Rokotusosaamisen perusteet (2 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BW16-3047
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.12.2024 - 28.02.2025
Ajoitus
24.03.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Tiina Leino
- Anne Hiller-Ikonen
Vastuuopettaja
Tiina Leino
Ryhmät
-
SHV224SN3Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S24, Tikkurila, ryhmä 3
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- perustella rokottamisen tarpeellisuuden yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle sekä selvittää rokotusten taustalla olevan lainsäädännön
- kuvata rokotuksin ehkäistävät taudit, rokotusten ja ennaltaehkäisevien toimien hyödyt tautien ehkäisyssä
- selvittää kansalliseen rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet, eri rokotetyypit ja perusasiat rokotteiden koostumuksesta
- ohjata asiakasta uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon sekä hyvään asiakaskokemukseen perustuen
- rokottaa turvallisesti ja taitavasti halliten rokotusten valmistamisen, eri rokotustekniikat sekä huomioiden rokottamiseen liittyvät varotoimet
- tunnistaa anafylaktisen reaktion sekä aloittaa tarvittavat hoitotoimenpiteet ja toimittaa asiakkaan jatkohoitoon
Toteutustapa
Rokotusosaamisen perusteet 2 op -opintojakso sisältää verkko-opinnot (tehtävät ja tentti) sekä työpajatyöskentelyn. Verkko-opinnot tehdään Metropolia-ammattikorkeakoulun Moodle -alustalla.
Verkko-opinnot sisältävät erilaisia tehtäviä sekä palautettavan kirjallisen tehtävän.
Kirjallinen tehtävä tehdään yksilötyönä tai 2-3 hengen ryhmissä. Kun kirjallinen tehtävä tehdään ryhmässä, kukin ryhmän jäsen palauttaa kirjallisen tehtävän henkilökohtaisesti sekä kirjoittaa henkilökohtaisen pohdinnan ohjeistuksen mukaisesti. Tentti tehdään henkilökohtaisesti.
Tekoälyn käyttö rokotusosaamisen verkko-opinnoissa ei ole sallittua. Tavoitteena on oppia hakemaan työelämässä tarvittavaa tietoa luotettavista tietolähteistä.
Tentin voi uusia kaksi kertaa.
Työpajassa harjoitellaan "rokottamista" olkavarteen lihaksensisäisesti sekä intradermaalinen injektion antoa Mantouxin tuberkuliinikokeen näkökulmasta. Työpajaan sisältyy myös ohjaukseen liittyviä tehtäviä.
Ohjeet verkko-opintoihin sekä kirjautumisohje Moodleen löytyvät Canvasin työtilasta SH00BW16-3047 Rokotusosaamisen perusteet.
Canvas -työtila avataan, verkko-opinnot sekä pienryhmiin jakautumisen käytännöt esitellään Moduulin orientaatiotunnilla 24.3.25 klo 12.30-15.00 opintojen alkaessa.
Orientaatiotunnilla ja työpajassa on läsnäolovelvollisuus.
Opettaja: Tiina Leino (vastuuopettaja) ja Anne Hiller-Ikonen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Rokotusosaamisen perusteet - verkko-opintoihin osoitettu materiaali kussakin verkkotehtävässä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Canvas -työtila avataan, verkko-opinnot sekä pienryhmiin jakautumisen käytännöt työpajoihin esitellään orientaatiotunnilla 24.3.25 klo 12.30-15.00 opintojen alkaessa.
Kirjallisen tehtävän ja tentin teon aikataulut löytyvät Canvasista.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Opintojakson suorittaminen 2 op vastaa keskimäärin 54 tuntia opiskelijan työtä.
Ajankäytön jakautuminen esitellään opintojakson esittelyn yhteydessä.
Sisältö ja sen jaksotus
Verkko-opintojen osat ja sisällöt:
1. Osaava rokottaja
2. Rokottamisen hyödyt (portfoliotehtävä)
3. Mitä rokottajan tulisi tietää rokotteista?
4. Kansallinen rokotusohjelma (portfoliotehtävä)
5. Eri kohderyhmien rokotusten tarve
6. Miten valmistaudun rokottamaan?
7. Miten rokotan oikein ja turvallisesti?
8. Miten toimin rokottamisen jälkeen?
9. Ajankohtaista rokotuksista
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Kirjallinen tehtävä arvioidaan asteikolla Hyväksytty / hylätty. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää kirjallisen tehtävän puuttuvia, virheellisiä tai keskeneräiseksi jääneitä oppimistehtäviä/tehtävän osia. Kirjallisesta tehtävästä annetaan kirjallinen palaute Moodlessa.
Tentti arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty. Tentti on hyväksytty, kun yli 85 % vastauksista on oikein (vähintään 38/44 pistettä).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
-- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä