Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön monimuotoinen asiantuntijuus (15 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BZ23-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 24.11.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 - 15

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 30

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • SH E Virtuaali
  • Riikka Ketonen

Vastuuopettaja

Riikka Ketonen

Ryhmät

  • TOS223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat
  • TOS224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida ja kehittää omaa asiantuntijuuttaan ja ylläpitää sen ajantasaisuutta suhteessa sosiaali- ja terveysalan muuttuviin tarpeisiin
- arvioida ja kehittää omaa toimintaa moniammatillisessa yhteistyössä erilaisissa toimintaympäristöissä
- valita tarkoituksenmukaiset menetelmät asiantuntijuutensa kehittämiseksi ja perustella valinnat
- toimia asiantuntijana itseohjautuvasti

Toteutustapa

Toteutus on tarkoitettu Tikkurilan sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoille. Monimuotoinen hoitotyön asiantuntijuus 1 kuuluu täydentäviin opintoihin ja on tarkoitettu opiskelijalle, joka haluaa hankkia omaa urakehitystä tukevaa osaamista aihepiiristä, jolle ei ole tarjolla täydentäviä opintoja.
Opinnolle on jatkuva ilmoittautuminen. Ilmoittautumisen jälkeen ota yhteys opintojakson opettaja Riikka Ketoseen (riikka.ketonen@laurea.fi). Yhteydenoton jälkeen sovitaan yhteinen Teams- tapaaminen, jossa sovitaan toteutustavasta.

Opintoja voi suorittaa yksin, pareittain tai ryhmässä. Opiskelija itse ehdottaa suunnitelmaa tietoperustan vahvistamiseksi.

Monimuotoinen hoitotyön asiantuntijuus opintoihin kuuluu aloitustapaaminen opettajan kanssa sekä ohjausta saa tarpeen mukaan.

Keskeinen sisältö:
•Muuttuva sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristö sairaanhoitajana/terveydenhoitajana toimimisen näyttämönä, sairaanhoitajan/terveydenhoitajan osaamisvaatimukset
•Ammatillinen asiantuntijuus ja ammatti-identiteetti
•Asiantuntijuuteen kehittyminen ja asiantuntijuusvalmiuksien vahvistaminen; tietoperustan vahvistaminen yksilöllisesti valitulla hoitotyön/terveydenhoitotyön aihealueella
•Itsesäätelyvalmiudet, ammatti-identiteetin ja itsetuntemuksen vahvistaminen

Tietoperustaa vahvistetaan teoreettista osaamista syventämällä valitulla osaamisalueella esim:

1) kirjallisuustentin avulla tai
2) esseen avulla tai
3) opiskelijan itse laatimalla suunnitelmalla tietoperustan vahvistamiseksi (esim. opintoja avoimessa yliopistossa tai LbD-projektissa) tai
4) Erilaisten verkkokurssien avulla tai
5) Vapaaehtoistyössä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

mm:
Essee
Kirjallisuustentti
Projektityöskentely
Vapaaehtoistyö
Muu yksilöllisesti sovittava suoritustapa

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä. Keskustele opettajien kanssa orientaatiossa hankitun osaamisen hyödyntämisen mahdollisuuksista sekä muista vaihtoehtoisista suoritustavoista.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opiskeljana voit suunnitella osaksi oppimispolkuaan yhteistyötä työelämän kanssa, kuten tutustumiskäyntejä/-jaksoja, kehittämisyhteistyötä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Yksilöllinen aikataulu sopimuksen mukaan.

Ilmoittautumisen jälkeen ota yhteys opintojakson opettaja Riikka Ketoseen (riikka.ketonen@laurea.fi). Yhteydenoton jälkeen sovitaan yhteinen Teams- tapaaminen, jossa sovitaan toteutustavasta.

Kansainvälisyys toteutuksella

Yksilöllisen suoritustavan mukaan mahdollinen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

(1 op=27 h, 5 op =135h)

Sisältö ja sen jaksotus

Opiskeljana voit suunnitella osaksi oppimispolkuaan yhteistyötä työelämän kanssa, kuten tutustumiskäyntejä/-jaksoja, kehittämisyhteistyötä.
Opintojaksoon voit integroida myös Monimuot hoitotyön as tuntijuus 2:n opinnot, joissa pääpaino on työssä oppimisessa.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)

Opinto on vaatimuksiltaan AMK-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa II.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Kirjallisuustentti / essee arvioidaan Kiitettävä 5 - Tyydyttävä 1, hylätty suoritus.
LbD arvioidaan arvioidaan Kiitettävä 5 - Tyydyttävä 1, hylätty suoritus.
Vapaaehtoistyö arvioidaan Hyväksytty / Hylätty (Täydennettävä)

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa, kun kirjoitat esseetä tai projektiraporttia.

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta hyväksytyn kriteereitä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

ARVIOINTIKRITEERIT SOVELTUVIN OSIN, TOTEUTUSTAVASTA RIIPPUEN
Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä