Varhaiskasvatuksen osallisuutta tukeva toimintakulttuuri ja monialainen yhteistyö (10 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BU28-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
17.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Sanna Saraste
- Paula Väliaho
- Leena Korhonen
- Marika Kivistö
Vastuuopettaja
Paula Väliaho
Ryhmät
-
SSYOD23Varhaiskasvatuksen sosionomin osaajakoulutus, Avoin AMK, K23, Verkkokampus
-
SSYOD23SYVarhaiskasvatuksen sosionomin osaajakoulutus, Avoin AMK, S23, Verkkokampus
-
TOS223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää ja vahvistaa varhaiskasvatuksen osallisuutta ja moninaisuutta tukevaa toimintakulttuuria
- toimia sensitiivisesti ja perheiden ja lasten moninaisuutta huomioiden ja tukien
- tukea lapsen ja perheen kokonaisvaltaista hyvinvointia varhaiskasvatuksessa
- ohjata lapsia ja perheitä tarvittavien palvelujen ja tukitoimien piiriin
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ja kehittää monialaista yhteistyötä lapsi- ja perhelähtöisesti
Toteutustapa
Tämä Varhaiskasvatuksen osallisuutta tukeva toimintakulttuuri ja monialainen yhteistyö -opinto toteutetaan verkko-opetuksena keväällä 2024. Opinnon suorittaminen tapahtuu aikavälillä 15.1.-23.4.2024. Opinnon suorittaminen edellyttää itseohjautuvuutta ja siihen on aikataulutettu neljä aikaan sidottua läsnäolovelvollista opetuskertaa verkossa, joita ei tallenneta.
Opintojakso sisältää orientoivan tehtävän, jonka palautuspäivä on 15.1.2024. Orientoivan tehtävän palautuksella varmistat paikkasi opintojaksolla. (Opinnon orientaatiotehtävän ensimmäinen palautuspäivä on 15.1.2024 ja kolmas 30.1.2024. Orientaatiotehtävän palautus annetussa aikataulussa on edellytys opiskelijan jatkamiselle opinnolla.)
Opinto jakaantuu kolmeen sisällölliseen moduuliin:
Minä matkalla osallisuuden ja moninaisuuden asiantuntijaksi, 3 op
Lapsen ja perheen kokonaisvaltainen hyvinvointi, 4 op
Osallisuutta vahvistava monialainen yhteistyö, 3 op
Ensimmäiseen moduuliin liittyy yksi opetuskerta ja esseetehtävä. Toisen moduulin opiskelu tapahtuu verkossa aikaan ja paikkaan sitomattomana itsenäisesti ja vertaisoppimista hyödyntäen. Lisäksi siihen sisältyy osaamista osoittava testi. Kolmanteen moduuliin sisältyy kaksi työpajatapaamista verkossa ja työelämäyhteistyötehtäviä. Työelämäyhteistyötehtävät toteutetaan yksin tai parin kanssa. Mikäli työskentelet varhaiskasvatuksessa, on tehtävät mahdollista toteuttaa soveltuvin osin oman työn puitteissa.
Opetuskertojen lisäksi opinnolle on aikataulutettu ohjaustapaamismahdollisuuksia. Ohjaustapaamisiin voi osallistua omaan tarpeensa mukaan eikä niille lähtökohtaisesti suunnitella ohjelmaa.
Opintojakson sähköisenä oppimisympäristönä toimii Canvas. Canvasista löydät paitsi opinnon tehtävät ja materiaalit, myös opinnon yleisen keskustelukanavan.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Mönkkönen, Kekoni & Pehkonen (toim.)2019. Moniammatillinen yhteistyö. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali-ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus.
Fonsén, E., Koivula, M., Korhonen, R., Ukkonen-Mikkola, T. & Alila, K. 2021. Varhaiskasvatuksen asiantuntijat: Yhteistyössä eteenpäin. Tampere: Suomen varhaiskasvatus ry.
Kangas, J., Lastikka, A. & Karlsson, L. 2021. Voimauttava varhaiskasvatus. 1. painos. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Otava.
Pihlaja, P., Viitala, R., Paakkolanvaara, J. & Hiltunen, J. 2019. Varhaiserityiskasvatus. 2., päivitetty painos. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Muu materiaali ilmoitetaan Canvas-työtilassa, joka aukeaa opinnon alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. Myös opinnon osan suorittaminen valinnaisella tavalla on mahdollista.
Mikäli opiskelija haluaa suorittaa opinnon valinnaisella tavalla, tulee hänen ilmoittaa siitä opinnon vastuulehtorille Paula Väliaholle viim. 10.1. sekä osallistua opinnon orientaatioon 17.1.2024.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opinnon kolmanteen sisällölliseen moduuliin “Osallisuutta vahvistava monialainen yhteistyö” sisältyy kaksi työelämäyhteistyötehtävää: verkostoanalyysi (1 op) ja perehtymistehtävä (2 op). Tehtävät on mahdollista toteuttaa oman työpaikan puitteissa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opinnon läsnäolovelvolliset opetuskerrat ovat:
17.1.2024 klo 16-18, Orientaatioluento
31.1.2024 klo 16-18, Verkostotyöpaja
21.2.2024 klo 16-18, Perehtymistehtävätyöpaja
23.4.2024 klo 14-18, Päätösseminaari
Yksi läsnäolovelvoitteinen opetuskerta on korvattavissa painavista syistä johtuvasta poissaolosta.
Opinnon orientaatiotehtävän ensimmäinen palautuspäivä on 15.1.2024 ja kolmas 30.1.2024. Orientaatiotehtävän palautus annetussa aikataulussa on edellytys opiskelijan jatkamiselle opinnolla. Tämä perustuu tutkintosääntöön, kts. alla. Opinnon muiden tehtävien palautuspäivämäärät löytyvät sekä opinnon lukujärjestyksestä että Canvasista. Canvasissa olevassa tehtävänannossa on kerrottu tutkintosäännön mukaiset kolme palautuspäivää.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Kansainvälisyys toteutuksella
Syksyllä 2023 ei ole tiedossa KV-yhteyksiä toteutukselle. Keväällä 2024 on suunnitelmien mukaan kuitenkin lukuisia kv-mahdollisuuksia ja kv-yhteyksiä voidaankin opinnolle myöhemmin lisätä. Samoin niitä voidaan lisätä myös opiskelija-aloitteesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon laajuus on 10 op, yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opinnolla on aikataulutettua opetusta vain 10 h. Opinnon suorittaminen vaatiikin itseohjautuvuutta ja tapahtuu pitkälti opiskelijan omassa aikataulussa.
Opinnon ensimmäisen moduulin, Minä matkalla osallisuuden ja moninaisuuden asiantuntijaksi laajuus on 3 op vastaten n. 71 h työtä. Sen suorittamiseen kuuluu opintojakson kattava, reflektoiva essee sekä esseen vertaisarviointi.
Opinnon toisen moduulin, Lapsen ja perheen kokonaisvaltainen hyvinvointi, on laajuudeltaan 4 op vastaten n. 108 h työtä. Se suoritetaan täysin itsenäisesti opintojakson aikataulun puitteissa automatisoituna osiona ja siihen liittyy useita tehtäviä.
Opinnon kolmannen moduulin, Osallisuutta vahvistava monialainen yhteistyö, laajuus on 3 op vastaten n. 71 h työtä. Siihen kuuluu pari- tai yksilötyönä toteuttavat työelämäyhteistyötehtävät, jotka tulee toteuttaa tammi-helmikuun aikana.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla keskitytään merkittäviin teemoihin: osallisuuden vahvistaminen ja monialainen yhteistyö. Opintojakson aikana opiskelija myös reflektoi omaa kasvatusnäkemystään ja omaa ammatillista identiteettiään varhaiskasvatuksen osaavana ammattilaisena.
Opinnon tehtävien puitteissa opiskelijan on mahdollista laajentaa ja/tai syventää omaa näkemystään opinnon kattavista teemoista.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Sille osallistuminen edellyttää toimivaa laitteistoa sekä riittävää kirjallisen ilmaisun taitoa. Laurean opiskelijan on mahdollista saada tukea kirjalliseen ilmaisuun mm. oman kampuksensa lukituesta, Kirjoittamisen pajasta ja/tai Laurean erityisopettajalta.
Opinnolle on varattu 10 paikkaa avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Laurean käytäntöihin ja järjestelmiin on mahdollista saada ohjausta opinnon ohjaustapaamisten puitteissa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä opinnon Canvasissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opinnolla on seitsemän arvioitavaa tehtävää, jotka on tässä jaoteltu opinnon moduulien mukaisesti
ORIENTAATIO
Orientaatiotehtävä, arvioidaan hyväksytty/hylätty. Palauttamalla tämän tehtävän annetussa aikataulussa opiskelija varmistaa oman paikkansa opinnolla.
MINÄ MATKALLA OSALLISUUDEN JA MONINAISUUDEN ASIANTUNTIJAKSI
Reflektoiva essee ja vertaispalaute
Arviointi 1-5
Painoarvo 50 % opintojakson kokonaisarvosanasta
Opettaja arvioi tehtävän käyttäen Canvasista löytyvää arviointitaulukkoa, mistä muodostuu myös lyhyt, kirjallinen palaute. Lisäksi opiskelijat saavat esseestään vertaispalautteen.
LAPSEN JA PERHEEN KOKONAISVALTAINEN HYVINVOINTI
Moninaisuus lastenkirjoissa (1op) Yksilötehtävä, itsenäinen tiedonhaku, argumentointi
Hyvinvointipedagogiikan työkalupakki -testit (2op)
Arviointi 1-5
Painoarvo 25% opinnon kokonaisarvosanasta
OSALLISUUTTA VAHVISTAVA MONIALAINEN YHTEISTYÖ
Verkostotehtävä (1 op), pari- tai yksilötyönä
Arviointi hyväksytty/täydennettävä
Perehtymistehtävä ja seminaariesitys (2 op)
Arviointi 1-5
Painoarvo 25 % opintojakson kokonaisarvosanasta seminaariesityksen perusteella.
Opettaja arvioi tehtävän käyttäen Canvasista löytyvää arviointitaulukkoa, mistä muodostuu myös lyhyt, kirjallinen palaute.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.) Tehtävien tarkempi aikataulu löytyy opinnon Canvas-tilasta.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä. Ne on eritelty alla. Mahdolliset tarkemmat arviointitaulukot löytyvät opinnon Canvas-tilasta kunkin tehtävänannon kohdalta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
ARVOSANAN 1 (H) TASOLLA OPISKELIJA OSAA:
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
ARVOSANAN 3 TASOLLA OPISKELIJA OSAA:
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ARVOSANAN 5 TASOLLA OPISKELIJA OSAA:
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä