Siirry suoraan sisältöön

Kotihoitoa nykyteknologiaa hyödyntäen (3 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BX43-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

31.03.2025 - 06.04.2025

Ajoitus

01.05.2025 - 31.08.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

20 Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Kirsi Leinonen

Vastuuopettaja

Kirsi Leinonen

Ryhmät

  • TOS224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata kotihoidon teknologiaan liittyviä keskeisiä ammattikäsitteitä
- perustella kotihoidon teknologian merkitystä kotihoidon asiakkaan ohjaamisessa
- ottaa kotihoidon asiakkaan teknologiaan liittyviä eettiset näkökohdat huomioon asiakkaalle palveluita suunniteltaessa
- soveltaa kotihoidon teknologisia palveluita ja ratkaisuja kotihoidon asiakkaan kotona selviytymisen tukemiseksi
- reflektoida omaa osaamistaan ja ammatillista kehittymistään kotihoidon nykyteknologian käytössä

Toteutustapa

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena Canvas-verkkoympäristössä eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinto suoritetaan itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden ja määräaikaan mennessä. Opinnossa on ryhmäkeskustelua. Palautteen antaminen perustuu tehtävien oikeellisuuden tarkistamiseen, vertaispalautteen antamiseen ja saamiseen sekä opettajan antamaan tehtäväkohtaiseen yhteispalautteeseen.

Aika ja paikka

Verkkoympäristö Canvas, kesä 2025.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Alastalo, K. 2014. Viisi toivomusta teknologian kehittäjille. Käkete-projekti. 5_toivomusta_käytettävyydestä.pdf Download 5_toivomusta_käytettävyydestä.pdf

Arjen älykkäät välineet. Arjen älykkäät välineet_opas-1.pdf Download Arjen älykkäät välineet_opas-1.pdf

Hämäläinen, Kojo, Lanne, Rytkönen, Reisbacka, 2013. Ikäihmisen tulevaisuuden asuminen. VTT ja TTS. https://www.vttresearch.com/sites/default/files/pdf/technology/2013/T79.pdf.

Leikas, J. 2008. Ikääntyneet, teknologia ja etiikka. Vtt. https://www.vttresearch.com/sites/default/files/pdf/workingpapers/2008/W110.pdf

Millaisilla teknologisilla ratkaisuilla voidaan vaikuttaa ikääntyneiden yksinäisyyteen, sosiaaliseen eristyneisyyteen ja fyysiseen aktiivisuuteen? Hoitotyön tutkimussäätiö 2020. Hotus näyttövinkki 09/2020. https://www.hotus.fi/wp-content/uploads/2020/06/nayttovinkki-9-2020.pdf .

Mitä on käytettävyys? Papunet 2022. https://papunet.net/saavutettavuus/mita-on-kaytettavyys .

Sairaanhoitajien digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden strategia: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2021/05/E-health-1.pdf

Toivonen, M. & Vainionpää, J. 2019. Työkaverina robotti – robotiikan mahdollisuudet sosiaali- ja terveysalalla. SeAMK. B148_Toivonen_Vainionpaa.pdf (theseus.fi)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opinnolla ei ole työelämäyhteistyötä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Vahvista osallistumisesi kirjautumalla Canvas-oppimisympäristöön 4.5.2025 mennessä.

1. Orientaatiotehtävä 15.5..2025 mennessä.
2. Kotihoidon teknologian keskeiset käsitteet 8.6.2025 mennessä.
3. Teknologisia palveluja ja ratkaisuja 31.7.2025 mennessä.
4. Teknologian eettiset kysymykset kotihoidossa 31.7.2025 mennessä.
5. Teknologia ja kotihoidon tulevaisuus 31.7.2025 mennessä.
6. Reflektiotehtävä 10.8.2025 mennessä.

Jos palautat kaikki tehtävät 10.6. mennessä, saat arvosanan opinnosta kesäkuussa. Sen jälkeen palautetut tehtävät arvioidaan elokuun aikana. Mahdolliset täydennykset 31.8. mennessä.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi". Tällä opintojaksolla vahvistamismenettelynä toimii Canvas-oppimisympäristöön kirjautuminen 4.5.2024 mennessä.
"Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso sisältää yhteensä kuusi tehtävää, alkaen orientoivalla tehtävällä ja päättyen reflektoivaan tehtävään. Tehtävien pääsisällöt ja ajankäyttö on kuvattu alla. Opintojaksolla tarvitset tietokoneen ja internetyhteyden sekä tekstinkäsittelyohjelman (word).

1. Orientaatiotehtävä (4h)
Opintojakso alkaa orientoivalla tehtävällä. Tehtävässä jaat muiden opiskelijoiden kanssa ajatuksiasi ja kokemuksiasi teknologian käytöstä.
- yksilö/ ryhmätehtävä

2. Kotihoidon teknologian keskeiset käsitteet (18h)
Tässä moduulissa opit tunnistamaan kotihoidon teknologiaan liittyviä keskeisiä käsitteitä. Moduulissa annetaan sinulle valmis oppimateriaali, jonka avulla sinulla on mahdollisuus tutustua opintojakson keskeisiin käsitteisiin. Moduulin päätteeksi pääset testaamaan tietosi ja osaamisesi sähköisen tietotestin muodossa.
- Sähköinen tietotesti teknologian käsitteistä
- Yksilötehtävä

3. Teknologiasia palveluja ja ratkaisuja (20h)
Tässä moduulissa opit soveltamaan teknologisia palveluja ja ratkaisuja ikääntyneen asiakkaan kotona selviytymisen tueksi. Tutustut Miljan tarinaan ja suunnittelet hänelle sopivia kotona asumisen mahdollistavia teknologisia ratkaisuja.
- Yksilötehtävä, sisältäen yhteistä keskustelua ja vertaisarviointia

4. Teknologian eettiset kysymykset kotihoidossa (17h)
Tässä moduulissa tarkastellaan kotihoidon asiakkaan teknologiaan liittyviä eettisiä kysymyksiä, kun palveluihin integroidaan teknologisia palveluja. Lähestyt eettisesti kestävien toimintapojen toteutumista sekä edistävistä että haasteita tuottavista näkökulmista ja laadit tarkastelusi pohjalta käsitekartan yhteiselle keskustelualueelle.
- Yksilötehtävä, sisältäen yhteistä keskustelua ja vertaisarviointia

5. Teknologia ja kotihoidon tulevaisuus (17h)
Tässä moduulissa opit visioimaan mahdollisia tulevaisuuden teknologisia ratkaisuja ikääntyneen asiakkaan kotona selviytymisen tueksi sekä pohdit teknologian käytettävyyteen liittyviä seikkoja.
- Yksilötehtävä

6. Reflektiotehtävä (4h)
Tässä moduulissa reflektoit opintojaksolla oppimaasi ja kokemaasi. Tehtävässä pohditaan oman ajattelun ja osaamisen kehittymistä opintojakson aikana.
- Yksilötehtävä

Osa tehtävistä arvoidaan hyväksytty/hylätty/täydennettävä ja osa arvosanoin T1-T5/täydennettävä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Toteutukselle on varattu paikkoja Avoimen AMK:n ja 3AMK:n opiskelijoille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opintojakso arvoidaan T1-K5/täydennettävä.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta opinnolle asetettuja tavoitteita

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTIArvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen


RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen


RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä

Lisätiedot

Vastaa opintojaksoa aiemmin tarjonnassa ollutta opintojaksoa TO00BT75 Geroteknologia ikääntyneen asiakkaan tukena.