Skip to main content

Operational Culture Supporting the Inclusiveness of Early Childhood Education and Care and Multidisciplinary Cooperation (10 cr)

Code: TO00BU28-3009

General information


Enrollment
27.11.2023 - 03.12.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
17.01.2024 - 30.04.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
10 cr
RDI proportion
3 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
40 - 60
Degree programmes
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Teachers
Sanna Saraste
Paula Väliaho
Leena Korhonen
Marika Kivistö
Teacher in charge
Paula Väliaho
Study unit
TO00BU28

Learning outcomes

The student is able to
- develop and reinforce the inclusiveness of early childhood education and care and culture that supports diversity
- act in a sensitive manner and take into account and support the diversity of families and children
- support the comprehensive wellbeing of children and families in early childhood education and care
- guide children and families to the necessary services and support measures
- plan, implement, evaluate, and develop multidisciplinary cooperation in a child and family oriented manner

Materials

Mönkkönen, Kekoni & Pehkonen (toim.)2019. Moniammatillinen yhteistyö. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali-ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus.

Fonsén, E., Koivula, M., Korhonen, R., Ukkonen-Mikkola, T. & Alila, K. 2021. Varhaiskasvatuksen asiantuntijat: Yhteistyössä eteenpäin. Tampere: Suomen varhaiskasvatus ry.

Kangas, J., Lastikka, A. & Karlsson, L. 2021. Voimauttava varhaiskasvatus. 1. painos. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Otava.

Pihlaja, P., Viitala, R., Paakkolanvaara, J. & Hiltunen, J. 2019. Varhaiserityiskasvatus. 2., päivitetty painos. Jyväskylä: PS-Kustannus.

Muu materiaali ilmoitetaan Canvas-työtilassa, joka aukeaa opinnon alkaessa.

Teaching methods

Tämä Varhaiskasvatuksen osallisuutta tukeva toimintakulttuuri ja monialainen yhteistyö -opinto toteutetaan verkko-opetuksena keväällä 2024. Opinnon suorittaminen tapahtuu aikavälillä 15.1.-23.4.2024. Opinnon suorittaminen edellyttää itseohjautuvuutta ja siihen on aikataulutettu neljä aikaan sidottua läsnäolovelvollista opetuskertaa verkossa, joita ei tallenneta.

Opintojakso sisältää orientoivan tehtävän, jonka palautuspäivä on 15.1.2024. Orientoivan tehtävän palautuksella varmistat paikkasi opintojaksolla. (Opinnon orientaatiotehtävän ensimmäinen palautuspäivä on 15.1.2024 ja kolmas 30.1.2024. Orientaatiotehtävän palautus annetussa aikataulussa on edellytys opiskelijan jatkamiselle opinnolla.)

Opinto jakaantuu kolmeen sisällölliseen moduuliin:

Minä matkalla osallisuuden ja moninaisuuden asiantuntijaksi, 3 op
Lapsen ja perheen kokonaisvaltainen hyvinvointi, 4 op
Osallisuutta vahvistava monialainen yhteistyö, 3 op

Ensimmäiseen moduuliin liittyy yksi opetuskerta ja esseetehtävä. Toisen moduulin opiskelu tapahtuu verkossa aikaan ja paikkaan sitomattomana itsenäisesti ja vertaisoppimista hyödyntäen. Lisäksi siihen sisältyy osaamista osoittava testi. Kolmanteen moduuliin sisältyy kaksi työpajatapaamista verkossa ja työelämäyhteistyötehtäviä. Työelämäyhteistyötehtävät toteutetaan yksin tai parin kanssa. Mikäli työskentelet varhaiskasvatuksessa, on tehtävät mahdollista toteuttaa soveltuvin osin oman työn puitteissa.

Opetuskertojen lisäksi opinnolle on aikataulutettu ohjaustapaamismahdollisuuksia. Ohjaustapaamisiin voi osallistua omaan tarpeensa mukaan eikä niille lähtökohtaisesti suunnitella ohjelmaa.

Opintojakson sähköisenä oppimisympäristönä toimii Canvas. Canvasista löydät paitsi opinnon tehtävät ja materiaalit, myös opinnon yleisen keskustelukanavan.

Employer connections

Opinnon kolmanteen sisällölliseen moduuliin “Osallisuutta vahvistava monialainen yhteistyö” sisältyy kaksi työelämäyhteistyötehtävää: verkostoanalyysi (1 op) ja perehtymistehtävä (2 op). Tehtävät on mahdollista toteuttaa oman työpaikan puitteissa.

Exam schedules

Opinnon läsnäolovelvolliset opetuskerrat ovat:

17.1.2024 klo 16-18, Orientaatioluento
31.1.2024 klo 16-18, Verkostotyöpaja
21.2.2024 klo 16-18, Perehtymistehtävätyöpaja
23.4.2024 klo 14-18, Päätösseminaari

Yksi läsnäolovelvoitteinen opetuskerta on korvattavissa painavista syistä johtuvasta poissaolosta.

Opinnon orientaatiotehtävän ensimmäinen palautuspäivä on 15.1.2024 ja kolmas 30.1.2024. Orientaatiotehtävän palautus annetussa aikataulussa on edellytys opiskelijan jatkamiselle opinnolla. Tämä perustuu tutkintosääntöön, kts. alla. Opinnon muiden tehtävien palautuspäivämäärät löytyvät sekä opinnon lukujärjestyksestä että Canvasista. Canvasissa olevassa tehtävänannossa on kerrottu tutkintosäännön mukaiset kolme palautuspäivää.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

International connections

Syksyllä 2023 ei ole tiedossa KV-yhteyksiä toteutukselle. Keväällä 2024 on suunnitelmien mukaan kuitenkin lukuisia kv-mahdollisuuksia ja kv-yhteyksiä voidaankin opinnolle myöhemmin lisätä. Samoin niitä voidaan lisätä myös opiskelija-aloitteesta.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. Myös opinnon osan suorittaminen valinnaisella tavalla on mahdollista.

Mikäli opiskelija haluaa suorittaa opinnon valinnaisella tavalla, tulee hänen ilmoittaa siitä opinnon vastuulehtorille Paula Väliaholle viim. 10.1. sekä osallistua opinnon orientaatioon 17.1.2024.

Student workload

Opinnon laajuus on 10 op, yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opinnolla on aikataulutettua opetusta vain 10 h. Opinnon suorittaminen vaatiikin itseohjautuvuutta ja tapahtuu pitkälti opiskelijan omassa aikataulussa.

Opinnon ensimmäisen moduulin, Minä matkalla osallisuuden ja moninaisuuden asiantuntijaksi laajuus on 3 op vastaten n. 71 h työtä. Sen suorittamiseen kuuluu opintojakson kattava, reflektoiva essee sekä esseen vertaisarviointi.

Opinnon toisen moduulin, Lapsen ja perheen kokonaisvaltainen hyvinvointi, on laajuudeltaan 4 op vastaten n. 108 h työtä. Se suoritetaan täysin itsenäisesti opintojakson aikataulun puitteissa automatisoituna osiona ja siihen liittyy useita tehtäviä.

Opinnon kolmannen moduulin, Osallisuutta vahvistava monialainen yhteistyö, laajuus on 3 op vastaten n. 71 h työtä. Siihen kuuluu pari- tai yksilötyönä toteuttavat työelämäyhteistyötehtävät, jotka tulee toteuttaa tammi-helmikuun aikana.

Content scheduling

Opintojaksolla keskitytään merkittäviin teemoihin: osallisuuden vahvistaminen ja monialainen yhteistyö. Opintojakson aikana opiskelija myös reflektoi omaa kasvatusnäkemystään ja omaa ammatillista identiteettiään varhaiskasvatuksen osaavana ammattilaisena.

Opinnon tehtävien puitteissa opiskelijan on mahdollista laajentaa ja/tai syventää omaa näkemystään opinnon kattavista teemoista.

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Sille osallistuminen edellyttää toimivaa laitteistoa sekä riittävää kirjallisen ilmaisun taitoa. Laurean opiskelijan on mahdollista saada tukea kirjalliseen ilmaisuun mm. oman kampuksensa lukituesta, Kirjoittamisen pajasta ja/tai Laurean erityisopettajalta.

Opinnolle on varattu 10 paikkaa avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Laurean käytäntöihin ja järjestelmiin on mahdollista saada ohjausta opinnon ohjaustapaamisten puitteissa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä opinnon Canvasissa.

Go back to top of page