Rokotusosaamisen perusteet (2 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BW16-3034
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Pirkko Rimpilä-Vanninen
Vastuuopettaja
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Ryhmät
-
SHB224SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S24, Hyvinkää
-
SHB224SA2Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S24, Hyvinkää, ryhmä 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- perustella rokottamisen tarpeellisuuden yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle sekä selvittää rokotusten taustalla olevan lainsäädännön
- kuvata rokotuksin ehkäistävät taudit, rokotusten ja ennaltaehkäisevien toimien hyödyt tautien ehkäisyssä
- selvittää kansalliseen rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet, eri rokotetyypit ja perusasiat rokotteiden koostumuksesta
- ohjata asiakasta uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon sekä hyvään asiakaskokemukseen perustuen
- rokottaa turvallisesti ja taitavasti halliten rokotusten valmistamisen, eri rokotustekniikat sekä huomioiden rokottamiseen liittyvät varotoimet
- tunnistaa anafylaktisen reaktion sekä aloittaa tarvittavat hoitotoimenpiteet ja toimittaa asiakkaan jatkohoitoon
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen rokotus.fi sivuston aineisto.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
ALOITUS ZOOMISSA
9.1. 2025 klo 10.15-11.30. Opintojakson aloituksessa käsitellään osaamistavoitteet, opintojakson sisältö ja suoritukset, aikataulu ja arviointikriteerit sekä tutustutaan rokotusosaamisen oppimisympäristöön Moodleen. Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle
opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi.
5.2..2025 klo 12.30-13.30 zoomissa niille, jotka eivät osallistuneet ensimmäiseen aloitukseen/ haluavat lisäinfoa erityisesti tammikuussa 2025 sairaanhoitajaopinnot aloittanut ryhmä.
TYÖPAJA 4 h/opiskelija
-19.3. 2025 RYHMÄ 1 klo 8.30-11.45 sekä RYHMÄ 2 klo 12.30-15.45
-11.4. 2025 RYHMÄT3 klo 8.30-11.45 sekä RYHMÄ 4 klo 12.30-15.45
-15.4. 2025 RYHMÄT 5 klo 8.30-11.45 sekä RYHMÄ 6 klo 12.30-15.45
Työpajan ryhmäjako varmentuu opintojakson alkaessa johtuen opiskelijamäärästä. Erityisesti työpajaryhmä 15.4. on vararyhmä.
Työpajaan saa tulla, vaikka kirjallinen tehtävä on tekemättä.
TYÖPAJAN AIHE : Alustus/Rokotusprosessi (valmistautuminen, turvallinen rokotustapahtuma,
, rokotuksen jälkeen mm. ohjaaminen, kirjaaminen). Haittavaikutuksiin varautuminen. Demonstraatiot ja harjoittelut/ID -pistotekniikka, IM -pistotekniikka olkavarteen. Case -harjoituksia pareittain (mm. rokotuksen muistisäännöt), kirjallisen tehtävän ohjausta tarpeen mukaan.
KIRJALLINEN TEHTÄVÄ
-Palautus viimeistään 15.4..2025
-Kaikkien kirjalliset tehtävät arvioidaan 4 viikon kuluessa sen suorituspäivästä eli 15.4. 2025 lähtien, vaikka kirjallinen tehtävä olisi palautettu aiemmin. Arvosanan saa viimeistään 15.5.2025.
-Kirjallisen tehtävän oppimistehtävien mahdolliset täydennykset tehdään opettajan kanssa sovitulla aikataululla.
TENTTI
-Tehdään kirjallisen tehtävän palautuspäivän jälkeen omassa aikataulussa. Tentin voi tehdä, vaikka kirjallista tehtävää ei ole vielä arvioitu.
-Tentin voi uusia kaksi kertaa. Uusintatentin voi tehdä 24 tunnin päästä edellisen tentin tekemisestä.
-Jos tentti ei tule hyväksytyksi kahden uusinnan jälkeen, ota yhteys opettajaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Opintojakson työaika on 2 op eli 53,4 tuntia, joka jakaantuu näin:
1 h Opintojakson aloitus
4 h Työpaja
48 h Itsenäinen opiskelu, kirjallinen tehtävä ja tentti
Sisältö ja sen jaksotus
ROKOTTAMISEN TIETOPERUSTA 1 op
Osaavan rokottajan ominaispiirteet
Rokotuksilla ehkäistävät taudit ja rokottamisen hyödyt
Erilaiset rokotteet
Kansallinen rokotusohjelma ja eri ryhmien rokottaminen
ROKOTTAMISEN TAIDOT 1 op
Rokottamiseen valmistautuminen
Rokottajan toiminta rokotustilanteessa
Erilaiset rokotustekniikat kuten IM- ja ID-pistotekniikat, suun kautta ja nenän kautta annettavat rokotteet
Asiakkaan ohjaaminen rokotustilanteessa
Toiminta rokottamisen jälkeen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
OPINTOJAKSO ARVIOIDAAN HYV/HYL
Hyväksytty suoritus koostuu seuraavista:
TYÖPAJA
-Hyväksytty/täydennettävä/hylätty
KIRJALLINEN TEHTÄVÄ
-Hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
-Kirjallinen tehtävä sisältää johdannon, oppimistehtävät sekä pohdinnan.
-Kirjallisen tehtävän oppimistehtävät on tehty ohjeiden mukaisesti (Moodlessa olevat oppimistehtävät)
-Asiasisällöt ovat oikein
-Vastaukset ovat tiivistetty omin sanoin, ja oppimistehtävät eivät sisällä runsaasti suoraa lainausta THL:n Rokotus.fi -sivuilta tai muusta lähteestä.
-Jokaisen oppimistehtävän tavoitteet (=arviointikriteerit) on kuvattu Moodle -oppimisympäristössä.
VERKKOTENTTI
-Hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
-Tentti on hyväksytty jos yli 85 % vastauksistasi on oikein. Tentistä voi saada 44 pistettä, joten hyväksytty suoritus on 38 p/44 pistettä,
-Tentin voi uusia kaksi kertaa.
-Ellet saa hyväksyttyä tenttiä kahdessa uusinnassa, niin ota yhteys opintojakson opettajaan,
Kaikki opintotehtävät tehdään ja arvioidaan yksilötyönä.
OPINTOJAKSON TOTEUTUKSEN AIKAISET SUORITUKSET ja OPINTOJAKSON KOKONAISARVOSANA
Opintojakson toteutuksen aikana tehtävät suoritukset arvioidaan viimeistään neljän viikon kuluttua suorituksesta (15.4. lähtien). Edellisen tulee kuitenkin mahdollistaa se, että vastuuopettaja kirjaa opintojakson kokonaisarvosanat opintosuoritusrekisteriin viimeistään kolmen viikon kuluttua toteutuksen päättymisestä ellei opettajan työaikajärjestelyistä muuta johdu. Opettaja ilmoittaa opiskelijoille vapaajaksostaan tai muusta työaikajärjestelystä, jos ne vaikuttavat arviointiaikaan. (Laurean tutkintosääntö 2024.)
Hylätty (0)
Kirjallinen tehtävä on hylätty, mikäli
-sitä ei ole tehty vaatimusten mukaisesti eli tehtävää ei ole tehty asiaa tiivistäen
-siitä puuttuu osa vaadituista oppimistehtävistä
-se sisältää vaillinaista tai virheellistä tietoa
-se sisältää runsaasti suoria lainauksia THL:n Rokotus.fi sivustolta tai muusta lähteestä