Dialogi, ammatillinen vuorovaikutus ja kohtaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SS00BZ33-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 12.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus
Opettaja
- Jani Lehtoranta
- Paula Väliaho
Vastuuopettaja
Paula Väliaho
Ryhmät
-
SSD225KASosionomikoulutus, verkko-opinnot, K25, Verkkokampus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan
- kohdata ja olla vuorovaikutuksessa yksilöiden kanssa
- toimia ryhmässä ja tunnistaa ryhmäilmiöitä
- kuvata asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja
Toteutustapa
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, joka tallennetaan soveltuvin osin.ja on katsottavissa jälkikäteen.
Opinnon tehtäviä tehdään myös pienryhmissä, osin omassa HOPS-tiimissä Opinto edellyttää aktiivisuutta, sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun sekä toimivia teknisiä välineitä ja verkkoyhteyttä.
Opintojakson tehtävät arvioidaan arviointitaulukoita käyttäen. Arviointitaulukoista muodostuu lyhyt, sanallinen palaute. Varsinaisen palautusupäivän puitteissa palautetuista tehtävistä voi saada myös muuta palautetta opettajalta. Videotehtävästä saadaan ja annetaan myös vertaispalautetta.
Opintojakson sähköisenä oppimisympäristönä toimii Canvas. Siellä on myös opintojakson ensisijainen keskustelukanava. Opintojakson Canvas-tila avataan 9.1.2025.
HUOM! Opintojakson orientaatiotehtävän palautus on jo ennen opintojakson orientaatiota.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin. Mahdolliset läsnäolovelvolliset opetuskerrat on merkitty myös lukujärjestykseen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson oppimateriaalia ovat mm.
* Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä : asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
* Mäkinen, P. ym. 2020. Ammattina sosionomi.
Lisäksi suositellaan luettavaksi:
* Tölli, P. 2024. Minä näen sinut. Arvostuksen psykologiaa. Helsinki: Tammi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa."
Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Mikäli harkitset valinnaista suoritustapaa, käy ensin keskustelu oman opettajatuutorisi kanssa ja ota sitten yhteyttä opintojakson vastuulehtoriin Paula Väliahoon.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Tällä toteutuksella ei ole työelämä- tai TKI-yhteistyötä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa. Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on tehtävä orientaatiotehtävä ja oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli näitä ehtoja ei ole täytetty tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija..
Läsnäolovelvollisia opetuskertoja ovat:
* orientaatiowebinaari
* ryhmädynamiikkawebinaari
* ryhmätentti
Ne ovat olennaisia opintojakson suorittamisen ja siellä oppimisen kannalta.
Kansainvälisyys toteutuksella
Syksyllä 2024 ei ole tiedossa kansainvälisiä yhteyksiä opintojaksolle. Niitä voidaan kuitenkin lisätä myös opiskelija-aloitteesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia. Myös oppimisen haasteet vaikuttavat ajankäyttöön. Mikäli sinulla on oppimisen haasteita, otathan yhteyttä erityisopettajaan ja ilmoitat asiasta myös opintojakson vastuulehtorille.
Tarkempi kuormituksen jakautuminen on esitelty tehtävittäin opintojakson Canvas-tilassa.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson opiskeltuasi saat hyvät lähtökohdat käyttää dialogista työotetta, joka on sosionomin yksi merkittävimmistä ydintaidoista. Saat myös valmiudet toimia sosionomina siten, että osaat kohdata asiakkaan hyödyntämällä oppimaasi ammatillista vuorovaikutusosaamista.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on toimivat tekniset välineet ja yhteydet. Läsnäolovelvollisilla opetuskerroilla kamera on pidettävä auki. Mobiiliyhteydellä opiskelu ei sovellu tälle opintojaksolle. Opiskelija vastaa itse teknisistä välineistä ja yhteyksistä. Tuesta ja Laurean kautta saatavista sovelluksista voit lukea lisää opiskelijaintrasta. Aiempaa osaamista opintojaksolla ei vaadita.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opintojakson tehtäviä ovat:
* Orientaatiotehtävä
- aktiivisuuden osoitus
- tehtävällä lunastetaan paikka opintojaksolla eikä sitä arvioida erikseen
* Ryhmän toiminta -ryhmätehtävä
- laajuus 0,5 op
- arvioidaan hyv/hyl
* Minä ryhmän jäsenenä ja ohjaajana -yksilötehtävä
- laajuus 0,5 op
- arvioidaan hyv/hyl
* videoryhmätehtävä
- laajuus 2 op
- videotehtävä arvioidaan numeerisesti 1-5 ja se vastaa 50 % opintojakson kokonaisarvosanasta
- videotehtävään liittyvä vertaisarviointi tehdään yksilötehtävänä ja se arvioidaan hyv/hyl
* ryhmätentti
- laajuus 2 op
- arvioidaan numeerisesti 1-5 ja se vastaa 50 % opintojakson kokonaisarvosanasta
Tehtävien arvioinnissa käytetään arviointitaulukkoa. Arviointi tehdään tutkintosäännön määräämän ajan puitteissa. Ryhmätehtäviä ei voi uusia.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.