallisuus:
Osterwalder, A. & Pigneur, Y. 2010. Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers - MYÖS E-KIRJANA. John Wiley & Sons.
https://laurea.finna.fi/Record/3amk.247089
Hesso, J. 2015. Hyvä liiketoimintasuunnitelma - MYÖS E-KIRJANA. Kauppakamari. 2. uudistettu painos.
https://laurea.finna.fi/Record/3amk.265434
Holopainen, T. 2019. Yrityksen perustamisopas: käytännön perustamistoimet. Asiatieto Oy. 28. uudistettu painos.
https://laurea.finna.fi/Record/3amk.92509
Bergström, S. & Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi - MYÖS E-KIRJANA. Edita.
https://laurea.finna.fi/Record/3amk.264474
Myllymäki, R. 2019. Palvelujen hinnoittelu. Ketterät Kirjat Oy.
https://laurea.finna.fi/Record/3amk.273272
Toteutustapa
Opintojakso suoritetaan lähi- ja verkkototeutuksen yhdistelmänä. Opintojaksolla on sekä ryhmätehtäviä että yksilötehtäviä. Opintojaksolla käytetään Canvas -oppimisympäristöä.
Opintojaksolla kehitetään uutta liikeideaa tiimeissä. Projektin aikana syntyy ymmärrys siitä, miten asiakaslähtöistä liiketoimintaa kehitetään ja miten liiketoiminnan kehittämiseen liittyvät prosessit liittyvät toisiinsa. Projektin aikana tehdään vaiheittain liiketoimintasuunnitelma, johon kuuluu mm. toimintaympäristön analyysi, Business Model Canvas ja Value Proposition Canvas, markkinointi, liikeideaan liittyvien palvelu- tai tuotekonseptien ideointi ja testaus asiakkaiden parissa. Lisäksi tehdään hinnoitteluun, myyntiin ja yrityksen kannattavuuteen liittyvät laskelmat.
Opintojakson toteutukseen kuuluvat luennot, oppimistehtävät ja niiden suullinen ja kirjallinen esittäminen sekä mahdollinen yritysvierailu ja siihen liittyvä haastattelu. Opintojaksolla toteutetaan lisäksi Yrittäjyyden Teemapäivä, jossa syvennetään opintojakson keskeisiä teemoja ja aihepiirejä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla kehitetään pääsääntöisesti täysin uutta liikeideaa, mutta opiskelijan on myös mahdollista ehdottaa olemassa olevan yrityksen liikeidean kehittämistä. Opiskelija voi halutessaan kehittää omaa tai annettua liiketoiminnallista hanketta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson tarkka aikataulu on nähtävillä Pakissa.
Ensimmäisellä luentotapaamiskerralla läsnäolo on ehdottoman välttämätöntä (ks. Tutkintosääntö). Ensimmäisen luentotapaamiskerran lisäksi läsnäolo on ehdottoman välttämätöntä Yrittäjyyden Teemapäivässä sekä opintojakson loppuseminaarissa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.” (Laurean tutkintosääntö.)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson laajuus on 10 op, mikä tarkoittaa työmääränä noin 270 tunnin työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
- tunnistaa olemassa olevia trendejä ja asiakastarpeita
- tuotteistaa tarjontaa asiakashyödyn ja –kokemuksen näkökulmasta
- soveltaa erilaisia liiketoimintamalleja
- tehdä liiketoimintasuunnitelman
Opintojaksolla kehitetään uutta liikeideaa tiimeissä. Projektin aikana syntyy ymmärrys siitä, miten asiakaslähtöistä liiketoimintaa kehitetään ja miten liiketoiminnan kehittämiseen liittyvät prosessit liittyvät toisiinsa. Projektin aikana tehdään vaiheittain liiketoimintasuunnitelma, johon kuuluu mm. toimintaympäristön analyysi, Business Model Canvas ja Value Proposition Canvas, markkinointi, liikeideaan liittyvien palvelu- tai tuotekonseptien ideointi ja testaus asiakkaiden parissa. Lisäksi tehdään hinnoitteluun, myyntiin ja yrityksen kannattavuuteen liittyvät laskelmat.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osa opintojakson tapaamisista on läsnäoloa vaativaa, joten opiskelijan on syytä varautua olemaan läsnä opetukseen varattuina kertoina. Tämä toteutus ei ole ajasta ja paikasta riippumaton verkkototeutus. Osaamisen arviointi perustuu kokoaikaiseen näyttöön sekä erillisesti arvioitaviin oppimistehtäviin.