Siirry suoraan sisältöön

Työn kehittämisen harjoittelu (Varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuus) (15 op)

Toteutuksen tunnus: SS00BQ67-3042

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 31.12.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

15 op

TKI-osuus

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

20 Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 100

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Iris Summanen
  • Pirjo Pohjasniemi
  • Annika Kultavirta
  • Virpi Lund
  • Anu Nordlund

Vastuuopettaja

Pirjo Pohjasniemi

Ryhmät

  • SSG223KA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K23, Otaniemi
  • SSG223KAP
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K23, Otaniemi, ryhmä 2
  • SSG222SA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, S22, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa erilaisia teoreettisia lähestymistapoja ja työmenetelmiä tarkoituksenmukaisesti sekä arvioida niitä
- etsiä kehittämisen kohteita asiakaslähtöisesti ja työelämän lähtökohdista
- työskennellä tiimissä ja toimia asiantuntijayhteisössä
- arvioida omaa osaamista, kehittämistyötä ja syntynyttä tulosta kehittämisen tavoitteiden suhteen
- kriittisesti arvioida omaa ammattieettistä toimintaa, työyhteisön ja ammattialan eettisiä periaatteita

Toteutustapa

Harjoitteluun ilmoittautuminen on mahdollista koko vuoden. Opiskelija voi suorittaa harjoittelun oman HOPS-aikataulun mukaisesti ja sopimalla ajankohdasta oman opettajatuutorin kanssa. Ydinosaamisen opintojaksojen aikatauluissa on huomioitu harjoittelun suorittaminen opiskelijaryhmän opetussuunnitelman mukaisesti.

Harjoitteluun liittyvää tietoa löytyy harjoittelun Canvas-työtilasta, johon opiskelija saa linkin omalta opettajatuutorilta.

Varhaiskasvatuksen sosionomin pätevyyden tuottava harjoittelu on suoritettava Suomen varhaiskasvatuslakia ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita noudattavassa varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelun voi tehdä palkattomana, palkallisena tai osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen tavoilla.

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opiskelija hankkii omaan urasuunnitelmaan sopivan harjoittelupaikan itse. Harjoittelupaikka tulee hyväksyttää harjoittelua ohjaavalla opettajalla. Ideoita harjoittelupaikan hankintaan löytyy harjoittelun Canvas-työtilasta. Harjoittelun tavoitteet ja tehtävät tulee olla saavutettavissa harjoittelupaikassa.
Harjoittelupaikan ohjaajalla tulee olla vähintään alempi korkeakoulututkinto sosiaali- tai lähialalta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Ennen harjoittelua suositellaan osallistumaan Otaniemen harjoitteluinfoon. Seuraavan harjoitteluinfon ajankohta löytyy opiskelijaryhmän lukujärjestyksestä.

Otaniemen ydinopintojen aikatauluissa on huomioitu harjoittelun suorittaminen joko kevät- tai syyslukukauden lopussa riippuen ryhmän opintojen aloitusajankohdasta.
Syksyllä opinnot aloittaneiden ryhmien harjoittelu ajoittuu maalis-kesäkuulle ja keväällä aloittaneiden loka-joulukuulle. Tarkemmat ajat ilmoitetaan ryhmien lukujärjestyksissä.

Opiskelijan tulee ilmoittaa ennen harjoittelun alkamista harjoittelupaikka harjoittelun Canvas-työtilasta löytyvällä eLomakkeella. Jokaisella ryhmällä on oma eLomake.

Harjoittelun suunnitelma ja tavoitteet tulee palauttaa kahden viikon kuluttua harjoittelun alkamisesta. Harjoittelun raportti tulee palauttaa viikon kuluttua harjoittelun päättymisestä.

Kansainvälisyys toteutuksella

Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Harjoittelun laajuus 15 op on 400 tuntia. Harjoittelun kirjallisiin tehtäviin on varattu aikaa yhden opintopisteen (27h) verran. Muutoin harjoittelu (373h) suoritetaan opettajatuutorin hyväksymällä harjoittelupaikalla.

Lisätietoja opiskelijoille

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Arvioinnin sisällöt on kuvattu Canvas-työtilasta löytyvässsä harjoitteluohjeessa. Arvoinnin suorittavat sekä opiskelija itsearviointina, harjoittelupaikan ohjaaja että harjoittelua ohjaava opettaja.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

Rymätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.