Asiakassuhteiden johtaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: A9126-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 18.05.2020 - 24.05.2020
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 01.08.2020 - 31.12.2020
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 5 op
 
- Lähiosuus
 - 5 op
 
- Toteutustapa
 - Lähiopetus
 
- Toimipiste
 - Laurea Leppävaara
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Koulutus
 - Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara
 
- Opettajat
 - Anne Turunen
 
- Vastuuopettaja
 - Anne Turunen
 
- Ryhmät
 - 
                        MLAOPPolku/Marata, Leppävaara
 
- Opintojakso
 - A9126
 
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- rakentaa ja kehittää asiakkuussuhteita
- johtaa asiakkuuksien hallintaa
                    
Toteutustapa
Lähiopetus Leppävaara
                    
Aika ja paikka
Leppävaaran kampus lähiopetus.
                    
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bergström, S. & Leppänen, A. 2015: Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki: Edita Publishing. (soveltuvin osin: ss. 417-451)
Grönroos,C. 2010: Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki: WSOYPro. (soveltuvin osin: ss. 46-73, 174-220)
Hellman, K., Peuhkurinen, E. & Raulas, M. 2005. Asiakasjohtamisen työkirja. Juva: WSOY.
(Gummesson, E. 2004: Suhdemarkkinointi. 4P:stä 30R:ään. Helsinki: Talentum.)
Muu CRM-kirjallisuus, mm.: 
Kumar and Reinartz: Customer Relationship Management; Concept, strategy and tools. Springer 2nd ed.
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäinen suoritus mahdollinen ja sovittavissa opettajan kanssa.
                    
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Asiakkuuksien tarkastelu omien asiakkuuksien sekä töiden kautta.
Vierailijaluento EU: yleisestä tietosuoja-asetuksesta (GDPR) ja Asiakastiedon kerääminen ja käyttäminen: CRM & lait ja asetukset. Ari Lappalainen, Digia Oy.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus ja siihen valmistautuminen 40 h
Yksilötyö 40 h
Asiakasstrategia tehtävä (tiimityö) 30 h
Muut tehtävät (valinnan mukaan yksilö-, pari- tai tiimityö) 25 h
                    
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson keskeinen sisältö:
•Erilaiset asiakas- ja kumppanuussuhteet
•Asiakassuhdemarkkinointi
•Asiakaslupaus ja arvonluonti
•Asiakkuuden elinkaari
•Asiakkuuksien hallinnan perusprosessit
•Asiakaskannattavuus
                    
Lisätiedot
Kurssin tehtävät ja aikataulu esitellään ensimmäisellä opetuskerralla. Alustana käytetään Optimaa.
                    
Arviointiasteikko
H-5