Siirry suoraan sisältöön

Laadulliset tutkimusmenetelmät työelämän kehittämisessä (5 op)

Toteutuksen tunnus: JY00BU38-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 19.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 50

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Sari Räisänen
  • Mika Alastalo

Vastuuopettaja

Mika Alastalo

Ryhmät

  • TYJ23SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S23, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- soveltaa ja käyttää laadullisia tutkimusmenetelmiä työelämän konkreettisissa kehittämistehtävissä

Toteutustapa

Keskeinen sisältö:
- Laadullisen tutkimuksen mahdollisuudet työelämän kehittämisessä
- Laadullisen tutkimuksen lähestymistavat ja tutkimusasetelmat
- Laadullinen tutkimusprosessi
- Laadullisen tutkimuksen luotettavuus, uskottavuus ja eettisyys

Opintojakso koostuu ennakkotehtävästä, verkkotapaamisisista (6 x 3h) ja harjoitustyönä laadittavasta tutkimussuunnitelmasta (menetelmien soveltamiseen painottuva).
- Ennakkotehtävä ohjeistetaan opintojaksolle ilmoittautumisen päätyttyä joulukuussa 2023 (aineistona käytetään Puusa & Juuti. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Osat I–V/luvut 1–12.)
- Verkkotapaamiset sisältävät aktivoivaa luento-opetusta ja pienryhmissä toteutettavia harjoituksia (oleellisia opintojakson suorittamisen kannalta)
- Harjoitustyön (tutkimussuunnitelma) voi tehdä omaan opinnäytetyöhön liittyen, jolloin opintojakso tukee opinnäytetyön prosessia. Meneillään oleva opinnäytetyö ei kuitenkaan ole osallistumisen edellytys ja harjoitustyön voi tehdä muustakin aiheesta.

Opintojakson ohjaavana opettajina toimivat:
Yliopettaja, TtT, Mika Alastalo, mika.alastalo@laurea.fi
Lehtori, TtT, dos. Sari Räisänen


Opintojaksolla käytetään Canvas-oppimisalustaa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Juuti & Puusa (toim.) 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Saatavilla e-kirjana: https://www.ellibslibrary.com/reader/9789523456167

Opinnoissa käytetään lisäksi tieteellisiä julkaisuja, jotka ilmoitetaan erikseen.

Suositeltavaa/täydentävää kirjallisuutta:

Aarnos, E. & Valli, R. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 1, Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. 5., uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus. (Saatavilla e-kirjana)

Aaltola, J., Laajalahti, A. & Valli, R. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Jyväskylä: PS-kustannus.(Saatavilla e-kirjana)

Holloway & Galvin 2016. Qualitative Research in Nursing and Healthcare. (Saatavilla e-kirjana)

Hyvärinen, Nikander & Ruusuvuori (toim.) 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. (Saatavilla e-kirjana)

Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja - Tietoarkisto

Taylor ym. 2015. Introduction to Qualitative Research Methods. (Saatavilla e-kirjana)

Tuomi & Sarajärvi 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).
Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Ei työelämäyhteistyötä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Ennakkotehtävän palautus viimeistään 18.2.2024 (tehtävä ohjeistetaan opintojaksolle hyväksymisen jälkeen joulukuussa 2023)
Harjoitustyön väliversion palautus viimeistään 7.4.2024
Valmiin harjoitustyön palautus viimeistään 19.5.2024

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä (= 135 tuntia opiskelijan tekemää työtä).

Sisältö ja sen jaksotus

Laadullisen tutkimuksen mahdollisuudet työelämän kehittämisessä
Laadullisen tutkimuksen lähestymistavat ja tutkimusasetelmat
Laadullinen tutkimusprosessi
Laadullisen tutkimuksen luotettavuus, uskottavuus ja eettisyys

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Arviointi perustuu ennakkotehtävään (40%) ja harjoitustehtävään (60%).

"Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella."

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tietoperusta:

Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä.

Ongelmanratkaisu:

Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa.

Kehittäminen:

Tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.

Viestintä:

Viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tietoperusta:

Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.

Ongelmanratkaisu:

Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.

Kehittäminen:

Luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.

Viestintä:

Viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tietoperusta:

Luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.

Ongelmanratkaisu:

Ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja.

Kehittäminen:

Osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa. Viestintä:

Viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle.