Varautuminen ja resilienssi oppilaitoksissa ja yhteisöissä (5 op)
Toteutuksen tunnus: SU00CA47-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
19.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Hyvinkää
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 45
- Koulutus
- Varautuminen ja resilienssi oppilaitoksissa ja yhteisöissä (USB4), Laurea Hyvinkää
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- päivittää, soveltaa ja jakaa ajankohtaista varautumistietoutta omassa työyhteisössään ja oppilaitoksensa lähiyhteisössä
- suunnitella varautumista paikallisiin ja yhteiskunnallisiin häiriötilanteisiin oman oppilaitoksen näkökulmasta
- käsitellä varautumistietoutta lasten, nuorten ja heidän huoltajiensa kanssa ikätasoisesti
- pohtia omaa paikkaa kasvattajana häiriöherkässä yhteiskunnassa (esim. sähkökatkot ja -niukkuus)
Aika ja paikka
19.9. klo 13.00-15.30 Varautuminen häiriötilanteisiin oppilaitoksissa ja simulaatiopeli (koulutuspäällikkö Mikko Poutala, Suomen palopäällystöliitto)
8.10. klo 13.00-15.30 Yhteiskunnallisiin häiriötilanteisiin varautuminen oppilaitoksissa (lehtori Anja Aatsinki, Laurea-amk)
5.11. klo 13.00-15.30 Varautumisen käsitteleminen lasten ja nuorten kanssa (lehtori Jonna Brandt ja TKI-asiantuntija Linda Hart, Laurea-amk)
21.11. klo 13.00-15.30 Kasvattajat kriisitoimijoina häiriöherkässä yhteiskunnassa (TKI-asiantuntija Linda Hart ja lehtori Jonna Brandt, Laurea-amk)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ja oheislukemisto julkaistaan kurssin aikana Canvas-alustalla
Toteutustapa
19.9. klo 13.00-15.30 Varautuminen häiriötilanteisiin oppilaitoksissa ja simulaatiopeli (koulutuspäällikkö Mikko Poutala, Suomen palopäällystöliitto)
Osallistujat saavat ajantasaisen katsauksen oppilaitosturvallisuudesta ja perehtyvät varautumisosaamisen ylläpitämiseen oman työyhteisön ammattilaisten keskuudessa. Koulutusosion oppeja sovelletaan oman oppilaitoksen rakennettuun ja työympäristöön ja suunnitellaan varautumistuokio omalle työyhteisölle.
8.10. klo 13.00-15.30 Yhteiskunnallisiin häiriötilanteisiin varautuminen oppilaitoksissa (lehtori Anja Aatsinki, Laurea-amk)
Perehdytään koronaviruspandemian ja Ukrainan sodan heijastevaikutusten luomien potentiaalisten häiriötilanteisiin varautumiseen ja turvallisuussuunnitteluun oppilaitosympäristössä. Tavoitteena syventyä oman oppilaitoksen turvallisuus- ja pelastussuunnitelmiin, yhteisen turvallisuusosaamisen ylläpitämiseen ja turvallisuusasiakirjojen päivittämiseen.
5.11. klo 13.00-15.30 Varautumisen käsitteleminen lasten ja nuorten kanssa (lehtori Jonna Brandt ja TKI-asiantuntija Linda Hart, Laurea-amk)
Osallistujat perehtyvät varautumisaiheiden käsittelyyn lasten ja nuorten kanssa, siihen liittyvään tuoreeseen tutkimustietoon ja yhteisöllisen resilienssin muodostumiseen erilaisissa häiriötilanteissa. Koulutusosion tavoitteena on toiminnallisten ja ikätasoisten harjoitusten suunnittelu (esim. sähkökatkot, kotivara) oman oppilaitoksen lapsille.
21.11. klo 13.00-15.30 Kasvattajat kriisitoimijoina häiriöherkässä yhteiskunnassa (TKI-asiantuntija Linda Hart ja lehtori Jonna Brandt, Laurea-amk)
Koulutusosion tavoitteena on tutkia ja analysoida ammattikasvattajia kriisitoimijoina erilaisissa paikallisissa ja yhteiskunnallisissa häiriötilanteissa. Reflektoidaan varautumisosaamisen ja yhteisöllisen resilienssin rakentumista omassa oppilaitoksessa ja ammattialalla 2020-luvun kasvatuksellisiin, sosiaalisiin ja yhteiskunnallisiin tarpeisiin laajahkon kirjallisen lopputehtävän muodossa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Kurssi on Opetushallituksen rahoittamaa täydennyskoulutusta opetustoimen henkilöstölle.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssin aikana kurssin voi suorittaa luentotallenteilla ja luennoilla tapahtuvaa ryhmätyöskentelyä korvaavilla tehtävillä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koulutusosiot 1-3: 1 op/koulutusosio
Koulutusosio 4: 2 op (sisältää kurssiesseen)
1 op = 27 tuntia työskentelyä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
To complete the course, the student must participate in Zoom online lectures, group work in Zoom online lectures and the Canvas platform, and reflect on the content of online lectures, group work and texts read during the course in the learning diary and final essay. If you cannot attend the online lecture, you can complete an alternative assignment. The assessment of course performance is carried out by examining how actively the student has participated in the course lectures, light group work and how well the student completes written assignments based on course literature and independent information retrieval.
Arviointiasteikko
H-5