Palvelumuotoilun prosessi ja menetelmät (10 op)
Toteutuksen tunnus: A9457-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
13.05.2019 - 26.05.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 9 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Laurea-ammattikorkeakoulu
- Toimipiste
- Laurea Leppävaara
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
- Opettajat
- Virpi Kaartti
- Satu Luojus
- Opintojakso
- A9457
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa palvelulogiikan periaatteita palvelumuotoilussa
- soveltaa ja arvioida palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja monipuolisesti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti asiakasymmärryksen pohjaksi tarvittavan tiedonhankintaprosessin, analysoida kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- kehittää suunnitteluratkaisua iteratiivisesti osana yhteistä tiedontuottamisen prosessia
- arvioida suunnitteluratkaisun toteutettavuutta ja vaikuttavuutta eri näkökulmista
Aika ja paikka
Lähiopetuspäivät 4.10.2019, 9.11.2019, 28.11.2019, 31.1.2020, 27.2.2020 (klo 9 - 16.30), Laurea Leppävaara
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Design Council. A study of the design process and/or The Design Process: What is the Double Diamond?
Mattelmäki, T. (2006) Design Probes. Dissertation. University of Art and Design, Helsinki
Ojasalo, K., Koskelo, M. & Nousiainen, A. 2015. Foresight and Service Design Boosting Dynamic Capabilities in Service Innovation. The Handbook of Service Innovation.
Portigal, Steve. 2013. Interviewing users. How to uncover compelling insights. Brooklyn, New York, USA: Rosenfeld media.
Polaine A, Løvlie L & Reason B (2013) Service Design From Insight to Implementation. Rosenfeld Media. New York, NY.
Reason, B.; Løvlie, L. ; Flu, M.B. (2016) Service design for business: a practical guide to optimizing the customer experience
Stickdorn, M.; Lawrence, A.; Hormess, M.E.; Schneider, J. 2018. This is service design doing: applying service design thinking in the real world: a practitioner's handbook. First Edition. O'Reilly Media, Inc.
Kirjallisuuslista täydentyy ja löytyy kokonaisuutena optimasta
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla opiskelijoille esitellään yrityksen/organisaation toimeksianto, jonka mukaisesti he voivat tehdä palvelun kehittämissuunnitelman. Vaihtoehtoisesti kehittämissuunnitelma voidaan tehdä itse hankitun toimeksiannon mukaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetuspäivät (5)
Ennakkotehtävä (kehittämisen kohde)
Lukupiiri
Palvelun kehittämissuunnitelma
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso etenee sekä sisällöllisesti että tehtävien osalta palvelumuotoiluprosessin vaiheiden mukaisesti. Palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja opetellaan työskentelyn edetessä. Lähiopetuspäivät rakentuvat alustuksista uusiin aiheisiin, pienryhmätyöskentelystä palvelun kehittämissuunnitelmiin liittyen sekä ohjauksesta. Lähiopetuspäivien välillä lukupiiritehtävä ja kehittämissuunnitelma kulkevat rinnakkain. Lukupiiri tukee palvelun kehittämissuunnitelman tekemistä.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Osallistuminen lähiopetuspäiville on pakollista.