Kohtaamistaiteen perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BZ64-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
31.03.2025 - 14.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.05.2025 - 31.08.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- Laurea Otaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 24
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Opettajat
- Virpi Lund
- Suvi Sivén
- Vastuuopettaja
- Virpi Lund
- Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
- Opintojakso
- TO00BZ64
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata Kohtaamistaiteen historiaa, filosofiaa ja tärkeimmät periaatteet
- jäsentää kuvan syntyyn vaikuttavia tekijöitä
- kunnioittaa jokaisen ihmisen itseilmaisun ja taidetyöskentelyn merkityksellisyyttä ja iloa
- kuvata Kohtaamistaiteen nykyiset toimintaympäristöjä ja tulevaisuuden mahdollisuuksia
- soveltaa Kohtaamistaiteen periaatteita, joita ovat arvostus, moniaistisuus, struktuuri, vaiheittaisuus ja valintojen teko
Aika ja paikka
Otaniemen kampus, luokka 330.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Learning cafe 10.6. seuraavista opinnäytetöistä:
Lue ennen opintojaksolle tuloa yksi seuraavista opinnäytetöistä, jotka löydät Theseuksesta:
1. Anna Serfözö. 2018. Kohtaamistaide hoitokodissa asuvien ikäihmisten sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn vahvistajana.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/142024/Serfozo_Anna.pdf?sequence=1&isAllowed=y
2. Airi Sasaki. 2015. Kohtaamistaidetta kehitysvammaisille.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/96949/airi_sasaki.pdf?sequence=1&isAllowed=y
3. Astrid Gaddi & Mikaela Merilä. 2019. Luonnossa järjestettävä Kohtaamistaide varhaiskasvatuksessa.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/227398/Luonnossa%20j%c3%a4rjestett%c3%a4v%c3%a4%20Kohtaamistaide%20varhaiskasvatuksessa.pdf?sequence=2&isAllowed=y
4. Kohtaamistaide työhyvinvoinnin edistäjänä:Ideasta yritykseksi palvelumuotoilulla https://www.theseus.fi/handle/10024/800438
(rajattu käyttöoikeus, toimii Laurean kampuksilla)
Portfolio omista opintojakson aikaisista taidetöistä (palautus 13.6., jos haluaa arvioinnin kesäkuussa tai 15.8.arviointi elokuussa)
Lisämateriaalia:
Seuraavat artikkelit on hyvä lukea julkaisusta: Pusa, Tiina (toim.) 2014. Kohtaamistaide. Käsikirja ohjaajalle. Laurea Julkaisut 22. Vantaa: Hansaprint.
- Rankanen & Pusa: Taideterapia ja Kohtaamistaide Suomessa; ss. 10-15
- Ahos & Kahelin: Moniammatillisuus Kohtaamistaiteessa; ss. 30-33
ja artikkeli: Pusa, Tiina & Oshiro, Taizo: Cherry blossoms and beets – Development on the Encounter Art in Finnish-Japanese co-operation.
Toteutustapa
Kohtaamistaide on ryhmämuotoista kuvataidetoimintaa, josta voi saada tukea erilaisissa elämäntilanteissa. Kohtaamistaiteessa ihminen nähdään yhteisönsä jäsenenä ja toiminnassa korostuu kaikkien aistien käyttäminen. Tekeminen on porrastettu niin, että kokematonkin tekijä pääsee nauttimaan taiteen tekemisen esteettisestä lumosta ja teoksensa arvostavasta katselusta yhdessä vertaisryhmän kanssa. Kohtaamistaide pohjautuu japanilaiseen Clinical Art -systeemiin.
Kohtaamistaiteen perusteet -opintojakso koostuu neljästä lähiopetuspäivästä, yhteisestä taidenäyttelyn rakentamisesta sekä kahdesta tehtävästä.
Työskentely perustuu taidetyöskentelyyn, jossa pääsee itse konkreettisesti kokemaan sitä, mistä Kohtaamistaiteessa on kysymys.
Opintojaksolla tärkeää on oma kokemuksellinen oppiminen Kohtaamistaiteen taidetyöskentelyn kautta. Tämän vuoksi opintojaksolla on 80% läsnäolovelvollisuus.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Intensiivijakson opiskelupäivät Laurea Otaniemessä 2-3.6. ja 9-10.6.2025 klo 9-16 luokka 330
Kansainvälisyys toteutuksella
Yhteys Japanin Clinical Artiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja, sillä Kohtaamistaide on strukturoitu taidetyöskentelymuoto, jonka periaatteet opitaan yhteisen käytännön työskentelyn kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson työmäärä jakaantuu seuraavasti:
Lähiopetus 4 päivää
Opinnäytetyö Learing cafe
Portfolio
Opintojaksolla on 80% läsnäolovelvollisuus.
Lähiopinnot toteutetaan neljänä päivänä, tehtävien palautus kesä- ja/tai elokuussa.
Sisältö ja sen jaksotus
OPINTOJAKSON TEEMAT:
1. Koulutuksen kokonaisuus, Kohtaamistaiteen lähtökohdat ja historia.
2. Kohtaamistaiteen keskeiset periaatteet taidetyöskentelyn kautta.
3. Kohtaamistaide yhteisöllisenä toimintana.
4. Kohtaaminen ja arvostuksen merkitys.
5. Kohtaamistaiteen koulutukset ja toimintaympäristöt.
6. Moniaistisuuden merkitys ja mahdollisuudet.
7. Kehittäminen Kohtaamistaiteessa ja ohjausosaamisen esittely.
8. Opintojakson arviointi ja taidenäyttelyn pystytys.
9. Osaamisen jakaminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.)
Tämän opintojakson suoritettuaan opiskelija voi toimia Kohtaamistaiteen ryhmissä apuohjaajana Kohtaamistaiteen ohjaajakoulutuksen käyneen kanssa.
Opintojakson jatkumona opiskelija voi suorittaa Kohtaamistaiteen ohjausosaaminen -opintojakson. Kohtaamistaiteen perusteet -opintojakso on edellytys Kohtaamistaiteen ohjausosaaminen -opintojaksolle osallistumiselle.