Osallistava liikunta (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BZ59-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 17.02.2025
Ajoitus
24.02.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Säde Siljamo
Vastuuopettaja
Säde Siljamo
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- innostaa, motivoida ja ohjata liikunnallisen elämäntavan pariin
- suunnitella, ohjata ja arvioida soveltavan liikunnan ryhmäprosesseja
-soveltaa liikunnallisia työtapoja osallisuuden ja yhteisöllisyyden edistäjänä erilaisissa asiakasympäristöissä.
- kehittää osaamistaan liikunnan merkityksestä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa
Toteutustapa
Jakson aikana kehitetään ja vahvistetaan omaa ohjaajan roolia sekä valmiuksia liikunnallisten ja kehollisen ilmaisun menetelmien käyttöön ja toiminnan suunnitteluun, ohjaamiseen ja arviointiin asiakastyössä matalalla kynnyksellä. Jakson aikana syvennetään näkemystä liikunnan ja kehollisen ilmiasun käytön mahdollisuuksista sosiaalialan työssä omien kokemusten ja teoriatiedon pohjalta. Asiakastyön projektien kautta harjoitellaan menetelmien soveltamista asiakastyöhön.
Opintojaksolla keskeisiä teemoja ovat liikunnan sekä kehollisen ilmaisun ohjaaminen ja asiakkaan osallisuuden ja hyvinvoinnin vahvistaminen erilaisten liikunnallisten menetelmien sekä ryhmätoiminnan avulla.
Opintojakso sisältää lähiopetusta ja yksilö- sekä ryhmätehtäviä.
Opintojakso koostuu:
- lähiopetuksesta ja siihen liittyvistä tehtävistä 1,5 op
- asiakasprojektin suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista 2 op sekä
- henkilökohtaisesta portfoliosta 1,5 op
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1 - 5.
Hyväksytty suoritus edellyttää 80 % läsnäoloa lähiopetuksessa sekä oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
Aika ja paikka
Lähiopetus toteutetaan Tikkurilan kampuksella aikataulun mukaisesti.
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson alkaessa jaetaan opintojakson Canvas-työtilassa opintojaksoon liittyvä materiaali ja kirjallisuus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla toteutetaan liikunallisia menetelmiä hyödyntävä asiakasprojekti opiskelijan valitsemassa toimintaympäristössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso sisältää lähiopetusta noin 1,5 op. Opiskelijan tulee sitoutua lähiopetukseen, jossa läsnäolovelvollisuus on 80%. Projektityöskentely toteutetaan opiskelijoiden oman aikataulun mukaisesti. Opintojakso sisältää itsenäisesti ja ryhmässä toteutettavia oppimistehtäviä.
Opintojakson alkaessa painottuu lähiopetus ja pareittain tai pienryhmissä toteutettavat kolmen ohjauskerran asiakasprojektit toteutetaan opintojakson loppupuolella.
Sisältö ja sen jaksotus
Osallistavan liikunnan ytimessä on ajatus siitä, että liikunta on oikeus ja ilo, joka voi tuoda yhteen eri taustoista tulevia ihmisiä, lisätä hyvinvointia ja rakentaa yhteisöjä.
Lähiopetuksen, 1,5 op, teemoja ovat mm.
• Yhteisöllisyys ja hyvinvointi: Liikunta tarjoaa mahdollisuuden sosiaaliseen kanssakäymiseen ja yhteenkuuluvuuden tunteeseen, mikä edistää sekä fyysistä että henkistä hyvinvointia.
• Tasa-arvo ja saavutettavuus liikunnassa: Liikunta tulee tuoda kaikkien ulottuville riippumatta taidoista, fyysisistä ominaisuuksista tai sosiaalisesta taustasta.
=> Liikunnan ja kehollisen ilmaisun ohjaaminen ja soveltaminen eri asiakasryhmissä.
• Osallistujalähtöisyys ja liikunnan ilo: Liikunta tulee suunnitella osallistujien tarpeet ja toiveet huomioiden, ja ilmapiiriä rikastutetaan leikillisyydellä ja avoimuudella, jotta kaikki voivat nauttia liikkumisesta.
=> Liikuntaan liittyviä työtapoja, menetelmiä ja elementtejä käytännön ohjaajan työn tueksi.
Lähiopetukseen liittyviä oppimistehtäviä toteutetaan yksin, pareittain tai pienryhmissä.
Projektityöskentely 2 op
Pareittain tai pienryhmissä suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan oman valinnan mukaan asiakasprojekti, jossa sovelletaan liikunnallista työtapaa kasvatuksen, kuntoutuksen tai hyvinvoinnin tukemiseen
Portfolio-työskentely 1,5 op
Opintojaksosta tehdään henkilökohtainen portfolio, jossa syvennytään pohtimaan opintojakson antia ja oman osaamisen kehittymistä liikunnallisuutta hyödyntävien menetelmien ohjaajana toimimisen näkökulmasta.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1 - 5.
Hyväksytty suoritus edellyttää 80 % läsnäoloa lähiopetuksessa sekä oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelminä opiskelijoiden itse- ja vertaisarviointi, opettajan palaute ja arviointi. Työelämältä saatu palaute projektityöskentelyssä.
Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseen.
Opintojakson kokonaisarviointi muodostuu seuraavista osa-arvioinneista:
1. lähiopetus ( arviointi: hyväksytty - täydennettävä - hylätty)
2. oppimistehtävät ( arviointi: hyväksytty - täydennettävä – hylätty sekä H-5 )
3. projektityöskentely ( arviointi: H-5), ja
4. Portfolio työskentely ( arviointi: hyväksytty - täydennettävä - hylätty).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin