Siirry suoraan sisältöön

Johdanto näyttöön perustuvaan hoitotyöhön (3 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BY54-3027

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

20 Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Saara Laakso
  • Monika Cseh
  • Tanja Hakkarainen

Vastuuopettaja

Tanja Hakkarainen

Ryhmät

  • SHV225KN
    Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K25, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä, mitä näyttöön perustuva tieto tarkoittaa, miten sitä tuotetaan, tiivistetään ja levitetään 
- kuvata sairaanhoitajan roolin näyttöön perustuvassa hoidossa ja sitoutuu toteuttamaan sitä
- kuvata eri tiedon lajien merkitystä terveyspalveluiden asiakastilanteissa ja näyttöön perustuvassa hoitotyössä
- hakea tietoa yleisimmistä hoitotieteellisisistä ja muista terveystieteiden tietokannoista
- arvioida ja soveltaa kriittisesti kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa
- kuvata tekijänoikeuksiin liittyvät perusteet ja osaa viitata lähteisiin 
- soveltaa perusraportoinnin ja tutkivan kirjoittamisen perusteita  
- esittää tietoa eri tavoilla kohderyhmä ja tarve huomioiden
- esiintymistaidon perusteet ja osaa hyödyntää niitä 
- tuoda esille myönteisen asenteen tutkimusta ja näyttöön perustuvaa hoitotyötä kohtaan 
- keskustella ihmisoikeuksien, hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden merkityksestä hoitotyössä ja omassa työskentelyssään 
- tunnistaa eettisten ristiriitojen olemassaolon ja esittää niihin perusteltuja ratkaisuja 

Toteutustapa

Opintojakso sisältää opintoja näyttöön perustuvan hoitotyön, viestinnän, tiedonhaun ja hoitotyön etiikan alueilta. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opetus tapahtuu osin kampuksella lähiopetuksena ja osin verkossa (Canvas). Työpajaopetukseen osallistuminen on läsnäolovelvoitteista. Työpajaopetus on merkitty kalenterivarauksiin.

Tehtävien erillisen aikataulun näet Canvaksen kalenterista. Opintojakson tarkempi aikataulu tarkennetaan opintojakson infossa. Huomioi Canvaksen tehtävien aikataulut.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Canvaksen verkkokurssien materiaalit näet Canvaksesta kyseisten tehtävien kohdalta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Viestinnän tehtävä linkittyy työelämän tarpeeseen.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tarkista testien päivämäärät Canvaksesta. Testit on mahdollista uusia kaksi kertaa. Mikäli ei osallistu osoitettuna päivänä tehtävään testiin, katsotaan se kuitenkin yhdeksi suorituskerraksi.

Luentojen, työpajojen ja tehtävien palautuksien päivämäärät näet Canvaksesta.


Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).

Kansainvälisyys toteutuksella

Englanninkielisen tutkimuksen lukutekniikka

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 3op. 1op on laskennallisesti 27h opiskelijan työaikaa.

Viestintä 1op
Näyttöön perustuva toiminta 1op
Hoitotyön etiikka 1op

Sisältö ja sen jaksotus

Näyttöön perustuvan toiminnan osiossa käydään läpi näyttöön perustuvaa tietoa ja opiskellaan sen etsimistä ja hyödyntämistä.
Hoitotyön etiikan osiossa omaksutaan hoitotyötä ohjaavat eettiset periaatteet ja harjoitellaan eettisen ongelman ratkaisua. Lisäksi keskustellaan hoitotyön eettisyyteen liittyvistä osa-alueista, mm. kollegiaalisuus, ammattieettiset ohjeistukset jne.
Viestinnän osiossa perehdytään mm. tieteelliseen kirjoittamiseen. Palautettavia tehtäviä ovat testit ja essee. Testit ja tehtäväannot ovat canvasin työtilassa.
Tiedonhaun opetus.
Englanninkielisen tutkimuksen lukemisen tekniikka.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.


Soveltuu avoimen AMK:n opintoihin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opintojakso arvioidaan numeraalisesti.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Essee kirjoitetaan yksilötyönä ja video tehdään ryhmätyönä. Parit ja ryhmät muodostetaan opintojen alkaessa. Tehtävät tarkistetaan palautuksen yhteydessä plagioinnin tarkastusohjelmalla.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Turnitin:n käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä