Ketterät menetelmät palvelumuotoilussa (10 op)
Toteutuksen tunnus: A9493-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
31.03.2025 - 06.04.2025
Ajoitus
01.05.2025 - 31.08.2025
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 35
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Sami Kauppinen
- Janne Lahti
Vastuuopettaja
Janne Lahti
Ryhmät
-
TYJ24SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella ja toteuttaa ketterän suunnittelusprintin sekä hahmottaa menetelmän hyödyt
- käyttää palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja suunnittelumahdollisuuksien tunnistamiseen ja palveluprototyyppien toteuttamiseen
- hahmotella ja visualisoida vaihtoehtoisia suunnitteluratkaisuja sekä arvioida niitä kriittisesti
- kehittää suunnitteluratkaisuja käyttäjätiedon pohjalta ketterästi ja iteratiivisesti
Toteutustapa
Lähipäivät ja verkko-opetus:
Lähipäivät lisätään myöhemmin
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Sprint: How to Solve Big Problems and Test New Ideas in Just Five Days, Jake Knapp, John Zeratsky, Braden Kowitz, 2016 (kaikille pakollinen)
Agile Experience Design: A Digital Designer's Guide to Agile, Lean, and Continuous. Lindsay Ratcliffe, Marc McNeill, 2012.
Agile User Experience Design: A Practitioner´s Guide to Making it Work. Diana Brown. 2012
Real-World Kanban: Do Less, Accomplish More with Lean Thinking, Mattias Skarin, 2015
Kanban in Action. Marcus Hammarberg and Joakim Sundén, 2014
Scrum: The Art of Doing Twice the Work in Half the Time, Jeff Sutherland, 2014
Essential Scrum: A Practical Guide to the Most Popular Agile Process. Kenneth S. Rubin, 2012
The Scrumban [R]Evolution – Getting the most out of Agile, Scrum and Lean Kanban. Ajay Reddy,2015
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suomeksi
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.”
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään LbD-kehitysprojekti aidolle asiakkaalle. Projektiin ja opintojaksoon osallistuminen saattaa edellyttää NDA-sopimuksen allekirjoitusta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson avaus
5 päivän sprintti kampuksella
Loppuseminaari
Tehtävänantoihin liittyvä päivämäärät löytyvät Canvas-työtilasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Teoriaosuus 40% (4 op)
Lbd-projeksi 60% (6 op)
Sisältö ja sen jaksotus
Etäpäivä 1: Opintojakson esittely
Etäpäivä 2: lbd-projektin esittely
Lähiopetus: Sprinttiviikko
Etäpäivä 3: Julkaisu Loppuseminaariesitykset asiakkaalle ja opintojakson yhteenveto ja opintojaksopalaute
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.
Opintojakson tavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella ja toteuttaa ketterän suunnittelusprintin sekä hahmottaa menetelmän hyödyt
- käyttää palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja suunnittelumahdollisuuksien tunnistamiseen ja palveluprototyyppien toteuttamiseen
- hahmotella ja visualisoida vaihtoehtoisia suunnitteluratkaisuja sekä arvioida niitä kriittisesti
- kehittää suunnitteluratkaisuja käyttäjätiedon pohjalta ketterästi ja iteratiivisesti
Edeltävät opinnot
A9330 Digitaalisten palvelujen käyttäjäkeskeinen suunnittelu 10 op tai A9457 Palvelumuotoilun prosessi ja menetelmät 10 op tai vastaava osaaminen.
Opiskelija ja ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
YAMK opintojakson yleiset arviointikriteerit
Hylätty (0)
- Opiskelija ei lunasta opiskelupaikkaa orientaatiovaiheessa. Hän ei suorita opintojaksolla osoitettuja tehtäviä hyväksytysti, tai ei yllä opintojakson päätehtävässä tyydyttävään tasoon..
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Esitietovaatimukset
A9330 Digitaalisten palvelujen käyttäjäkeskeinen suunnittelu 10 op tai A9457 Palvelumuotoilun prosessi ja menetelmät 10 op tai vastaava osaaminen.