Asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut (3 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BY60-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
20.05.2024 - 26.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
14.08.2024 - 03.11.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Lohja
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja
- Opettajat
- Virpi Valkama
- Anne Makkonen
- Aila Peippo
- Vastuuopettaja
- Anne Makkonen
- Ryhmät
-
SHF224SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S24, Lohja
- Opintojakso
- SH00BY60
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata asiakaan roolin oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- selittää asiakkaan läheisten merkityksen potilaan voimavarana
- kuvata ammatillisen asiakas - hoitaja suhteen ja soveltaa vuorovaikutuksen keskeisiä lähtökohtia kasvokkain ja verkossa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa
- toimia ennaltaehkäisevästi ja riskitason huomioiden haasteellisessa tai väkivallan uhkaa sisältävissä asiakastilanteissa
- kuvata pääpiirteet sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnista, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavoista sekä ohjauksesta ja valvonnasta Suomessa
- hyödyntää sähköisiä palvelupolkuja osana palvelujärjestelmää
- kuvata terveydenhuoltoa ohjaavan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen
- kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia potilastietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali on ilmoitettu erikseen Canvaksen tehtävien kohdilla.
Toteutustapa
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta sekä kampuksella että etänä. Katso opintojaksoon liitetyt varaukset lukujärjestyksestäsi.
Vaikka kaikki opetus ei ole läsnäolovelvoitteista, suositellaan opetukseen osallistumista oman osaamisen kehittymiseksi.
Läsnäolovelvoitteiset päivät:
1. Vuorovaikutuksen työpajapäivä (oman pienryhmän mukana. Ryhmät sovitaan opintojen alkaessa)
2. MAPA (Management of Actual or Potential Aggression), jossa on yksi teoriapäivä ja yksi työpajapäivä.
Molemmat päivät ovat läsnäolovelvoitteisia.
3. Apottikoulutus.
Etäopetuksien ZOOM-linkin löydät Tuudon kalenterivarauksesta. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on yksi paritehtävänä tehtävä arvioitava posteritehtävä. Muut tehtävät ovat yksilötehtäviä tai keskusteluja. Posterista annetaan palaute. Muista tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta: palautteenanto perustuu tehtävien oikeellisuuden tarkistamiseen sekä mallivastausten jakamiseen tehtävän palautuksen jälkeen.
Ohjaus ja viestintä tapahtuu pääasiassa Canvaksen keskustelualueen kautta. Henkilökohtaisissa ja kiireisissä asioissa lähetä opettajalle sähköpostia.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla voidaan hyödyntää työelämän edustajan puheenvuoroa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.
Tehtävien palautuspäivät on merkitty Canvaksen kalenteriin sekä erilliseen opintojen alkaessa osoitettuun dokumenttiin.
Apottikoulutuksen osalta tutustu heti opintojen alussa koulutuksen edellyttämiin päivämääriin: Salassapitosopimuksen allekirjoitus ja tallentaminen Canvakseen, sovelluksen lataaminen omalle koneelle, koulutukseen ilmoittautumisen päivämäärä ja varsinaisen koulutuksen päivämäärä ja kellonajat (poikkeavat Laurean opintojen kellonajoista).
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojakso ei sisällä kansainvälistä ulottuvuutta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Apottikoulutuksesta on mahdollisuus saada hyväksiluku, mikäli sinulla on todistus työpaikallasi suoritetusta Apottikoulutuksesta. Ohjeistus tähän annetaan opintojakson alkaessa.
Mapa:sta on mahdollisuus saada hyväksiluku, mikäli sinulla on voimassa oleva MAPA-kortti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä opintojakso on laajuudeltaan 3op. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Asiakas-, potilas-, ihmislähtöinen hoitotyö 0,75op
Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet ja strategiat hoitotyössä ja MAPA 1,5op
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, niiden ohjaus, organisointi sekä
Terveydenhuollon tietojärjestelmät, tietojen liikkuminen järjestelmien välillä 0,75op
Sisältö ja sen jaksotus
Käsitteet: Asiakas-, potilas-, ihmislähtöinen hoitotyö, asiakaskokemus, perhehoitotyö, kulttuurisensitiivinen hoitotyö
Potilasjärjestöt, vertaiset ja kokemusasiantuntijuus asiakkaan tukena
Monimuotoinen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuus ja omien ennakkokäsitysten työstäminen
Asiakaslähtöinen hoito- ja toimintakulttuuri. Esim. matalan kynnyksen ja hierarkian palvelut, vuorovaikutustietoisuus- ja taitoisuus, asiakas mukana kehittämässä palveluita
Asiakaslähtöinen hoidon suunnittelu ja hoitotyön prosessi
Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet ja strategiat hoitotyössä:
Verbaali- ja non-verbaali vuorovaikutus, voimaannuttava läsnäolo ja vuorovaikutus, luottamuksen rakentaminen, aktiivisen kuuntelun ja kysymisen taito, kosketus
Asiakkaan ja läheisten osallisuuden edistäminen vuorovaikutuksen keinoin
’Management of Actual or Potential Aggression’ (MAPA)
Verkkovuorovaikutuksen erityispiirteet
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, niiden ohjaus, organisointi
Terveydenhuoltoa ohjaava ajankohtainen lainsäädäntö, normi-, resurssi- ja informaatio-ohjaus
Potilasturvallisuutta koskeva lainsäädäntö ja potilasturvallisuuskulttuuri
Tietosuoja ja -turva ja niihin liittyvä lainsäädäntö: EU:n yleinen tietosuoja-asetus ja direktiivi, tietosuojalaki, tietosuoja ja –turva erilaisissa hoitoympäristöissä
Terveydenhuollon tietojärjestelmät, tietojen liikkuminen järjestelmien välillä
Digitalisaatio ja asiakkaan tuottaman terveys- ja hyvinvointitiedon tuottaminen ja hallinta
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opintojaksoon kuuluu Apottikoulutus, joka järjestetään etäyhteydellä. Ennen koulutusta on huomioitava siihen liittyviä, aikataulutettuja tehtäviä: salassapitosopimuksen allekirjoitus, ilmoittautuminen koulutukseen, sovelluksen lataaminen ohjeistuksen mukaisesti omalle koneelle ja työkorttien tulostaminen.
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Opintojakso ei sovellu avoimen AMK:n opintojaksoksi.