Siirry suoraan sisältöön

Palveluliiketoiminnan strateginen kehittäminen ja johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9505-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.11.2020 - 29.11.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2021 - 31.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Opettajat
Satu Vuorela
Otto Mäkelä
Opintojakso
A9505

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- hahmottaa organisaation strategisen johtamisen kokonaisuuden
- analysoida, verrata ja soveltaa palvelulogiikan periaatteita ja vaikutuksia organisaation toiminnan kehittämisessä
- tunnistaa, verrata ja arvioida uusia liiketoimintamalleja ja niiden taustoja
- kehittää oman organisaation toimintaa uusien ajattelu- ja liiketoimintamallien näkökulmasta

Aika ja paikka

1. opetuspäivä, 5.2. 2021, 9.00-16.30
2. opetuspäivä, 4.3. 2021, 9.00-16.30
3. opetuspäivä,10.4. 2021, 9.00-16.30

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjat:
• Bland, J.D. & Osterwalder, A. 2020. Testing business ideas. New Jersey: Wiley.
• Gassmann, O., Frankenberger, K., & Csik, M. 2014. The business model navigator. Harlow: Pearson Education Limited.

Artikkelit:
• Blank, S. 2013. Why the lean start-up changes everything. Harvard Business Review, May.
• Heinonen, K. & Strandvik, T. 2015. Customer-dominant logic: foundations and implications. Journal of Services Marketing 29(6/7), 472-484.

Toteutustapa

Tavoitteet:
• Opiskelija osaa
• hahmottaa organisaation strategisen johtamisen kokonaisuuden
• analysoida, verrata ja soveltaa palvelulogiikan periaatteita ja vaikutuksia organisaation toiminnan kehittämisessä
• tunnistaa, verrata ja arvioida uusia liiketoimintamalleja ja niiden taustoja
• kehittää oman organisaation toimintaa uusien ajattelu- ja liiketoimintamallien näkökulmasta
Keskeiset käsitteet:
• Liiketoimintamuotoilu, liiketoimintamalli, arvonluonti
Toteutustapa: 3 opetuspäivää sekä työskentelyä itsenäisesti ja ryhmässä

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson kehittämistehtävän toimeksiantaja on työelämän yhteistyökumppani.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.

Ole tarvittaessa yhteydessä opintojakson vastuopettajaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työmäärän jakautuminen:
5 opintopistettä = 135 tuntia (1 op = 27 työtuntia)
• Lähiopetus = 21 tuntia
• Esitehtävä = 6 tuntia
• Oppimispäiväkirja = 60 tuntia
• Casetehtävä = 48 tuntia

Sisältö ja sen jaksotus

Opiskelija osaa
• hahmottaa organisaation strategisen johtamisen kokonaisuuden
• analysoida, verrata ja soveltaa palvelulogiikan periaatteita ja vaikutuksia organisaation toiminnan kehittämisessä
• tunnistaa, verrata ja arvioida uusia liiketoimintamalleja ja niiden taustoja
• kehittää oman organisaation toimintaa uusien ajattelu- ja liiketoimintamallien näkökulmasta

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)”

Opintojakso on tarkoitettu vain YAMK opiskelijoille.

Siirry alkuun