Lasten ja nuorten neuropsykiatriset haasteet ja tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BZ43-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
19.05.2025 - 25.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.10.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2.5 op
- Virtuaaliosuus
- 2.5 op
- TKI-osuus
- 0.5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- Laurea Hyvinkää
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Opettajat
- Annemari Kantanen
- Marko Kallionpää
- Marika Kivistö
- Vastuuopettaja
- Marika Kivistö
- Ryhmät
-
TOS225SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Terveys- ja hyvinvointialat
- Opintojakso
- TO00BZ43
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata neuropsykiatristen häiriöiden taustalla olevat neurokognitiiviset erityispiirteet
- tunnistaa erilaisia lasten ja nuorten neuropsykiatrisia häiriöitä ja niihin liittyviä haasteita ja voimavaroja
- tukea lasta, nuorta ja perhettä moniammatillisesti arjen tilanteissa neuropsykiatrissa haasteissa
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Särkikangas, U. & Seppälä, R. 2022. Nähkää meidät!: Miten vastata erityisperheiden hätähuutoon? [Helsinki]: Basam Books.
Savikuja, T. & Puustjärvi, A. 2022. Nepsy-opas: Tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin. Jyväskylä: PS-kustannus.
Niskanen, T., Jussila, V., Kastikainen, M. & Hiltunen, J. 2024. Nepsy-materiaalipakki ammattilaiselle. Jyväskylä: Santalahti-kustannus.
Matilainen, M., Hewitt, S. & Santalahti-kustannus. 2024. Neurokirjon lapsi varhaiskasvatuksessa. Jyväskylä: Santalahti.
Toteutustapa
Monimuotototeutus:
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetus tallennetaan osittain ja tallenne on katsottavissa jälkikäteen. Opinnossa on yksilö ja pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
10.10.2025 Orientaatio, läsnäolovelvollisuus
12.12.2025 Seminaari, läsnäolovelvollisuus
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija. Ensimmäinen kontaktikerta on 10.10.2025.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli harkitset vaihtoehtoisia suoritustapoja, olethan yhteydessä opintojakson vastuulehtoriin ennen opinnon alkua.
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
Moduuli 1: Neuropsykiatriset erityispiirteet. Opiskelija osaa kuvata neuropsykiatristen häiriöiden taustalla olevat neurokognitiiviset erityispiirteet.
Moduuli 2: Neuromoninaisuutta edistävä kohtaamisosaaminen. Opiskelija tunnistaa erilaisia lasten ja nuorten neuropsykiatrisia häiriöitä ja niihin liittyviä haasteita ja ilmiöitä. Opiskelija osaa rakentaa voimavaraistavia asiakasuhteita ja perheitä tukevia palvelupolkuja sekä kohdata lapset, nuoret ja perheet arvostavasti.
Moduuli 3: Monialainen yhteistyö lapsen ja perheen tukena. Opiskelija osaa tukea lasta, nuorta ja perhettä moniammatillisesti arjen tilanteissa neuropsykiatrissa haasteissa.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä [esim. Canvasissa tai Teamsissa].