Opiskelijasta asiantuntijaksi (2 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BS81-3060
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
1.5 op
Toteutustapa
25 % Lähiopetus, 75 % Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Lohja
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja
Opettaja
- Anne Makkonen
- Jennymaria Hasselberg
Vastuuopettaja
Anne Makkonen
Ryhmät
-
SHF225KAMSairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K25, Lohja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- muodostaa kuvan sairaanhoitajan/terveydenhoitajan asiantuntijuudesta ja osaamisesta
- soveltaa erilaisia opiskelutapoja ja suunnitella opintojensa etenemistä henkilökohtaisten tavoitteidensa suunnassa
- arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittymisen kohteitaan opiskelun ja tulevan ammattinsa näkökulmasta
- arvioida ohjauksen ja tuen tarpeensa ja hakea tukea opinnoissaan
- soveltaa toimivan työyhteisön hyviä käytäntöjä työ- ja opiskeluympäristöissä
- puuttua epäammattimaiseen ja -eettiseen toimintaan työ- ja opiskeluympäristössä
Toteutustapa
Monimuotototeutus:
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö "Opiskelijasta asiantuntijaksi". Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa ei ole pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajatuutorin toimesta.
Opintojakson aikana orientoidut opintojesi sisältöihin, tutkintorakenteeseen ja suunnittelet opintojesi etenemistä. Tämän lisäksi tunnistat omia vahvuuksiasi, kehittämisen kohteita ja omaa tapaasi opiskella. Opintojakson aikana käyt läpi myös hyvinvointiisi vaikuttavia tekijöitä.
Opintojakso koostuu kahdesta osiosta:
Opintojakson ensimmäisen osion (1 op, kevät 2025) suoritus alkaa ennakkotehtävällä (Ennakkokysely), jonka teet opintojen alkaessa. Lisäksi osioon kuuluvat kolme ryhmätapaamista ja vähintään yksi HOPS-keskustelu, johon valmistaudut annettujen ohjeiden mukaisesti. Ensimmäisen osion aikana teet opiskelusuunnitelmasi ("Laadi opinto - ja urasuunnitelma"), jota päivität opintojen edetessä. Aikataulu tehtävälle ilmoitetaan opintojen alussa.
Opintojakson toinen osio (1 op, syksy 2025) muodostuu valinnaisista kokonaisuuksista, joista on sinulle eniten hyötyä opintojesi etenemisen kannalta. Suunnittelet yhdessä opettajatuutorisi kanssa, minkälaisia sisältöjä ja kokonaisuuksia sinun kannattaa valita. Näitä teemoja ovat mm. opiskelutaidot ja –menetelmät, kansainvälisyys, hyvinvointi ja jaksaminen, oman alasi työllistymismahdollisuuksien kartoittaminen sekä yrittäjyys.
Tarkemmat ohjeistukset löytyvät opintojakson Canvas-työtilasta. Lisäksi osioon kuuluu ryhmätapaamisia ja vähintään yksi HOPS-keskustelu, johon valmistaudut annettujen ohjeiden mukaisesti.
Ryhmän opettajatuutorit ovat Anne Makkonen ja Jennymaria Hasselberg. Anne on aakkosjärjestyksessä opettajatuutori ryhmän ensimmäisen puolikkaan opiskelijoille ja Jennymaria jälkimmäisen puolikkaan opiskelijoille. Näet oman opettajatuutorisi omista tiedoistasi Pakista viimeistään tammikuun 2025 alussa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oheismateriaalista on koottu vinkit opintojakson Canvas-työtilaan.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Ryhmätapaamiset lukujärjestyksen mukaan ja henkilökohtaiset HOPS –keskustelut lukukausittain joko kampuksella, etänä (Teams tai ZOOM) tai puhelimitse sopimuksen mukaan. Opettajatuutorit ohjaavat tuutorointiaikojen varausmenettelystä opintojen alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Arvio työtuntien jakautumisesta opintojaksolla (yht. 54h):
- Ryhmätapaamiset 28 h, sisältää myös orientaatiopäivät tammikuussa
- Ennakkotehtävä, opiskelusuunnitelma ja HOPS-keskustelut valmistautumisineen 10 h
- Valinnainen osuus 16 h
Sisältö ja sen jaksotus
Opiskeluun ja opintoihin liittyvät ohjeistukset, tukimahdollisuudet ja aikataulut, opiskelijahyvinvointiin liittyvät aiheet sekä tulevien moduulien (lukukausi) infot. Kulloinkin ajankohtaiset asiat.
Lisätietoja opiskelijoille
Verkko-orientaation suorittaminen ennen opintojen aloitusta (8.1.2025) on välttämätöntä.
Uuden opiskelijan verkko-orientaation tekeminen on tärkeää, jotta saat ymmärryksen tulevista opiskeluun liittyvistä asioista, toiminnoista ja sovelluksista. Orientaatiopäivänä ei käydä läpi verkko-orientaatiossa läpikäytyjä aiheita.
Tuutorointien yhteydessä ohjataan opiskelijoita opintojen etenemisessä, vaihtoehtoisissa ratkaisuissa ja toimimaan ajankohtaisten aikataulujen mukaisesti. Osallistuminen ryhmätuutorointeihin on suositeltavaa.
Opettajatuutorin tapaaminen kerran lukukaudessa. Opiskelija tekee tuutoropettajansa tapaamiseen ajanvarauksen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää ryhmätapaamisiin ja HOPS-keskusteluihin osallistumista, tehtävien tekemistä sekä valinnaisen osion suorittamista.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Turnitin:n käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä