Oman yritystoiminnan kehittäminen -projektit, etätyöpainotteinen (15 op)
Toteutuksen tunnus: TP00BW01-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 13.12.2024
Opintopistemäärä
15 op
Virtuaaliosuus
12 op
TKI-osuus
15 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, liko
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 8
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettaja
- Nina Weckman
- Maija Huhta
Vastuuopettaja
Maija Huhta
Ryhmät
-
TOH224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää yritysosaamistaan ja yritysideaansa tai jo olemassa olevan yrityksen toimintaa
- suunnitella ja kehittää yritysideaansa ja yrityksensä liiketoimintaa asiakaskeskeisesti ja ketterästi tarkoituksenmukaisia työkaluja käyttäen
- laatia oman yrityksen liiketoimintamallin tai -suunnitelman sekä kuvata yrityksensä ansaintalogiikan
- laatia yritykselleen taloussuunnitelman tai analysoida olemassa olevan oman yritystoimintansa taloudellista ja toiminnallista tulostietoa
- hakea tarvittaessa rahoitusta omaan yrityksensä toimintaan soveltuvasta rahoituslähteestä
-rakentaa oman yrityksensä liiketoimintaa edistäviä yhteistyöverkostoja
Toteutustapa
Oman yritystoiminnan kehittäminen -projektit toteutetaan P2P-oppimisympristössä Hyvinkään kampuksella. Projektit ovat opiskelijoiden oman yrityksen perustamiseen tai jo olemassa olevan oman yrityksen toiminnan kehittämiseen keskittyviä projekteja.
Projekteissa kehitetään yrittäjyysvalmiuksia, yritysideoita ja liiketoimintamalleja sekä laaditaan ja kehitetään liiketoimintasuunnitelmia. Tavoitteena on perustaa yritys tai kehittää jo olemassa olevan yrityksen toimintaa.
Tällä toteutussuunnitelmalla kuvattu projekti toimii oppimisympäristönä vapaasti valittaville täydentävän osaamisen opinnoille. Mahdollisesta muusta projektin aikana kehitettävästä osaamisesta sovitaan projektin aikana.
Projektissa on yksilö/tiimityöskentelyn lisäksi aikataulutettua ohjausta sekä kampuksella että etänä, johon tulee osallistua. Opiskelu edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen projektityöskentelyyn. Kampustyöpäivistä sovitaan projektin alkaessa: oletettavasti 3-4 lähipäivää. Projektityöskentelystä annetaan henkilökohtaista palautetta ohjaajan toimesta sekä hyödynnetään työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Projektin ohjaus- ja työstämisajat ovat katsottavissa Lukkarikoneesta. Viestintäkäytänteistä sovitaan projektien käynnistyessä.
Laurea pidättää oikeuden muutoksiin.
Opintototeutuksen laatua on arvioitu, ja raportti itsearvioinnista löytyy projektin Teams-työtilasta.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Projektin aihepiiriin tarvittava lähdeaineisto valitaan erikseen projektin toimeksiannon jälkeen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Projektien toimeksiantaja: opiskelijoiden omat yritykset
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Kick-off ke 4.9. klo 12.30-14.00, Hyvinkään kampus tila 3-14
Projektin kick-offiin osallistuminen on välttämätöntä, jotta kaikki toimijat saavat projektien toimeksiannot ja etenemisaikataulun tietoonsa.
Tutkintosäännön (2024) mukaisesti opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija. Projektissa ensimmäisellä kontaktikerralla tarkoitetaan projektitiimin ja ohjaajan ensimmäistä tapaamiskertaa.
Projekteissa on kaikille yhteinen käynnistystilaisuus sekä osaamisen näytöt ja tulosten esittelyt. Yhteiset tapaamiset on kalenteroitu Pakkiin ke-iltapäivisin klo 12.30-14.00. Tarkemmin kaikille yhteisistä kokoontumisajankohdista ja lähitapaamisista sovitaan käynnistystilaisuudessa. Projekteja ohjataan viikoittain keskiviikkoisin klo 12.30-14.00.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
Projektin tavoitteet:
Jokaisen opiskelijaprojektin tavoitteet räätälöidään tarkoituksenmukaisella tavalla ottaen huomioon opetussuunnitelmassa asetetut opinnon yleiset osaamistavoitteet, ks. tarkemmin alla.
Opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää yritysosaamistaan ja yritysideaansa tai jo olemassa olevan yrityksen toimintaa
- suunnitella ja kehittää yritysideaansa ja yrityksensä liiketoimintaa asiakaskeskeisesti ja ketterästi tarkoituksenmukaisia työkaluja käyttäen
- laatia oman yrityksen liiketoimintamallin tai -suunnitelman sekä kuvata yrityksensä ansaintalogiikan
- laatia yritykselleen taloussuunnitelman tai analysoida olemassa olevan oman yritystoimintansa taloudellista ja toiminnallista tulostietoa
- hakea tarvittaessa rahoitusta omaan yrityksensä toimintaan soveltuvasta rahoituslähteestä
-rakentaa oman yrityksensä liiketoimintaa edistäviä yhteistyöverkostoja
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinto toteutuu P2P:n projektiopintona edellyttäen osallistumista yhteiseen projektiohjaukseen ja työskentelyyn.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Projektin arvioinnissa noudatetaan Laurean arviointikriteereiden vaatimustasoa II. Arviointiin perehdytään projektin alkaessa. Arviointikriteerit löytyvät myös opiskelijaintrasta > Opintosuoritukset ja arviointi > Arviointi.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan tulee tarvittaessa täydentää projektin osaamistavoitteista puuttuvaa osaamista, kunnes osaaminen voidaan arvioida hyväksytyllä tasolla. (Tutkintosääntö 2024.)
Opinnon tai sen osan uusimisen ja korottamisen aikataulut ja muut reunaehdot sovitaan kirjallisesti opinnon alussa.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Plagioinnin tarkastuksen käytöstä projektissa ohjaaja kertoo erikseen.