Päätöksenteko sosiaalisissa tilanteissa ja organisaatioissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9394-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
19.05.2025 - 25.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- 30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu johtamisessa (HYV9), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Ari-Matti Erjansola
- Markus Kanerva
- Vastuuopettaja
- Markus Kanerva
- Ryhmät
-
HYV925SJPäätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu johtamisessa, yamk, S25, Tikkurila
- Opintojakso
- A9394
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida ja tunnistaa päätöksentekoon vaikuttavia sosiaalisia tekijöitä, kun päätöksentekijä toimii osana työyhteisöä tai verkostoa
- tulkita ja tarkastella sosiaaliseen päätöksentekoon liittyviä tieteellisiä artikkeleja ja tutkimuksellisia tekstejä
- analysoida sosiaalisia käyttäytymismalleja sekä sosiaalipsykologian että kokeellisen peliteorian näkökulmista
- tunnistaa päätöksenteon ilmiöiden merkityksen organisaatioissa
- arvioida päätöksenteon ilmiöiden soveltamisen eettisiä näkökulmia organisaatioissa
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Levitt, S. D., & List, J. A. 2007. What do laboratory experiments measuring social preferences reveal about the real world?. Journal of Economic perspectives, 21(2), 153-174.
- Chung, A., & Rimal, R. N. 2016. Social norms: a review. Review of Communication Research, 4, 1-28.
- Falk, A., Becker, A., Dohmen, T., Enke, B., Huffman, D., & Sunde, U. 2018. Global evidence on economic preferences. The Quarterly Journal of Economics, 133(4), 1645-1692
- Elinor Ostrom - Nobel Prize Lecture: Beyond Markets and States: Polycentric Governance of Complex Economic Systems (videoluento)
- Cohn, A., Fehr, E., & Maréchal, M. A. 2014. Business culture and dishonesty in the banking industry. Nature, 516(7529), 86-89
- Ben-Ner, A. 2013. Preferences and organization structure: Toward behavioral economics micro-foundations of organizational analysis. The Journal of Socio-Economics, 46, 87-96.
Lisäksi myös muu opintojakson aikana esitetty ja itsenäisesti haettu kirjallisuus.
Toteutustapa
Tällä opintojaksolla paneudutaan erityisesti siihen, miten sosiaalinen konteksti vaikuttaa yksilön tekemiin päätöksiin. Tutustumme tapoihin, joilla muiden päätöksiin voidaan empiiristen tutkimusten mukaan vaikuttaa, sekä sosiaalisiin mieltymyksiin ja niiden psykologiaan.
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina, jonka aikana opiskelijat kokoontuvat kahdesti lähiopetuspäivään Tikkurilan kampukselle. Toiseen lähiopetuspäivään on mahdollisuus osallistua myös etänä. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, jossa julkaistaan opintoihin liittyvät materiaalit ja tehtävät. Opintojakso koostuu kahdesta osasta: teoriapohjan opiskelusta itseopiskelumateriaalin avulla Canvasissa (MOOC) sekä ryhmissä toteutettavasta kehittämistehtävästä.
Osa 1. Itseopiskelumateriaali suoritetaan Canvas-alustalla 16.8. - 7.9.2025.
Osa 2. Ryhmissä toteutettava projektikokonaisuus, johon kuuluu kaikille yhteiset lähiopetuspäivät sekä erikseen sovittavat ohjaustapaamiset opettajan kanssa lähiopetuspäivien välissä.
Opintojaksoon tapahtuva viestintä tapahtuu Canvasissa (ilmoitukset, keskustelupalsta, viestit).
Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta. Opinnolla voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.
Lähtökohtaisesti tällä opintojaksolla tekoälyn käyttö ei ole sallittua tehtäväpalautusten laatimisessa. Tästä voidaan poiketa tehtäväkohtaisesti, joten lue tehtävänanto huolella. Mikäli opettajalla herää epäillys tekoälyn luvattomasta käytöstä, hän voi pyytää opiskelijan osoittamaan osaamisensa kyseisen tehtävän osalta henkilökohtaisen keskustelun muodossa kampuksella.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään kehittämistehtävä ohjaavan opettajan rajaaman tehtävänannon mukaisesti.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojaksosuoritus edellyttää opetuspäiviin osallistumista. Mahdollisissa pakollisissa poissaolotilanteissa opiskelija sopii opettajan kanssa lähipäivän korvaavasta suorituksesta.
Canvasissa oleva itseopiskelumateriaali on saatavilla 16.8.2025 alkaen. Tehtävät suoritetaan 7.9.2025 mennessä.
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on suoritettava itseopiskelumateriaali 7.9.2025 mennessä. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ole suorittanut tehtäviä määräpäivään mennessä tai erikseen opettajan kanssa neuvotellut uutta määräpäivää tehtäville. Jos aktiivisuutta ei ole osoitettu, opiskelijan tilalle voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäisessä tapaamisessa sovitaan kehittämistehtävään liittyvistä palautuspäivämääristä. Kehittämistehtävän lopputulokset esitetään toisessa tapaamisessa
Kansainvälisyys toteutuksella
Toteutuksella hyödynnetään kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Lukutehtävät ja niihin liittyvät monivalintatehtävät Canvasissa (itseopiskelumateriaali, MOOC): 55 t
Opetus/ohjauspäivät: 2 x 8 t = 16 t
Kehittämistehtävä ryhmätyönä (sis. tapaamiset ohjaajan kanssa): 60 t
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla tarkastelemme työelämän haasteita, jotka liittyvät sosiaalisten toimintamallien ja ryhmäkäyttäytymisen ilmiöihin. Opintojakso antaa valmiuksia havainnoida ja ymmärtää työelämän kannalta keskeisiä sosiaalisia käyttäytymismalleja ja mieltymyksiä, kuten luottamusta, kilpailua, vastavuoroisuutta, sosiaalista painetta sekä statuksen merkitystä. Opintojakso antaa eväitä erityisesti ryhmätyötaitojen kehittämiseen sekä tuo uusia näkökulmia yhdessä kehittämiseen.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opintojakso kuuluu Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu johtamisessa -koulutuksen ydinopintoihin.
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.