Fasilitointi ja osallistaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BT93-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
25.11.2024 - 01.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.02.2025 - 04.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2.5 op
- Virtuaaliosuus
- 2.5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- 10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat
- Toimipiste
- Laurea Leppävaara
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
- Opettajat
- Kirsi Maste
- Päivi Williams
- Vastuuopettaja
- Päivi Williams
- Ryhmät
-
HLF223SALiiketalouden koulutus, henkilöstöjohtaminen, monimuotototeutus, S23, Lohja
-
HLF223KAMLiiketalouden koulutus, henkilöstöjohtaminen, monimuotototeutus, K23, Lohja
-
HLA224KALiiketalouden koulutus, henkilöstöjohtaminen, monimuotototeutus, K24, Leppävaara
-
TOH224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
- Opintojakso
- TO00BT93
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- perustella osallistamisen merkityksen organisaation kehittämisessä ja johtamisessa
- kuvata ja soveltaa fasilitointia yhteiskehittämisen menetelmänä
- hyödyntää fasilitointitekniikoita verkkoympäristössä, yhteiskehittämisen alustoilla sekä lähitapaamisissa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Sipponen-Damonte, M. 2020. Varmuutta fasilitointiin. Helsinki: Alma Talent.
Kantojärvi, P. 2012. Fasilitointi luo uutta: Menesty ryhmän vetäjänä. Helsinki: Talentum.
Lisäksi teemaan liittyvää muuta materiaalia.
Toteutustapa
Opintojaksolla käymme läpi osallistamisen merkitystä ja roolia vaikuttavassa johtamisessa. Kirkastamme fasilitoinnin toimintaperiaatteita ja fasilitaattorin tehtäviä. Syvennymme myös eri fasilitointitekniikoihin ja harjoittelemme niitä niin virtuaalisissa kuin f-2-f -tilanteissa. Opintojakson oppimistehtävässä suunnittelemme ja toteutamme tavoitteellisen fasilitointitilanteen.
Opintojaksolla on lähi- ja etäopetusta. Opintojakso sisältää työskentelyä opetuspäivien välillä ryhmissä tai pareina. Ohjaustapaamisia n. joka toinen viikko joko kampuksella tai etänä.
Opintojakson rakenne, materiaalit ja tehtävät löytyvät Canvas-työtilasta.
Ennen opintojakson alkua tulee tehdä ennakkotehtävä. Tehtävän suorittaminen on edellytyksenä opintojaksolle osallistumiselle.
Opintojakson tapaamiset:
18.02.2025 15.00-17.30 234
04.03.2025 15.00 - 17.30 253 (56 henkilöä)
20.03.2025 15.00 - 17.30 Ulkopuolinen tila : Zoom
01.04.2025 15.00 - 18.00 234 (70 henkilöä) 216 (60 henkilöä)
08.04.2025 15.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
22.04.2025 15.00 - 17.45 Ulkopuolinen tila : Zoom
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Toteutuksen aikataulu näkyy opiskelijalle Pakissa suoraan toteutuksen varauksina.
Ennakkotehtävän tekeminen on edellytys opintojaksolle pääsystä. Tehtävän palautuspäivä on 16.2.2025
Opintojakson aloitustapaaminen on 18.2.2025 klo 15.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.
Katso lisätietoa opiskelijaintrasta: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Vaihtoehtoiset-tavat-hankkia-osaamista.aspx
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Tämän opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- perustella osallistamisen merkityksen organisaation kehittämisessä ja johtamisessa
- kuvata ja soveltaa fasilitointia yhteiskehittämisen menetelmänä
- hyödyntää fasilitointitekniikoita verkkoympäristössä, yhteiskehittämisen alustoilla sekä lähitapaamisissa
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opintojakson viestintä tapahtuu ensisijaisesti Canvas-työtilan kautta.
Opintojakson tavoitteissa ja toteutussuunnitelmassa kuvataan opiskelijan oppimiselle asetettuja tavoitteita. Opettajat tukevat näiden tavoitteiden saavuttamista ohjauksen ja palautteen avulla. Ohjausta annetaan opintojakson eri vaiheissa ja sitä voi pyytää tarvittaessa.
Opiskelua ohjaavat opintojaksoille laaditut oppimistehtävät, niihin annettu ohjaus ja niistä saatu palaute. Ohjaus tapahtuu yksilö- tai ryhmäohjauksena joko lähiopetuksessa Leppävaarassa tai erikseen sovittuna ajankohtana ZOOM- verkkotyökalun avulla. Ohjausta annetaan myös Canvaksen ja sähköpostin välityksellä. Ohjaukseen voidaan osoittaa erillisiä pakollisia tai vapaaehtoisia ohjausaikoja.