Professional Communication Skills (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0234-3037
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
10.01.2025 - 23.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, tiko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 55
Koulutus
- Degree Programme in Business Information Technology, Cyber Security (NCA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Sebastian King
Vastuuopettaja
Markku Brummer
Ryhmät
-
NCA224SADegree Programme in Business Information Technology, Cyber Security, virtual studies, S24, Leppävaara
Osaamistavoitteet
The student is able to
- communicate as a professional in field-specific tasks and intercultural contexts
- produce effective spoken and written texts using an appropriate style and register
- demonstrate knowledge of essential terminology needed in working life
- apply principles of interpersonal and organizational communication
Toteutustapa
Kurssi toimitetaan verkossa Canvas-virtuaalioppimisympäristön kautta.
Verkkokokoukset on tarkoitettu esiteltyjen materiaalien keskusteluun ja tarkasteluun.
Pienryhmäkeskusteluun käytetään Breakout-huoneita, ja oppilaita kannustetaan ottamaan videonsa käyttöön näiden keskustelujen aikana.
Verkkotunteja ei yleensä tallenneta, mutta näiden istuntojen aikana toimitettu materiaali on saatavilla videomuodossa työtilassa.
Opiskelijat saavat palautetta opettajalta ja vertaispalautetta voidaan myös hyödyntää.
Tehtävät tehdään yksin tai ryhmässä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali Canvasissa. Katso myös:
• Bovée, C. & Thill, J. 2011. Excellence in business communication. 9th edition. London: Pearson.
• Hartley, P. & Chatterton, P. 2015. Business communication: rethinking your professional practice for the post-digital age. 2nd edition. London: Routledge.
• Mclean, S. 2015. Business communication for success. Washington, D.C.: Flat World Knowledge.
• Munter, M. 2014. Guide to managerial communication: effective business writing and speaking. 10th edition. Boston: Prentice Hall.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean ammattikorkeakoulun tutkintomääräysten mukaan, "Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö.
Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella.
Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Tunnustettavan osaamisen tulee olla koulutuksen opetussuunnitelman osaamistavoitteiden mukaista. Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.
Osaamisen tunnistamista tulee pääsääntöisesti hakea opintojen alussa, jotta opiskelija voisi edetä opinnoissaan sujuvasti. Opiskelijalla on kuitenkin oikeus hakea osaamisen tunnustamista koko opintojensa ajan."
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Canvas avataan viikkoa ennen ensimmäistä tapaamista.
Viimeinen kokous pidetään huhtikuun lopussa.
Pienryhmätapaamisia varten voidaan varata lisäpäiviä.
Kansainvälisyys toteutuksella
Kulttuurienvälisten kompetenssien kehittäminen on integroitu opintojaksoon.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op on noin135 tuntia opiskelua.
Sisältö ja sen jaksotus
Tarkempi aikataulu julkaistaan Canvasissa.
Opintojakso sisältää töitä seuraavista teemoista:
• viestintämallit, viestintästrategian soveltaminen
• ICT-alan viestintätaitojen vaatimukset
• kulttuurienvälinen viestintä ja kommunikaatiotyylit
• Yrityskirjoittaminen: genre ja tyyli, kirjoitusprosessi, makro- ja mikroominaisuudet
• vakuuttava viestintä esityksissä, pitch-puheissa ja keskusteluissa
• suhteiden ja ihmisten välisen viestinnän rakentaminen kokouksissa ja neuvotteluissa
• yleisten liiketoimintatermien ja ammattisanaston kertaus
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lopullinen arvosana perustuu seuraaviin:
Harjoitukset Canvasissa 20% (0-5)
Puhutut viestintätehtävät 40 % (0-5)
Kirjalliset viestintätehtävät 40 % (0-5)
Kaikki osat on läpäistävä opintojakson suorittamiseksi.
Tarkemmat arviointikriteerit ovat Canvas-työtilassa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä tehokkaan viestinnän keskeiset periaatteet ammatillisiin tarkoituksiin. Hän osaa saavuttaa kommunikaatiotavoitteita erilaisissa työhön liittyvissä tilanteissa, muokata viestintätyyliään kontekstin ja viestin vaatimusten mukaan sekä hallita ihmisten välistä vuorovaikutusta eri taustoista tulevien ihmisten kanssa. Puheen sujuvuus ja laajuus riittävät hallitsemaan yleisiä ammatillisia tilanteita. Kirjoittaminen osoittaa tyydyttävän kieliopin ja sanaston hallinnan tavallisten liikeviestien tuottamiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa hyvin ymmärtävänsä tehokkaan ammatillisen viestinnän periaatteet. Hän pystyy saavuttamaan kommunikaatiotavoitteensa erilaisissa työhön liittyvissä tilanteissa tietyllä tavalla ja osaa mukauttaa viestintätyyliään yleisön ja kontekstin vaatimuksiin. Puhe on sujuvaa, ja kielioppi- ja propositiohallinta on korkeatasoista. Kirjoittaminen osoittaa hyvää kieliopin, sanaston ja tyylin hallintaa useissa ammatillisiin tarkoituksiin tarkoitetuissa teksteissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijat osoittavat erinomaisen ymmärryksen tehokkaan viestinnän keskeisistä periaatteista ammatillisiin tarkoituksiin. Hän pystyy kommunikoimaan selkeästi, ytimekkäästi ja tarkoituksenmukaisesti monissa työhön liittyvissä tilanteissa ja sopeuttaa tehokkaasti viestin tyylin ja sisällön eri yleisöille ja eri konteksteihin. Puhe on erittäin sujuvaa, joustavaa ja helposti ymmärrettävää, ja siinä on korkea kieliopin hallinta ja propositioiden tarkkuus. Kirjoittaminen osoittaa erinomaisen kieliopin, sanaston ja tyylin hallinnan erilaisten tekstityyppien ja genrejen tuottamisessa.