Lasten ja nuorten seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BO49-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
05.12.2023 - 25.02.2024
Ajoitus
01.03.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Porvoo, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Tiina Leino
Vastuuopettaja
Tiina Leino
Ryhmät
-
TOS223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämistä näyttöön ja monialaiseen asiantuntijuuteen perustuen
- laajentaa tietoisuuttaan monimuotoisesta seksuaalisuudesta yksilö- ja väestötasolla
- arvioida seksuaalioikeuksien toteutumista yhteiskunnassa
- toimia lasten ja nuorten seksuaalisuus- ja lisääntymisterveyttä loukkaavissa tilanteissa
Toteutustapa
Vuorovaikutteinen verkkototeutus:
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta ja ohjausta verkossa, jota ei tallenneta. Opinnossa on pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä hyödynnetään vertaispalautteenantoa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Maailman terveysjärjestön (WHO) Euroopan aluetoimisto ja BZgA 2010. Seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa. Suuntaviivat poliittisille päättäjille, opetus- ja terveydenhoitoalan viranomaisille ja asiantuntijoille. Luettavissa: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/80220/039844e2-c540-4e81-834e-6f11e0218246.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Halonen, Miila & Sassi, Pihla 2020. Psykoseksuaalinen kehitys lapsuus- ja nuoruusiässä. Teoksessa: Brusila, P, Kero, K., Piha, J. & Räsänen, M (toim.). Seksuaalilääketiede. Helsinki: Duodecim. Sivut 91-102 (saatavissa e-kirjana Laurean kirjastossa)
- Bildjuschkin, K. (toim.) 2015. Seksuaalikasvatuksen tueksi. Sosiaali- ja terveysministeriö, Väestöliitto & Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Työpaperi 35/2015. Luettavissa: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129742/TY%c3%962016_35_web_korjattu.pdf?sequence=5&isAllowed=y.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson 5 op = 135 h opiskelijan työtä jakautuu seuraavasti:
Orientaatio 2 h
Kotitentti yksilötehtävänä 54 h
Työpajat 25 h
Pienryhmätyöskentely 54 h
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Tämän opintojakson suorittaminen koostuu kotitentin suorittamista, verkko-opetukseen (työpajat ja seminaari) ja pienryhmätyöskentelyyn osallistumista. Opintojakson laajuus on 5 op, joka jakautuu seuraavasti:
Kotitentti 2 op
Työpajat verkko-opetuksena ja pienryhmätyöskentely 3 op
Orientaatiossa, työpajoissa ja seminaarissa läsnäolovelvoite. Poissaolo korvattava.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Tavoitteet:
-Suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämistä näyttöön ja monialaiseen asiantuntijuuteen perustuen
-Laajentaa tietoisuuttaan monimuotoisesta seksuaalisuudesta yksilö- ja väestötasolla
-Arvioida seksuaalioikeuksien toteutumista yhteiskunnassa
-Toimia lasten ja nuorten seksuaalisuus- ja lisääntymisterveyttä loukkaavissa tilanteissa.
Arviointiasteikko
H-5