Siirry suoraan sisältöön

Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö (4op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS94-3049

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.11.2025 - 30.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 31.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Porvoo
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo
Opettajat
Jenni-Maria Jaakola
SH LT VIrtuaali
Vastuuopettaja
Jenni-Maria Jaakola
Ryhmät
SHP224SA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S24, Porvoo
Opintojakso
SH00BS94

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata lapsen ja nuoren normaalin kehityksen vaiheet ja osaa tukea terveen ja sairaan lapsen ja nuoren kehitystä
- kuvata keskeisimmät lasten ja nuorten sairaudet, niihin liittyvän hoidon tarpeen arvioinnin, tutkimukset, hoidon ja seurannan
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan lasten, nuorten ja perheiden hoitotyössä tehtäviä päätöksiä
- kuvata hoitosuhteen, vuorovaikutuksen ja ohjauksen erityispiirteet lasten, nuorten ja perheen hoitotyössä
- kuvata lapsen ja nuoren hoito- ja palvelupolut ja moniammatillisen tiimi- ja verkostotyön merkityksen
- soveltaa tietojaan keskeisistä kehitysvammoista toteuttaessaan kehitysvammaisen lapsen hoitotyötä

Toteutustapa

Monimuotototeutus:

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä (Zoom). Opinto suoritetaan osittain itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden/määräaikaan mennessä. Työpajoissa läsnäolovelvoite. Opinnossa on pienryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun verkkokeskustelussa. Palautettavista tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta.

LAPSEN, NUOREN JA HOITOTYÖ 3 op
Yhdessä oppiminen etä- ja kontaktiopetuksessa, asiantuntijaluennot, case-työskentely, simulaatio- ja työpajatyöskentely, verkkotehtävät.

LASTENTAUDIT 1 op
Verkkotehtävät ja tentti.

Aika ja paikka

Orientaatio 8.1.2026 (Zoom, LÄSNÄOLOVELVOITE)
Opetuskerrat Zoomissa 16.1.2026, 23.1.2026 ja 30.1.2026

Nepsy-työpaja 6.2.2026 klo 10-16 (kampus, LÄSNÄOLOVELVOITE)

Työpajat kampuksella (LÄSNÄOLOVELVOITE, poissaolo korvattava)
- Ryhmä 1: 19.2.2026 klo 8.30-15.45
- Ryhmä 2: 20.2.2026 klo 8.30-15.45

Seminaaripäivä 26.2.2026 (kampus, LÄSNÄOLOVELVOITE)

YleSh-näytöt kampuksella (LÄSNÄOLOVELVOITE)
- Ryhmä 1: 5.3.2026 klo 8.30-15.45
- Ryhmä 2: 6.3.2026 klo 8.30-15.45

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Storvik-Sydänmaa, S., Tervajärvi, L. Hammar, A-M., Flinck, M., Müller, E., Sinivuori, E. & Hyvärinen, H. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Saatavilla Laureasta myös e-kirjana!

Kaikki Canvas-alustalta löytyvät materiaalit.

Lasten hoitotyön valtakunnallisten näyttökokeiden materiaalit löytyvät Digicampukselta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Ei yritysprojektia.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aloituskerralla orientaatiossa 8.1.2026 on läsnäolovelvoite. -> Osallistuminen vahvistaa opintojaksolle osallistumisen!
Tarkemmat aikataulut löytyvät Pakista, tarkasta muut läsnäolovelvoitteiset kerrat + ne käydään läpi myös orientaatiossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
26,7 x 4 op = 106,8 h

Sisältö ja sen jaksotus

Opinto sisältää seuraavat moduulit:

Moduuli 1: Lapsen ja nuoren normaali kasvu ja kehitys
Moduuli 2: Lastentaudit
Moduuli 3: Lapsen ja nuoren hoitotyön erityispiirteet
Moduuli 4: Erityisen tuen tarve lapsen ja nuoren hoitotyössä
Moduuli 5: Opintojakson arvioitavat tehtävät

Lisätiedot

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö).

Opiskelija osaa:
- kuvata lapsen ja nuoren normaalin kehityksen vaiheet ja osaa tukea terveen ja sairaan lapsen ja nuoren kehitystä
- kuvata keskeisimmät lasten ja nuorten sairaudet, niihin liittyvän hoidon tarpeen arvioinnin, tutkimukset, hoidon ja seurannan
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan lasten, nuorten ja perheiden hoitotyössä tehtäviä päätöksiä
- kuvata hoitosuhteen, vuorovaikutuksen ja ohjauksen erityispiirteet lasten, nuorten ja perheen hoitotyössä
- kuvata lapsen ja nuoren hoito- ja palvelupolut ja moniammatillisen tiimi- ja verkostotyön merkityksen
- soveltaa tietojaan keskeisistä kehitysvammoista toteuttaessaan kehitysvammaisen lapsen hoitotyötä

Arviointiasteikko

H-5

Siirry alkuun