EU ja TKI -rahoituksen taustat, tavoitteet ja painopisteet (1 op)
Toteutuksen tunnus: JY00CB33-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 30.06.2024
Ajoitus
01.12.2023 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 500
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Clarissa Bingham
- Niklas Leppä
Vastuuopettaja
Clarissa Bingham
Ajoitusryhmät
- Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, tutkinto-opiskelija älä ilmoittaudu tähän pienryhmään, voit olla välittämättä tästä. 1 (Koko: 600. Avoin AMK: 600.)
Ryhmät
-
TYJ23SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S23, yhteiset opinnot
Pienryhmät
- Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, tutkinto-opiskelija älä ilmoittaudu tähän pienryhmään, voit olla välittämättä tästä. 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- selittää ja soveltaa EU:n TKI-rahoituksen taustat, tavoitteet ja painopisteet rahoituskaudella 2021–2027
- suhteuttaa Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027, Horisontti Eurooppa -, Erasmus+-, LIFE-, Luova Eurooppa, Digitaalinen Eurooppa, Interreg Central Baltic- ja Interreg Baltic Sea Region rahoitusohjelmien tarkemmat painopisteet ja rahoitettavat teemat oman organisaationsa toimintaan
- arvioida opiskelijalle tai organisaatiolle mahdolliset rahoitusohjelmat ja tuottaa niihin liittyvän rahoitussuunnitelman
- laajentaa organisaation TKI-rahoituspohjaa
Toteutustapa
Täysin automatisoitu toteutus:
Opinto suoritetaan täysin itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden / määräaikaan mennessä. Opinto edellyttää itseohjautuvuutta. Opinto ei sisällä yhteisiä tapaamisia eikä pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opiskelet kokonaisuuden Canvasiin rakennetussa oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät/testit. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta: palautteen anto perustuu tehtävien oikeellisuuden tarkistamiseen sekä mallivastausten jakamiseen tehtävän palautuksen jälkeen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kaikki opintojaksolla käytettävä materiaali löytyy opintojakson oppimisympäristöstä. Tekstien lisäksi jokaisessa teemassa on linkkejä lähteisiin, joista saat tarvittaessa lisätietoja. Kunkin EU-rahoitusohjelman sisältöä tarkemmin avaava teema esittelee rahoitusten tavoitteet, tarkoituksen, kohderyhmät, tukitason sekä tiedon, mitä kautta rahoitusta haetaan. Tutustu myös videoihin, joissa haastatellaan TKI-hankkeissa toimineita asiantuntijoita.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämän täysin automatisoidun opintojakson suorittamiseen vaaditaan keskimäärin 27 tuntia opiskelua.
Sisältö ja sen jaksotus
Tässä MOOC:issa esitellään tarkemmin seuraavien EU-rahoitusohjelmien sisältöjä ja käyttötarkoituksia: Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027 (EAKR- ja ESR+ -rahoitukset), Horisontti Eurooppa, Erasmus+, LIFE, Luova Eurooppa, Digitaalinen Eurooppa, Interreg Central Baltic ja Interreg Baltic Sea Region.
1. Johdanto
Tämä osio sisältää tärkeää tietoa MOOCin suorittamiseen ja sisältöihin liittyen.
2. Yleistä
Teeman aluksi on pohdintatehtävä liittyen EU:n TKI-rahoitukseen ja omaan rooliin asiaan liittyen. Teemassa esitellään yleisesti EU:n TKI-rahoituksesta ja miten ja kuka sitä voit hakea. Teeman asiantuntijavideon puheenvuorot kertovat eri syitä, miksi kannattaa hakea TKI-rahoitusta.
3. Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027
Teema esittelee Suomen alue- ja rakennepolitiikan ohjelman, joka on nimeltään Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027. Teemassa esitellään Euroopan sosiaalirahasto plussan (ESR+) sekä aluekehitysrahaston (EAKR) erityispiirteet ja teemat kuluvalla rahoituskaudella. Teeman tehtävä liittyy ESR+ ja EAKR-ohjelmien toimintalinjoihin ja erityistavoitteisiin.
4. Horisontti Eurooppa
Teema esittelee Horisontti Eurooppa -rahoitusohjelman taustan ja tavoitteet sekä pilarit sisältöineen. Asiantuntijavideon puheenvuorot kertovat Horisontti Eurooppa -rahoitukseen liittyvistä erityispiirteistä. Teeman tehtävä liittyy ohjelman pilareihin ja missioihin.
5. Erasmus+
Teema esittelee Erasmus+-rahoitusohjelman taustan ja tavoitteet sekä avaintoimet sisältöineen. Asiantuntijavideon puheenvuoroissa pohditaan, mitä lisäarvoa kansainvälisyys tuo. Teeman tehtävässä perehdytään tarkemmin Innovaatioyhteenliittymät -toimintoon.
6. Life-ohjelmat
Teema esittelee LIFE-ohjelman ja hankemuodot pääpiirteittäin. Tässä teemassa ei ole tehtävää.
7. Interreg-ohjelmat
Teema esittelee Interreg-ohjelmista tarkemmin Central Baltic:in sekä Baltic Sea Region:in. Näiden osalta käydään läpi hankkeiden peruspiirteet sekä toimintalinjat ja erityistavoitteet. Lopuksi tutustut asiantuntijavideon puheenvuorojen kautta kansainvälisten hankkeiden erityispiirteisiin. Teeman tehtävä keskittyy edellä mainittujen kahden ohjelman toimintoihin ja hanketyyppeihin.
8. Yhteenveto ja suoritusmerkintä
Tässä osiossa kootaan yhteen MOOCin tärkein sisältö ja voit pyyttää suoritusmerkinnän MOOCista. Huomiothan, että tämä osio aukee vasta kun olet suorittanut kaikki MOOCin pakolliset tehtävät.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan YAMK-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinto on tarjolla Laurean YAMK-tutkinto-opiskelijoille. Se on avoinna myös 3AMKn ja CampusOnlinen kautta ristiinopiskeleville ja avoimen AMKn opiskelijoille. Opinto on kaikille maksuton.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella. (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Hyväksytty arvosana vaatii
Arviointikriteerit: Jokaisessa teemassa on etenemiseen vaadittavia tehtäviä, jotka näet tämän MOOC:in edistymisen seurannasta. Edistymisen seurannasta näet myös kyseisen tehtävän hyväksytysti suorittamisen edellytykset. Joissain tehtävissä pelkkä tehtävänpalautus riittää, mutta jossain tehtävissä sinulta vaaditaan minipistemäärä. Kun olet käynyt kaikki teemat läpi ja suorittanut vaaditut tehtävät, olet suorittanut opintojakson hyväksytytysti ja voit pyytää siitä suoritusmerkinnän.
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista ja arvosteltavien tehtävien suorittamista vähintään 70 % oikeilla arvosanoilla. Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. (Laurean tutkintosääntö.)