Fasilitoinnin perusteet (1 op)
Toteutuksen tunnus: TO00CA50-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.08.2023 - 26.11.2023
Ajoitus
11.09.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 500
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettaja
- Essi Tammisto
- Annukka Jussila
- Miia Seppänen
Vastuuopettaja
Annukka Jussila
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n opiskelijat 1 (Koko: 400. Avoin AMK: 400.)
Ryhmät
-
TOH223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
-
TOY223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Yhteiset opinnot
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n opiskelijat 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- nimetä yhteiskehittämisen kannalta tärkeät sidosryhmät
- suunnitella yhteiskehittämisen työpajan fasilitointia
- kuvata sidosryhmien osallistamisen yhteiskehittämiseen
- käyttää erilaisia yhteiskehittämisen menetelmiä ja työkaluja
Toteutustapa
Täysin automatisoitu toteutus:
Opinto suoritetaan täysin itsenäisesti määräaikaan mennessä. Opinto edellyttää itseohjautuvuutta. Opinto ei sisällä yhteisiä tapaamisia eikä pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opiskelet kokonaisuuden Canvasiin rakennetussa oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta: palautteen anto perustuu tehtävien oikeellisuuden tarkistamiseen sekä mallivastausten jakamiseen tehtävän palautuksen jälkeen.
Opintojakso suoritetaan itsenäisesti oman aikataulun ja opiskelurytmin mukaisesti Canvas-oppimisympäristössä.
Opinnot suoritetaan 31.12.2023 mennessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opinto on suoritettavissa omatahtisesti 31.12.2023 mennessä. Suoritusmerkintä kirjataan noin kahden viikon kuluessa opintorekisteriin suoritusmerkintäpyynnön tekemisestä.
Sisältö ja sen jaksotus
SISÄLTÖ:
MODUULI 1 – Yhteiskehittämisen fasilitointi ja sidosryhmät
MODUULI 2 – Työpajan fasilitointi ja osallistaminen
OPPIMISTAVOITTEET:
Opiskelija osaa
- nimetä yhteiskehittämisen kannalta tärkeät sidosryhmät
- suunnitella yhteiskehittämisen työpajan fasilitointia
- kuvata sidosryhmien osallistamisen yhteiskehittämiseen
- käyttää erilaisia yhteiskehittämisen menetelmiä ja työkaluja
Itsenäinen opiskelu tapahtuu Canvas-oppimisympäristössä.
Opinnot suoritetaan 31.12.2023 mennessä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.