Siirry suoraan sisältöön

Johdanto näyttöön perustuvaan hoitotyöhön (3 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BY54-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

09.10.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 70

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Johanna Kamke
  • Monika Cseh
  • Päivi Ylinen

Vastuuopettaja

Päivi Ylinen

Ryhmät

  • SHG224SA2
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S24, Otaniemi, ryhmä 2
  • SHG224SA3
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S24, Otaniemi, ryhmä 3

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä, mitä näyttöön perustuva tieto tarkoittaa, miten sitä tuotetaan, tiivistetään ja levitetään 
- kuvata sairaanhoitajan roolin näyttöön perustuvassa hoidossa ja sitoutuu toteuttamaan sitä
- kuvata eri tiedon lajien merkitystä terveyspalveluiden asiakastilanteissa ja näyttöön perustuvassa hoitotyössä
- hakea tietoa yleisimmistä hoitotieteellisisistä ja muista terveystieteiden tietokannoista
- arvioida ja soveltaa kriittisesti kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa
- kuvata tekijänoikeuksiin liittyvät perusteet ja osaa viitata lähteisiin 
- soveltaa perusraportoinnin ja tutkivan kirjoittamisen perusteita  
- esittää tietoa eri tavoilla kohderyhmä ja tarve huomioiden
- esiintymistaidon perusteet ja osaa hyödyntää niitä 
- tuoda esille myönteisen asenteen tutkimusta ja näyttöön perustuvaa hoitotyötä kohtaan 
- keskustella ihmisoikeuksien, hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden merkityksestä hoitotyössä ja omassa työskentelyssään 
- tunnistaa eettisten ristiriitojen olemassaolon ja esittää niihin perusteltuja ratkaisuja 

Toteutustapa

Opintojakso sisältää:
Moduuli 1 Hoitotiede ja näyttöön perustuvaa hoitotyö & Tiedonhaku 1 op
Moduuli 2 Etiikka 1 op
Moduuli 3 Kirjallinen ja suullinen viestintä 1 op

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson orientaatiossa osoitettu materiaali.
Sairaanhoitajan eettinen ohjeistus.
Huomaa, että osa sähköisestä, linkitetystä aineistosta edellyttää kirjautumista Laurea Finnaan.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutuksen aikataulujen mukaisesti, kts. lukujärjestys

Seuraavat tehtäväpalautukset ja tentit:
1. Opintojakson aloitus kampuksella 10.10.2024. Läsnäolovelvollisuus opintojakson aloituksessa.
2. Näyttöön perustuva hoitotyön työpaja XXX ja kertaava tentti Canvasissa DL XXX
3. Etiikan työpaja XXX ja kertaava tentti DL XXX
4. Essee hoitotyön etiikasta yhdessä parin kanssa (sisältyy Kirjalliseen ja suulliseen viestintään). Palautus XXX
5. Video hoitotyön etiikasta ryhmässä (sisältyy Kirjalliseen ja suulliseen viestintään). Palautus XXX ja vertaispalaute XXX
6. Lähteet ja viitteet -testi XXX
7. Oikeakielisyystesti XXX

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 3 op ja se jakaantuu seuraavasti:

Näyttöön perustuva hoitotyö 1 op: opiskelijan itsenäistä opiskelua
Hoitotyön eettiset perusteet 1 op: opiskelijan itsenäistä opiskelua
Kirjallinen ja suullinen viestintä 1 op: opiskelijan itsenäistä opiskelua

1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä. Opintojen etenemisen näkökulmasta on ensiarvoisen tärkeätä, että merkitset itsellesi opintojaksoon sisältyvät tehtäväpalautukset ja tentit kalenteriisi ja allokoit ajankohdat itsenäiselle opiskelulle sekä pienryhmätyöskentelylle.

Sisältö ja sen jaksotus

Moduuli 1 Hoitotiede ja näyttöön perustuvaa hoitotyö 0,5 op & Tiedonhaku
Moduuli 2 Etiikka 1,5 op
Moduuli 3 Kirjallinen ja suullinen viestintä 1 op


Kirjallinen ja suullinen viestintä 1 op:
Sisältää seuraavat arvioitavat tehtävät:
1. Essee hoitotyön etiikasta yksilötehtäv. Arviointi 0 - 5.
2. Video hoitotyön etiikasta ryhmässä. Arviointi hyväksytty - hylätty
3. Lähteet ja viitteet -testi. Arviointi hyväksytty - hylätty
4. Oikeakielisyystesti. Arviointi hyväksytty - hylätty

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija osaa

määritellä, mitä näyttöön perustuva tieto tarkoittaa, miten sitä tuotetaan, tiivistetään ja levitetään
kuvata sairaanhoitajan roolin näyttöön perustuvassa hoidossa ja sitoutuu toteuttamaan sitä
kuvata eri tiedon lajien merkitystä terveyspalveluiden asiakastilanteissa ja näyttöön perustuvassa hoitotyössä
hakea tietoa yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista
arvioida kriittisesti eri tiedonlähteitä ja aineiston luotettavuutta
lukea ja hyödyntää tutkimustietoa
kuvata tekijänoikeuksiin liittyvät perusteet ja osaa viitata lähteisiin
soveltaa perusraportoinnin ja tutkivan kirjoittamisen perusteita
esittää tietoa eri tavoilla kohderyhmä ja tarve huomioiden
esiintymistaidon perusteet ja osaa hyödyntää niitä
myönteisen asenteen tutkimusta ja näyttöön perustuvaa hoitotyötä kohtaan
keskustella ihmisoikeuksien, hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden merkityksestä hoitotyössä ja omassa työskentelyssään
tunnistaa eettisten ristiriitojen olemassaolon ja esittää niihin perusteltuja ratkaisuja

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä.

Opintojakson kokonaisarvosana asteikolla T1 - K5, joka määrityy numeerisesti arvioitavien tehtävien keskiarvona:
1. Näyttöön perustuva hoitotyön testi
2. Essee hoitotyön etiikasta.

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta hyväksytyn kriteereitä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS:
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden