Ammattitaitoa edistävä harjoittelu 1 (7 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BY59-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
7 op
TKI-osuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Porvoo, sote
Toimipiste
Laurea Porvoo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo
Opettaja
- Taina Heinonen
- Outi Kukkola
- Anja Mertanen
Vastuuopettaja
Outi Kukkola
Ryhmät
-
SHP224SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S24, Porvoo
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioi niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä
- toimia kollegiaalisesti ja vastuullisesti osana työyhteisöä
- tehdä havaintoja asiakkaan perustarpeista, toimintakyvystä ja peruselintoimintojen muutoksista
- tukea potilaan toimintakykyä monipuolisesti ja vastata hänen perustarpeisiinsa
- laatia hoitosuunnitelman ja arvioida asiakkaan saamaa hoitoa huomioiden asiakkaan voimavarat
- toteuttaa peruselintoimintojen tarkkailussa tarvittavat perustutkimukset ja toimenpiteet osana potilaan hoitoa ja tarkentaa sen perusteella hoitosuunnitelmaa
- toteuttaa ohjattuna enteraalista, paikallista sekä injektioina annettavaa lääkehoitoa
- dokumentoida potilasasiakirjoihin ja raportoida suullisesti potilaan voinnista ja hoidosta
toimia aseptisesti
- soveltaa potilas- ja työturvallisuuteen sekä tietosuojaan liittyviä menetelmiä työskentelyssään
- toimia välittömästi vaaratapahtuman ilmetessä
- kuvata ammatillisen hoitosuhteen merkityksen
- soveltaa voimaannuttavan läsnäolon ja vuorovaikutuksen periaatteita asiakasvuorovaikutuksessa
- arvioida toimintaansa yhdessä asiakkaan kanssa ja kehittää toimintaansa asiakaskokemus huomioiden
- kantaa vastuuta oppimisestaan harjoittelun aikana
- analysoida oman osaamisensa kehittymistä ja hyödyntää aktiivisesti palautetta
- hakea ja esittää tiivistetysti tutkimustietoa potilashoidon tueksi ja kehittämiseksi
- viestiä vakuuttavasti asiantuntijuuttaan tiimi- ja työyhteisökonteksteissa
Sisältö
Teema: Potilaan perustarpeisiin vastaaminen, potilas- ja työturvallisuus.
Harjoittelun LbD-tehtävä: Näyttöön perustuva hoitotyö
- Hoitotyön ilmiöön tai ongelmaan kohdennettu tiedonhaku ja kliinisten tutkimuskysymysten muodostaminen: Esim. PICO/PICoa/PCC, käsitekartta tai muu valittu menetelmä.
- Tutkimustiedon haku ja tiivistäminen.
- Viestinnän opettajan palaute.
Toteutustapa
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun 1 ympäristöksi sopivat (yleislääketiede ja lääketieteen erikoisalat, ikääntyneiden hoitotyö):
Terveyskeskusten tai perusterveydenhuoltotasoisen sairaalan vuode- ja hoivaosastot
Palvelutalot ja hoitokodit
Vammaispalveluiden yksiköt
Harjoittelun 1 aikaiset kokoavat teemat:
asiakaslähtöisyys
potilaan perustarpeisiin vastaaminen
potilas- ja työturvallisuus hoitotyössä
Edeltävät opinnot ennen harjoittelua:
Moduulin 1 teoriaopinnot pääosin suoritettu
Lääkelaskut hyväksytysti suoritettu
Aika ja paikka
HARJOITTELUVIIKOT OVAT 46 - 50 SYKSYLLÄ 2024.
22.8.2024 klo: 13.00 - 14.30 ZOOM Info tulevasta harjoittelusta, jobiilin käytöstä ja cv:n tekemisestä. Info on kaikille läsnäolovelvoitteinen.
8.11.2024 klo: 11.30 - 13.00 Harjoitteluun 1 lähtijöille harjoittelun info. Läsnäolovelvoite. Tila 2424 kampuksella.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Blomqvist M., Rummukainen T., Sainio T., Simola T., Tyrisevä-Ryösö M.: Hoitotyön perusosaaminen. Sanoma Pro Oy, 2022.
Rautava-Nurmi H. ym. 2020. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro Oy. Helsinki. Saatavilla e-kirjana Laurea Finnan kautta.
Luentojen ja canvasin työkirjan sisällöt.
Työpajaharjoitusten sisällöt.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta sekä Terveysalan harjoittelu kansiosta.
Opiskelijat, joilla on lähihoitajan tutkintotodistus ja työkokemusta voivat näyttää osaamisensa Kliinisen hoitotyön perusteet 7 op sekä hakea hyväksilukua ensimmäisestä työharjoittelusta 7 op.
Näyttökoe ja harjoittelun hyväksiluku info järjestetään 13.8.2024 klo: 14.00 - 15.45 tilassa 2424.
Näyttökokeet järjestetään 26.8.24 klo: 8.00 - 16.00 ja 27.8.2024 klo: 8.30 - 15.45.
26.8.2024 klo: 8.00 - 10.00 on ensin Ylesh tentti tilassa 2403, tähän koneet mukaan
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Harjoittelun infot 3h (sis. infon & itsenäinen tutustuminen harjoittelun työtilan harjoittelun yleisiin ohjeisiin)
Harjoittelu reflektio 2 h (sisältää oman itsereflektion)
Harjoittelun tehtävän kirjallinen osuus 10 h, tehtävään kuuluva havainnointi tapahtuu harjoittelupaikalla koko harjoittelujakson ajan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 187 h.
Harjoittelun info 2h (sis. infon & itsenäinen tutustuminen harjoittelun Workseed-työtilan harjoittelun yleisiin ohjeisiin)
Harjoittelu reflektio 3h (sisältää oman itsereflektion)
Harjoittelun tehtävä 10h, tehtävään kuuluva havainnointi tapahtuu harjoittelupaikalla koko harjoittelujakson ajan.
Harjoittelu kliinisessä hoitotyön ympäristössä 172h (n. 5 viikkoa)
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella. ” (Laurean tutkintosääntö).
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty
Hylätty (0)
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa.(Laurean tutkintosääntö.)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Esitietovaatimukset
Opiskelijan tulee olla osallistunut aktiivisesti opintojaksolle "Lääkehoito ja lääkelaskut 1" ja läpäissyt hyväksytysti lääkelaskut ennen harjoittelun alkamista.