Siirry suoraan sisältöön

Seksuaali- ja lisääntymisterveys (3 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS95-3046

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 07.04.2024

Ajoitus

13.05.2024 - 31.08.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 200

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen

Opettaja

  • Johanna Saastamoinen

Vastuuopettaja

Johanna Saastamoinen

Ryhmät

  • SHYDIN
    Sairaanhoitajakoulutus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa tietojaan anatomiasta ja fysiologiasta seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä
- analysoida seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden merkitystä työssään
- soveltaa tutkimustietoa ja suosituksia tunnistaessaan seksuaali- ja lisääntymisterveyteen vaikuttavia tekijöitä ja perustellessaan niiden tukemisen menetelmiä
- tunnistaa potilaan seksuaalisuuteen liittyvät ohjauksen tarpeet sairauksien ja kriisien yhteydessä
- ottaa puheeksi seksuaalisuuteen liittyvät asiat potilaan ja hänen läheisensä kanssa
- toteuttaa seksuaaliohjausta osana sairaanhoitajan/terveydenhoitajan työtään
- kuvata keskeisimmät naistentaudit ja niiden tutkimuksen, hoidon ja seurannan
- kuvata ja selittää raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan
- kuvata ja perustella raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan keskeiset tutkimukset ja hoitotyön menetelmät
- kuvata äidin, vastasyntyneen ja perheen hoidon periaatteet lapsen syntymän jälkeen

Toteutustapa

Täysin automatisoitu toteutus:

Opinto suoritetaan täysin itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden / määräaikaan mennessä. Opinnolla on aikataulutettua läsnäoloa vaativaa opetusta ja ohjausta verkossa (Zoom) 13.5.2024 klo. 13.30-15.00. Orientaation tallenne tulee saataville Canvasiin. Opinto edellyttää itseohjautuvuutta. Opinto ei sisällä muita yhteisiä tapaamisia eikä pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opiskelet kokonaisuuden Canvasiin rakennetussa oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät, testit ja tentit. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta: palautteen anto perustuu tehtävien oikeellisuuden tarkistamiseen tai mahdollisten mallivastausten jakamiseen tehtävän palautuksen jälkeen. Opintojakson aikataulu ja toteutuskuvaus päivittyy opintojen alkaessa.

Aika ja paikka

Kesä 2024

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali avautuu Canvasissa opintojen alkaessa.

Suositeltavaa materiaalia:

-NEUKO-tietokanta. Äitiys- ja lastenneuvola.
-Polo P. & Raudaskoski T. 2019. Gynekologinen tutkimus. Duodecim Oppiportti. Naistentaudit ja synnytykset
-Ritamo M. ym. (toim.) 2011. Seksuaalineuvonnan tueksi. THL Raportti 27/2011.
-Ryttyläinen K. & Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Helsinki: Edita.
-Sinisaari-Eskelinen, M., Jouhki, M.-R., Tervo, P., & Väisälä, L. (2016). Työkaluja seksuaalisuuden puheeksi ottamiseen: Plissitistä Betteriin. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti, 53(4).
-Väestöliitto. Seksuaalioikeudet. Väestötietosarja 29. Ilmonen K..,Korhonen E., Lipsanen L, Kaukoranta R. & Kotiranta S. (toim.)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja (Tikkurilassa Haavi-ryhmä) yhdessä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Orientaatiossa (Zoom) 13.5.2024 läsnäolovelvoite.
Canvas-tehtävien palautuspäivät:
I 7.6.2024, II 19.7.2024 ja 31.7.2024

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”. Opiskelija, joka ei ole vahvistanut osallistumistaan edellä kuvatulla tavalla, poistetaan Canvas oppimisympäristöstä 20.5.2024.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laajuus 3op = 81 tuntia opiskelijan työtä.
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso sisältää kolme moduulia, joihin jokaiseen liittyy palautettavia tehtäviä:

Osa 1: Seksuaalisuus
Testaa osaamisesi: Seksuaaliterveyden käsitteet
Kokoava tehtävä: Seksuaalisuus

Osa 2: Seksuaali- ja lisääntymisterveys
Tentti: Seksuaali- ja lisääntymisterveys
Pakohuonepeli: Seksuaali- ja lisääntymisterveys

Osa 3: Normaalin raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan seuranta
Tentti: Raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan kulku ja seuranta

Sisältö:
-anatomiasta ja fysiologiasta seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä
- seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden merkitys hoitotyössä
- tutkimustieto ja suositukset seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä
- potilaan seksuaalisuuteen liittyvät ohjauksen tarpeet sairauksien ja kriisien yhteydessä
- seksuaalisuuteen liittyvien asioiden puheeksi otto potilaan ja hänen läheisensä kanssa
- seksuaaliohjaus osana sairaanhoitajan työtä
- keskeisimmät naistentaudit ja niiden tutkimus, hoito ja seuranta
- raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaali kulku ja seuranta
- raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan keskeiset tutkimukset ja hoitotyön menetelmät
- synnyttäjän, vastasyntyneen ja perheen hoidon periaatteet lapsen syntymän jälkeen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa 1.

Opintojen aikana keräät suorittamistasi arvioitavista tehtävistä pisteitä, joista opinnon kokonaisarvosana (T1-K5) muodostuu.
Kertyvän arviointi mahdollistaa tehtävien tekemisen maksimissaan kolme kertaa. Voit näin ollen lisätä pisteitä yrittämällä uudelleen. Korkein pistemäärä jää voimaan. Poikkeuksena on verkkokeskustelu, jonka voit palauttaa vain kerran, mutta tässäkin tehtävässä voit kerätä lisää pisteitä vaadittavan alustuksen sekä kahden kommentin lisäksi, kommentoimalla kahta ylimääräistä alustusta. Opettaja arvioi verkkokeskustelut. Voit seurata pistekertymää ja arvosanan muodostumista Arvosanat -sivulla.

Opintojakson arviointi arvosanalla T1-K5.
Arvosana T1 edellyttää, että opiskelijaa saa vähintään 50 % kokonaispistemäärästä.

Tehtävät painotetaan seuraavasti:
Seksuaalisuus 30 %
Seksuaali- ja lisääntymisterveys 35 %
Raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika 35 %

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Opintojakson suoritus on hylätty (HYL), mikäli opiskelija ei saavuta läpäisylle asetettuja tavoitteita.(Laurean tutkintosääntö.)


Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginaalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

Hylätty (0)

Opintojakson suoritus on hylätty, mikäli opiskelija ei saavuta läpäisylle asetettuja tavoitteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Alustusta on käsitelty pääpiirteissään tehtävän sisällön mukaisesti, mutta tarkastelu ei etene johdonmukaisesti eikä loogisesti, joten aiheen käsittely jää puutteelliseksi. Kommentoinnissa ei ilmene perehtyneisyys alustukseen eikä uudenlaista näkökulmaa ole tuotu selkeästi esille. Arvosana T1 edellyttää, että opiskelija saa vähintään 50 % kokonaispistemäärästä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Alustus osoittaa hyvää perehtyneisyyttä tarkasteltavaan ilmiöön ja tarkastelun kohde on rajattu. Vastaus on melko looginen kokonaisuus. Vastauksessa on kuvattu hoitotyön menetelmä ja perusteltu sen merkitys lähteisiin viitaten. Kommentoinnissa tuodaan uusi näkökulma esille ja perustellaan näyttöön perustuvalla tiedolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Alustus osoittaa kiitettävää perehtyneisyyttä tarkasteltavaan ilmiöön ja tarkastelun kohde on hyvin rajattu. Vastaus on looginen, jäsennelty ja perusteltu kokonaisuus, jossa on osattu vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa. Vastauksessa on kuvattu kiitettävällä tavalla hoitotyön menetelmä ja sen merkitys on perusteltu lähteisiin viitaten. Kommentoinnissa tuodaan kiitettävällä tavalla uusi näkökulman esille ja perustellaan näyttöön perustuvalla tiedolla.