Asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut (3 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BY60-3024
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Porvoo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo
Opettaja
- Henna Mäkinen
- Maija Aho
Vastuuopettaja
Maija Aho
Ryhmät
-
SHP225KASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K25, Porvoo
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata asiakaan roolin oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- selittää asiakkaan läheisten merkityksen potilaan voimavarana
- kuvata ammatillisen asiakas - hoitaja suhteen ja soveltaa vuorovaikutuksen keskeisiä lähtökohtia kasvokkain ja verkossa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa
- toimia ennaltaehkäisevästi ja riskitason huomioiden haasteellisessa tai väkivallan uhkaa sisältävissä asiakastilanteissa
- kuvata pääpiirteet sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnista, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavoista sekä ohjauksesta ja valvonnasta Suomessa
- hyödyntää sähköisiä palvelupolkuja osana palvelujärjestelmää
- kuvata terveydenhuoltoa ohjaavan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen
- kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia potilastietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan osin kampuksella lähiopetuksessa ja osin verkossa (Canvas). Vuorovaikutus-osioon kuuluu työpajapäivä, joka on läsnäolovelvoitteinen.
Lisäksi osioon kuuluu MAPA, jossa on yksi teoriapäivä ja yksi työpajapäivä. Molemmat ovat läsnäolovelvoitteisia eikä työpajaan voi tulla, jos ei ole osallistunut teoriapäivään.
Toteutus sisältää myös Apotti-koulutuspäivän.
Ohjaus ja viestintä tapahtuu pääasiassa Canvaksen keskustelualueen kautta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Iivanainen A & Syväoja P. 2016. Hoida ja kirjaa.
Mykkänen M ym. 2018. Hoitotyön rakenteisen kirjaamisen auditointi Hoitotiede 30 (3), 203-213.
Kinnunen U-M ym. 2019. FinCC-luokituskokonaisuuden käyttäjäopas FinCC 4.0, 11-47.
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139267/FinCC%20opas%20ver%204_0%20FINAL_20200429.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Suomidigi. Digiturvallisuuden verkkomateriaalit. https://www.suomidigi.fi/ohjeet-ja-tuki/digitaalinen-turvallisuus/digiturvallisuuden-verkkomateriaalit
Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf
Anttila V-J. ym (toim). 2018. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. s. 20-102, 120-159, 410-440.
Saano S & Taam-Ukkonen M. 2018. Lääkehoidon käsikirja, Sanoma Pro.
Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Buure T, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Anttila S. 2019. Kliininen hoitotyö: Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoito. 8., uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Hoikka A. 2013. Lääkkeetön kivunhoito. (Anestesiahoitotyön käsikirja) Saatavilla sähköisesti osoitteesta https://www.terveysportti.fi/dtk/shk/koti?p_haku=lääkkeetön%20kivun%20hoito > Terveysportti > Lääkkeetön kivunhoito > Lääkkeetön kivunhoito
Kipu. Käypä hoito –suositus 2017.
Paakkari P. 2017. Kipulääkkeet - turvallinen käyttö. Lääkärikirja Duodecim. Saatavilla sähköisesti: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00649
Ja Canvaksessa olevat materiaalit.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.
Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
ei
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.)
Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Kansainvälisyys toteutuksella
ei
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Hyväksytty suoritusmerkintä edellyttää läsnäoloa työpajoissa sekä vaadittavien tehtävien palautusta sekä hyväksyttyä suoritusta.
Opintojakso on laajuudeltaan 3op.
1op on laskennallisesti noin 27h opiskelijan työaikaa.
Sisältö ja sen jaksotus
Käsitteet: Asiakas-, potilas-, ihmislähtöinen hoitotyö, asiakaskokemus, perhehoitotyö, kulttuurisensitiivinen hoitotyö
Potilasjärjestöt, vertaiset ja kokemusasiantuntijuus asiakkaan tukena
Monimuotoinen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuus ja omien ennakkokäsitysten työstäminen
Asiakaslähtöinen hoito- ja toimintakulttuuri. Esim. matalan kynnyksen ja hierarkian palvelut, vuorovaikutustietoisuus- ja taitoisuus, asiakas mukana kehittämässä palveluita
Asiakaslähtöinen hoidon suunnittelu ja hoitotyön prosessi
Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet ja strategiat hoitotyössä:
Verbaali- ja non-verbaali vuorovaikutus, voimaannuttava läsnäolo ja vuorovaikutus, luottamuksen rakentaminen, aktiivisen kuuntelun ja kysymisen taito, kosketus
Asiakkaan ja läheisten osallisuuden edistäminen vuorovaikutuksen keinoin
’Management of Actual or Potential Aggression’ (MAPA)
Verkkovuorovaikutuksen erityispiirteet
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, niiden ohjaus, organisointi
Terveydenhuoltoa ohjaava ajankohtainen lainsäädäntö, normi-, resurssi- ja informaatio-ohjaus
Potilasturvallisuutta koskeva lainsäädäntö ja potilasturvallisuuskulttuuri
Tietosuoja ja -turva ja niihin liittyvä lainsäädäntö: EU:n yleinen tietosuoja-asetus ja direktiivi, tietosuojalaki, tietosuoja ja –turva erilaisissa hoitoympäristöissä
Terveydenhuollon tietojärjestelmät, tietojen liikkuminen järjestelmien välillä
Digitalisaatio ja asiakkaan tuottaman terveys- ja hyvinvointitiedon tuottaminen ja hallinta
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
MAPA Osallistujan työkirja ja lisenssi
MAPA® (Management of Actual or Potential Aggression) –koulutusohjelman tavoitteena on, että opiskelija pystyy hallitsemaan asiakkaan tai potilaan haasteellista käyttäytymistä niin, että huolenpito ja riskien minimointi ovat etusijalla. MAPA®-koulutusohjelma sisältää rajoitusvaihtoehtoja, joiden avulla eriasteista haasteellista käyttäytymistä voidaan hallita.
Koulutukseen sisältyy teoreettisen perustan opiskelu työkirjan avulla ja erilaiset harjoitukset. Teoriassa käsitellään mm. viestintää haastavissa asiakastilanteissa, haasteellisen käyttäytymisen kehittymistä ja eskaloitumista, toimintaa sääteleviä lakeja, päätöksentekomatriisin käyttöä ja jälkipuintia kriisitilanteen jälkeen. Koulutukseen sisältyy harjoituksia lähestymiseen, kommunikaatioon ja suuttumuksen kohtaamiseen liittyen. Sen lisäksi tehdään harjoituksia lyöntien ja potkujen torjumisen, irtautumisen ja kiinnipidon taidoissa matalan, keski- ja korkeariskin tasoilla seisten ja istuen. Koulutuksessa tarkastellaan myös lasten ja vanhusten kanssa työskentelyn erityispiirteitä. Mapan avulla edistetään turvallista työskentelyä ja toimintaa asiakkaiden, potilaiden ja henkilökunnan parhaaksi. MAPA -koulutuksesta saa hyväksiluvun esittämällä voimassa olevan todistuksen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
Hylätty (0)
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan