Mielen hyvinvoinnin edistäminen asiakastyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: SY00BW94-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
19.05.2025 - 25.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- 30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
- Opettajat
- Milla Ylitalo
- Vastuuopettaja
- Milla Ylitalo
- Ryhmät
-
TYJ25SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S25, yhteiset opinnot
- Opintojakso
- SY00BW94
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- Suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielen hyvinvointia edistävää asiakastyötä
- Hahmottaa mielen hyvinvoinnin edistämisen monitieteisen perustan
- Analysoida mielen hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä työntekijän, lähityöyhteisön, organisaation ja ympäröivän yhteiskunnan näkökulmasta
- Hyödyntää tutkimusnäyttöön perustuvaa tietoa mielen hyvinvoinnin edistämisessä
- Toteuttaa tavoitteellista mielen hyvinvoinnin edistämistä asiakastyössä
- Soveltaa mielen hyvinvointia edistäviä työtapoja
- Hyödyntää voimavaraistavaa työotetta asiakastyössä
- Toteuttaa dialogisuuteen perustuvaa asiakastyötä
- Turvata ja vahvistaa vahvistaa omaa työhyvinvointiaan vaativassa asiakastyössä
- Kehittää mielen hyvinvoinnin edistämisen menetelmiä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson kirjallisuus on saatavissa Canvas-työtilassa. Kirjallisuus koostuu Canvasin materiaaleista, luentomateriaaleista, artikkeleista, raporteista, suosituksista ja opiskelijan omasta tiedonhausta.
Toteutustapa
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, jota ei tallenneta. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla: Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäisen kontaktikerran lisäksi läsnäolovelvoite on seminaaripäivässä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson sisältö:
- Psyykkisen hyvinvoinnin käsitteet ja teoriat
- Dialogisuus ja voimavaraistava lähestymistapa
- Mielen hyvinvoinnin edistämisen menetelmiä
- Oman työhyvinvoinnin vahvistaminen vaativassa asiakastyössä
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.