Siirry suoraan sisältöön

Haavoittuvat asiakkaat ja palveluiden integraatio (3 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS97-3036

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
18.08.2025 - 11.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
1.5 op
Virtuaaliosuus
1.5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää
Opettajat
Helena Santanen
Katja Laukkanen
Vastuuopettaja
Katja Laukkanen
Ryhmät
SHB224KA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K24, Hyvinkää
Opintojakso
SH00BS97

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja analysoida haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä, siihen liittyviä tuen tarpeita ja niiden merkitystä hoitotyössä
- analysoida monikulttuuriseen asiakastyöhön ja maahanmuuttoon liittyviä erityiskysymyksiä sosiaali- ja terveydenhuollossa
- kohdata sensitiivisesti haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat hoito- ja palvelutilanteissa
- edistää haavoittuvassa asemassa olevan asiakkaan ja heidän läheistensä toimijuutta, osallisuutta ja kuntoutumista osana hoitotyötä
- kuvata haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien palveluverkoston, eri toimijoiden tehtävät osana hoito- ja palveluketjua ja konsultoida muita asiantuntijoita
- kriittisesti arvioida sosiaali- ja terveysalan palveluprosesseja haavoittuvassa asemassa olevien näkökulmasta ja toteuttaa palveluohjausta
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia haavoittuvassa asemassa olevin ja maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden ohjauksessa ja hoitotyössä
- analysoida omia ja muiden ihmisten haavoittuvuuteen liittyviä myyttejä, uskomuksia ja ennakkokäsityksiä ja edistää myönteisten asenteiden kehittymistä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson Canvas -oppimisympäristön kirjallisuus tai itse hankittu kirjallisuus.

Toteutustapa

Opetus toteutetaan on aikataulutettuina luentoina, seminaareina ja työpajoina sekä itsenäisinä tehtävinä. Verkkoyhteydellä tapahtuvaa opetusta ei tallenneta. Opinnon toteutusta tukee Canvas -oppimisympäristö

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Orientaatio & monialaisuuden käsite 18.8 Zoom (linkit, paikat ja ajat lukkarissa). Läsnäolollinen.


10.9 Aistipajaan valmistautumiset Zoom
18.9 Seminaari Tikkurilan Laurea järjestää. Läsnäolollinen.

22.9 AISTITYÖPAJA ryhmät aamu ja iltapäivä (lukkarissa) läsnäolollinen

Työpajan aiheet: Kommunikaatiovaikeudet, aistivammat (kuulo, näkö) ja niiden tunnistaminen (korvantutkimus, kuulon ja kauko/lähinäön tutkiminen)


MONIALAINEN PALVELUOHJAUS -PÄIVÄ 6.10 (Katjan) ja 7.10 (Helenan) (ryhmäjako kahteen päivään jakautuen) läsnäolollinen

BLOGI
-Tehdään mielellään 2-3 hengen ryhmissä (sovitusti yksin)
-Blogin palautus 28.10
-Toiselle ryhmälle annettava henkilökohtainen palaute blogista 28.10 mennessä keskustelualueelle
-Blogi arvioidaan 4 viikon sisällä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN NÄYTÖLLÄ
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta.

TYÖN OPINNOLLISTAMINEN=TOPI
Opiskelija voi hakea työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Opinnollistamisen tehtävänä on joko Kehittämis -tehtävä tai Blogi -tehtävä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta ja opintojakson Canvas -työtilasta.

Ole yhteydessä pian ilmoittautumisen jälkeen Katja Laukkaseen, mikäli teet vaihtoehtoisella tavalla kurssin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinto on 3op suuruinen eli vastaa 80h. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen mukaisesti.

Sisältö ja sen jaksotus

OSA 1.HAAVOITTUVIEN ASIAKASRYHMIEN TUKEMINEN 2 op
-Kulttuurisensitiivisyys
-Vankien terveydenhuolto
-Vammaisuus
-Aistivammaiset (kuulo- ja näkövammaisuus)
-Kommunikaatiovaikeudet
-Maahanmuuttajuus
-Työttömyys
-Harvinaiset sairaudet

OSA 2. MONIALAINEN PALVELUOHJAUS 1 op
-Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut erilaisissa haavoittuvissa tilanteissa
-Palveluohjaus

OSA 3. TYÖPAJA: Aisti-ja kommunikaatiovaikeudet ja niiden varhainen tunnistaminen
-Kuulon tutkiminen audiometrillä, kauko- ja lähinäön seulonta, korvan tutkiminen
-Kuvakommunikaatio

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Siirry alkuun