Siirry suoraan sisältöön

Fasilitointi ja osallistaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BT93-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.02.2025 - 04.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2.5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettajat
Kirsi Maste
Päivi Williams
Vastuuopettaja
Päivi Williams
Ryhmät
HLF223SA
Liiketalouden koulutus, henkilöstöjohtaminen, monimuotototeutus, S23, Lohja
HLF223KAM
Liiketalouden koulutus, henkilöstöjohtaminen, monimuotototeutus, K23, Lohja
HLA224KA
Liiketalouden koulutus, henkilöstöjohtaminen, monimuotototeutus, K24, Leppävaara
TOH224SY
Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opintojakso
TO00BT93

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- perustella osallistamisen merkityksen organisaation kehittämisessä ja johtamisessa
- kuvata ja soveltaa fasilitointia yhteiskehittämisen menetelmänä
- hyödyntää fasilitointitekniikoita verkkoympäristössä, yhteiskehittämisen alustoilla sekä lähitapaamisissa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Sipponen-Damonte, M. 2020. Varmuutta fasilitointiin. Helsinki: Alma Talent.
Kantojärvi, P. 2012. Fasilitointi luo uutta: Menesty ryhmän vetäjänä. Helsinki: Talentum.

Lisäksi teemaan liittyvää muuta materiaalia.

Toteutustapa

Opintojaksolla käymme läpi osallistamisen merkitystä ja roolia vaikuttavassa johtamisessa. Kirkastamme fasilitoinnin toimintaperiaatteita ja fasilitaattorin tehtäviä. Syvennymme myös eri fasilitointitekniikoihin ja harjoittelemme niitä niin virtuaalisissa kuin f-2-f -tilanteissa. Opintojakson oppimistehtävässä suunnittelemme ja toteutamme tavoitteellisen fasilitointitilanteen.

Opintojaksolla on lähi- ja etäopetusta. Opintojakso sisältää työskentelyä opetuspäivien välillä ryhmissä tai pareina. Ohjaustapaamisia n. joka toinen viikko joko kampuksella tai etänä.

Opintojakson rakenne, materiaalit ja tehtävät löytyvät Canvas-työtilasta.

Ennen opintojakson alkua tulee tehdä ennakkotehtävä. Tehtävän suorittaminen on edellytyksenä opintojaksolle osallistumiselle.

Opintojakson tapaamiset:
18.02.2025 15.00-17.30 234
04.03.2025 15.00 - 17.30 253 (56 henkilöä)
20.03.2025 15.00 - 17.30 Ulkopuolinen tila : Zoom
01.04.2025 15.00 - 18.00 234 (70 henkilöä) 216 (60 henkilöä)
08.04.2025 15.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
22.04.2025 15.00 - 17.45 Ulkopuolinen tila : Zoom

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutuksen aikataulu näkyy opiskelijalle Pakissa suoraan toteutuksen varauksina.

Ennakkotehtävän tekeminen on edellytys opintojaksolle pääsystä. Tehtävän palautuspäivä on 16.2.2025

Opintojakson aloitustapaaminen on 18.2.2025 klo 15.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.
Katso lisätietoa opiskelijaintrasta: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Vaihtoehtoiset-tavat-hankkia-osaamista.aspx

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Tämän opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- perustella osallistamisen merkityksen organisaation kehittämisessä ja johtamisessa
- kuvata ja soveltaa fasilitointia yhteiskehittämisen menetelmänä
- hyödyntää fasilitointitekniikoita verkkoympäristössä, yhteiskehittämisen alustoilla sekä lähitapaamisissa

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opintojakson viestintä tapahtuu ensisijaisesti Canvas-työtilan kautta.
Opintojakson tavoitteissa ja toteutussuunnitelmassa kuvataan opiskelijan oppimiselle asetettuja tavoitteita. Opettajat tukevat näiden tavoitteiden saavuttamista ohjauksen ja palautteen avulla. Ohjausta annetaan opintojakson eri vaiheissa ja sitä voi pyytää tarvittaessa.
Opiskelua ohjaavat opintojaksoille laaditut oppimistehtävät, niihin annettu ohjaus ja niistä saatu palaute. Ohjaus tapahtuu yksilö- tai ryhmäohjauksena joko lähiopetuksessa Leppävaarassa tai erikseen sovittuna ajankohtana ZOOM- verkkotyökalun avulla. Ohjausta annetaan myös Canvaksen ja sähköpostin välityksellä. Ohjaukseen voidaan osoittaa erillisiä pakollisia tai vapaaehtoisia ohjausaikoja.

Siirry alkuun